5v - hur ska jag träna?

Jag har 5v from nu, som jag vill ägna mig åt att komma i så bra form som möjligt. Min kroppstyp passar bäst in på den "atletiska" typen. jag har lätt för att komma i form om jag väl sätter igång, lätt för att lägga på mig muskler vid styrketräning etc. Jag är 174 lång o väger 64 kg just nu.
Jag var som mest tränad i slutet av min militärtjänstgöring, när jag vägde 60 kg, gjorde lätt 30 armhävningar, rutor på magen, allmänt trimmad kropp. Allt marschande gav resultat :D
Hur ska jag lägga upp min träning de närmaste 5 veckorna för att komma så nära detta mål som möjligt? Vet att det är kort tid!
Vill inte ut på morgonpromenader etc, vill utnyttja mitt gymkort o dessutom är träningen roligare där.
Har lätt för att bli övertränad och det i sin tur gör mig sjuk och så är den onda cirkeln igång. Det vill jag undvika. Den senaste veckan har jag gjort följande:

Torsdags: Kortare löprunda, ca 20min.
Lördags: 45 min på konditionsmaskin.
Tisdags: Spinning 55 min.
Idag: Sats Muskelpass.

Hur skulle ni lägga upp det?
Jag vill inte träna mer än 3grr/v. räcker det?
 
Allmänt är att kroppen behöver tid för att hinna anpassa sig. Uppbyggnad brukar vara ett 12v spann med 6-12 träningstillfällen per vecka, så för att vara pessimist det är görkört! Men har du 5v kan du göra en hel del. Det som felar mest är antagligen distansträning, över 25 km, trist att göra på gym. Men mitt råd blir att gå och simma minst kilometern då och då och höj som sagt dosen från 3 tillfällen per vecka, det räcker garanterat inte. Glöm inte 2 BRAK om dagen dessförutom.
//J
 
Senast ändrad:
Håller med seobserver, 3 ggr/v räcker inte på långa vägar om du ska få fason på kroppen på 5 veckor. Själv avskyr jag spinning så det skulle jag direkt avråda från! ;)

Lite seriösare så skulle jag lägga lika mkt tid på styrka och kondition. Tunga basövningar tre gånger i veckan, och tre löppass. Styrkesplit på tre pass skulle jag lägga upp som följer:

Pass 1: rygg, lite biceps och nacke, biceps behöver man bara köra några set, vill ju inte discoträna. Avsluta med underarmar.
Pass 2: bröst, mage och trickar. Trickarna kan man också ta det lugnt med
Pass 3: Ben och Axlar. Till axlarna räknar jag också trapetsoiderna.

På det tre löppass i veckan. Övertränad? Sov och ät mer. Snabba kolhydrater och prots inom en timma efter avslutad träning. En matsked tran och en matsked sanasol varje morgon.
 
hmz

Blir nog något i stil med..

2 förbränningspass i veckan varav ett spinning.
2 pass styrketräning i någon form (pass eller på egen hand) + 45 min förbränning efter 1 av dem.
3 morgonpromenader/veckan alt. lätt morgonlöpning om jag tröttnar på promenaderna!

å så kanske en längre söndagsmarsch med stridsryggan, mycket effektivt!! :D

Måste hålla mig till skonsam träning eftersom jag inte varit igång på ett tag och har som sagt lätt för att starta ut för hårt och bli sjuk! xtremt frustrerande!! spinning, promenader, trampmaskiner o dyl är alla skonsamma. Skulle jag däremot gå ut stenhårt med styrketräningen och dessutom springa 3grr veckan så skulle det vara kört direkt.

jag vill inte bulka på mig muskler (vilket jag inte lär hinna heller!) utan trimma kroppen några kilon. därför tror jag på mest förbränning och ett par styrkepass :)

vad tror ni?
 
för att bulka på sig muskler krävs det otroligt mkt disciplin, och redan där är ett hekto muskelmassa i månaden en nämnvärd prestation. Att lägga på sig för mkt muskler är inget man behöver oroa sig för. Styrketräning bränner mer kalorier än konditionsträning.
 
Som sagt någon risk för bulliga muskler finns inte på 5 v, tog det inte längre tid förra gången?
Däremot verkar du ha en övertro på apparater och för lite intresse i att jobba hårt, länge och ofta själv....trist. Hoppa du nästa gång frågar från en annan attityd. Stridsryggan väger alldeles för lite och rymmer alltför lite vatten för att göra den till ett supereffektivt träningsredskap.
När jag hårdtränade hade jag en 27 kg plåt fäst med slangklämmor på ramen till fjällsäcken, med en 7 kg dagsturspackning, joggade jag ett par mil ut, lunchade och snabbvandrade tillbaka. Tar tid men ger både distans och uthållighet. Men vi är alla olika som tur är....
//J
 
Senast ändrad:
Jag vet att det inte går att bulka på sig muskler på 5v och jag är inte orolig för det alls. definerade muskler är snyggt på tjejer :) vad jag ville säga var att det inte är det som är målet, att bygga muskler.
Jag känner min kropp, jag vet vad den klarar av och jogga runt med 27 kilos plåtar funkar säkert för dig, när du vill komma i form.
det fungerar däremot inte för mig. å ja, jag föredrar lite skonsammare metoder för att vänja kroppen vid träningen när den inte varit igång på ett bra tag. Vad man kan göra senare när man kommit igång, det är en annan sak!
ge du samma råd till någon annan otränad människa som vill träna upp kroppen en smula få se hur länge han/hon varar.
 
Jennie jag ser att du inte läst mitt första, eller att du inte förstått det, simning är bland det snällast man kan börja med.....och jag har aldrig föreslagigt att du skulle ha en 27 kg plåt men visat på en metod att få ryggsäcke vänligare för kroppen att bära med vikt i, närmare ryggraden, rätt vikt för rätt person...lugn och fin nu....
Lycka till!
//J
 
Kan rekommendera kettlebells om du vill ha en annorlunda men otroligt effektiv träning.

Råd till en otränad männsika är väl inte samma sak som de till någon som har en 'atletisk' kroppstyp?

Styrketräning bygger inte bara muskler, det förbrukar energi också. Dvs, man blir mer fit.

Vad ska du använda din tränade kropp till efter 5 veckor?
 
Jag har 5v from nu, som jag vill ägna mig åt att komma i så bra form som möjligt. Min kroppstyp passar bäst in på den "atletiska" typen. jag har lätt för att komma i form om jag väl sätter igång, lätt för att lägga på mig muskler vid styrketräning etc. Jag är 174 lång o väger 64 kg just nu.
Jag var som mest tränad i slutet av min militärtjänstgöring, när jag vägde 60 kg, gjorde lätt 30 armhävningar, rutor på magen, allmänt trimmad kropp. Allt marschande gav resultat :D
Hur ska jag lägga upp min träning de närmaste 5 veckorna för att komma så nära detta mål som möjligt? Vet att det är kort tid!
Vill inte ut på morgonpromenader etc, vill utnyttja mitt gymkort o dessutom är träningen roligare där.
Har lätt för att bli övertränad och det i sin tur gör mig sjuk och så är den onda cirkeln igång. Det vill jag undvika. Den senaste veckan har jag gjort följande:

Torsdags: Kortare löprunda, ca 20min.
Lördags: 45 min på konditionsmaskin.
Tisdags: Spinning 55 min.
Idag: Sats Muskelpass.

Hur skulle ni lägga upp det?
Jag vill inte träna mer än 3grr/v. räcker det?

Jag tycker du har kommit igång bra, om du startar från noll... Om du känner att du kan träna mer så pröva att lägg till 10 minuter på ett av passen och behåll övriga, viktigt att inte stressa igång kroppen, det tar den tid det tar att komma i form!

Aldrig fel heller att "smygträna", cirkelträning typ brak som kan utföras nästan närsomhelst. Fem minuter här och fem där ger många minuter på en vecka men utan att slita på kroppen eller psyket.

Variera också gärna med långa promenader med din stridssäck, lägger du en 10L vattendunk i den plus god lunch och går obanat så får du nyttig distansträning...

Men viktigast är nog att se lite mer långsiktigt än 5 veckor...kör målmedvetet och sätt som mål att hitta de aktiviteter som du verkligen gillar, ha kul, testa :). Vem vet, du kanske får en aha-upplevelse när du backtränar i en kolmörk och lerig slalombacke en novemberkväll ;).


//J
 
Vad ska du använda din tränade kropp till efter 5 veckor?
Precis, de flesta svaren är rätt värdelösa innan denna fråga är besvarad. Ska du klara en halvmara? Göra 20 chins? Klara din egen vikt i bänk? Få magrutor? Glassa på en strand?, Audition för nån film? Må bättre?

Ingen av de föreslagna metoderna kommer att leda dig särskilt mycket närmare ett flertal av ovanstående. Inte för att metoderna i sig är dåliga, men för att man tränar olika för olika mål.

En bra början är att veta om du satsar på en explosiv eller uthållighetsidrott. Vill du bygga muskler så ska du inte samtidigt satsa på förbränningsträning, då kommer du att se ut som jag. Tränar sty 3-4x/vecka och är ändå smal och klen som en bönstör... Ska du bygga så måste du kunna äta samtidigt, och inte stressa kroppen (kortisolaxeln mm) med kondisträning. Ska du däremot konditionsträna så behöver du inte bekymra dig om andra muskler än de som ska konditionstränas, och möjligen stabilisatorer så du inte skadar dig.
 
Råd till en otränad männsika är väl inte samma sak som de till någon som har en 'atletisk' kroppstyp?

man är född med olika kroppstyper, vissa har kraftig stomme, andra har långa smala muskler och svårt för att gå upp i vikt, andra går upp jättelätt.
jag passar in på den med lite kraftigare stomme, och har lätta muskler o kondition att träna upp. är glad för att jag har lätt för att "komma i form" om jag så sätter igång. Men jag är fortfarande otränad, väldigt otränad just nu faktiskt så bara för att man är född med en kropp som har lätt för att Bli tränad betyder inte att den är det av sig själv.

jag kommer inte att bli fit på 5 veckor, det räknar jag inte med. jag vill bara ha kroppen mer trimmad inför min utlandsresa, helt enkelt lite snyggare!! alltså bort med fett, fram med muskler. jag är inte ute efter att bli stark eller kunna springa milen på viss tid. den här gången är det faktiskt bara ytligt!! och för att jag vill må Bättre förstås och känna mig piggare!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
camoscio Kolhydrater, vad ska bort, vilka kan tolereras? Träning och hälsa 32
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
anncarin Vad ska man väga? Träning och hälsa 27
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 10
sinom Tränar jag rätt? Träning och hälsa 3
stea Hur tränar jag ryggen Träning och hälsa 26
Golfvandrare Onda ryggmuskler när jag bär.. Träning och hälsa 14
Polarnatt Får jag äta chips? ;) Träning och hälsa 15
Polarnatt Varför är jag så stel? Träning och hälsa 2
Glännman Starkare underarmar och händer med fjädrar, gör jag rätt ? Träning och hälsa 5
vonheden Strålar i ryggen när jag springer Träning och hälsa 2
Jonas P Hur övertalar jag kroppen att träna mer? Träning och hälsa 14
adventure_transport Jag har konstig löpstil... Träning och hälsa 7
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
Roypeter ont/trött i ryggen när jag springer! Träning och hälsa 4
Kris Hur får jag upp farten? Träning och hälsa 11
robbieboy har jag svaga leder? Träning och hälsa 7
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
Bahman har jag löparknä? Träning och hälsa 10
camoscio träna med skavanker och handikap Träning och hälsa 6
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Glännman Träna ryggen utan redskap Träning och hälsa 25
tango Vad är faran med att träna utan uppvärmning? Träning och hälsa 5
anoonym Träna Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
Patriksg träna samma muskelgrupp 2 gånger om dagen? Träning och hälsa 12
flanell någon som har erf av "ihopsäckat fotvalv" Träning och hälsa 4
roal90 projektarbete; vad driver dig till att träna? Träning och hälsa 9
Polarnatt Träna knän Träning och hälsa 2
adventure_transport Träna med brutet revben Träning och hälsa 20
schweingaard Träna för mycket Träning och hälsa 9
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Tommy125 Träna inför kanotpaddling Träning och hälsa 8
henry99 Träna före vandring i bergen Träning och hälsa 24
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
traser Träna med Airtrim Träning och hälsa 4
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
mrhandley Träna hemma Träning och hälsa 17
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20
Northstar Träna inför lumpen Träning och hälsa 6
Träna inför lumpen med skadat knä Träning och hälsa 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...