Varför tränar du?

1. Jag har ett stillastittande jobb framför dator. För att undvika problem som redan börjat visa sig försöker jag gå på gym och mjukhetsträna (dvs lätta vikter) en del utsatta muskelgrupper.
Även till viss del för att jag helt krasst måste för att hålla kroppen i form för ett förhoppningsvis långt liv. Hade jag mer möjlighet att motionera/träna nåt som är skoj hade jag gjort det för att det är skoj.

2. Gym, joggar. Får jag tag på någon att spela badminton gör jag gärna det. Hade gärna lirat volleyboll med nåt korp/seniorlag på lagom nivå.

3. Försöker komma iväg till gymmet 1 ggr/vecka. Är vädret hyfsat (inte för varmt, inte för svinkallt, inte regnar) försöker jag jogga nån gång i veckan. Hade jag nån att lira badminton med hade jag gärna gjort det flera gånger i veckan.

Mvh
Peter P.
 
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?

1 Överlevnadsfråga är vad det handlar om dvs att må så gott som är möjligt.
2 Terränggång, cykelturer, trädgårdsskötsel samt garagegymnastik.
3 Dagligen.

//J
 
Just nu är jag ltie rådvill med motion/träning, eftersom mina knän börjar göra sig påminda
och jag emellanåt känner av min förbenade vänsterhäl. Det är nämligen löpning som jag i övrigt mår bäst av; också relativt enkelt, ingen speciell utrustning, inte så mycket kläder, inte så
tidsödande som cykling, eller att bege sig till diverse hallar eller gym.

Men jag tänker inte på det som tränig, även om jag ha för min ålder (63) hyfsade värden.
Tränar kan man säga att jag gjorde på 80-talet, speciellt när jag laddade för en halvmara
på våren - det var långpass, det var snabbdistans, kvalitet, avspänningspass dan efter snabbdistans. Som bäst gjorde jag halvmaran 1988 på 80.23; jag var då nära 45 år.
Kvalitet lade jag av helt 1996 när höger häl började kännas.

Alltnog, kortsiktigt motionerar/träna jag därför att det är skönt, därför att jag kommer ut.
Mer långsiktigt vill jag väl hålla mig i skaplig form för sommarens krävande aktiviteter,
med bergsvandring i Västalperna, Norge och Pyreneerna.

Träningsdosen är väl 10 km varannan dag, men just nu vilar jag. Sen gör jag en massa övningar varje morgon; ryggövningar (mot ischias), excentriska tåhävningar (för hälsenan),
bukmuskler samt lite balansplatta och andra benövningar för knänas skull.
 
Vilka övningar

Sen gör jag en massa övningar varje morgon; ryggövningar (mot ischias), excentriska tåhävningar (för hälsenan),
bukmuskler samt lite balansplatta och andra benövningar för knänas skull.

Intressant... vilka ryggövningar gör du för att motverka ishias?... Jag har till och från problem med eländet... även höft/ljumske stör ibland...

Några bra tips?

Thomas
 
Intressant... vilka ryggövningar gör du för att motverka ishias?... Jag har till och från problem med eländet... även höft/ljumske stör ibland...

Några bra tips?

Thomas

Lite långt att beskriva, det är fem rörelser; viktigast är väl rygghävning från midjan uppåt, liggande på mage. Jag fick programmet av en sjukgymnast; det fanns t o m ett exemplar anslaget på vårdcentralen. Jag tror det är smart att gå till sjukgymnast som också kan inspektera att du gör rörelserna rätt. Mina övningar för hälen, samt för knäna har också sådant ursprung.
 
Kan vara kul att veta hur "alla andra" gör och lite varför?
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?
1. För att det är roligt först och främst :) Men även för att kunna slappna av/sova bättre samt ökat välbefinnande. Har upptäckt att jag blir mkt gladare och piggare om man får springa av sig mellan skola, pluggande, jobb och andra antaganden.

2. Blir mest fotboll och styrketräning, men försöker cykla, klättra, paddla kajak, vandra, åka skidor/ snowboard mm så mkt som möjligt annars.

3. Varje dag! Tränar 15-20 timmar per vecka i snitt... fast brukar bli mer om man är ute en heldag med kajaken, eller längre tur i fjällen.
 
reflexion över svaren

visserligen kan man inte dra alltför många slutsatser av dessa svar,men det verkar som att majoriteten av de av utsidans läsare som svarat gärna motionerar för att det är kul,gärna är ute i naturen och gör det för att må bra.
Som jag tror så är dessa skäl långsiktigt hållbara för att fortsätta röra på sej.
I andra forum tror jag de dominerande svaren skulle vara något annorlunda än ovan.Tex om de ställdes i ett gymforum eller en "damtidning";mina "fördomar" säger att "utseende och gå ned i vikt" skulle få en betydligt starkare ställning som anledningar till att träna.
Vet inga sådana forum med många aktiva skribenter,nån som har några tips?
 
Jag tränar för att må bra och orka bättre. Förutom de rent fysiska vinsterna uppskattar jag mest vad träningen ger mig psykiskt. Problemlösning, nollställning av hjärnan och den rena glädjen är det som får mig mest att fortsätta. Skulle inte kunna fungera optimalt i vardagen utan min träning.

Jag tränar styrka, kondition och smidighet.
Det innebär styrketräning, hela kroppen 2 gånger i veckan. Sedan blandar jag mellan löpning och nordic walking 4 gånger i veckan, mest löpning dock. Periodvis går jag på aquabike eller vattengymnastik beroende på hur man slipper med på de eftertraktade passena! Brukar sätta in ett pass ibland med simning som återhämtningsträning istället för löpning.

Utöver min träning sysslar jag med ridning, vandring och snorkling. Snorklingen är säsongsbetonat. Sommaren här hemma och sedan utomlands på vintern om man kommer sig i väg på resa.

Har dock en liten lista i mitt huvud på grejer jag tänker lära mig och pröva på.
Jag gillar att vara på vattnet och tillbringar gärna sommaren i den åländska skärgården. Så nästa sommar har jag planer på att lära mig paddla havskajak.
På grund av min höjdskräck har jag aldrig fastnat för slalom. Men med årena och flere vandringar har jag bearbetat skräcken till en bra nivå att jag är redo för att lära mig slalom. Det är vinterns projekt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.