Varför tränar du?

Kan vara kul att veta hur "alla andra" gör och lite varför?
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?


Mina egna svar:
1.må bra och behålla formen låångt upp i åren,helst livet ut.För att det är kul att röra på sej och bli behagligt trött.Inte bli trött av arbete.koppla av psykiskt.Jag har inget behov av"sporre" typ långlopp,det är bara kul att vara igång,speciellt när man har ett lätt innejobb.Inget behov av draghjälp av träningskompis för att fara ut.
Att samtidigt som jag motionerar få en naturupplevelse.
2.springer i skogen,eller går,ibland rullskidor,paddlar kajak,åker längdskidor och slalom på vintern.styrketränar på gym ibland.Föredrar att motionera utomhus i naturen framför innomhus.
3.varje dag nånting,drygt 1 till 2 tim,åtminstone en promenad.
 
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?

1. För att må bra. För att slappna av. För att bli frisk och friskare. Och förbli frisk. För att kunna vara friare och säkrare och osäkrare i naturen. För att kanske kunna klättra igen. För att kunna nå ett par paddlingsmål. För att träffa folk. För att jag har tid över (ingen teve, ingen sambo/barn). För att det passar min image. :) För att jag tycker att det är skoj. För att kanske kunna spela squash igen. För att rörelseglädje är en av mina sanna glädjeämnen. En frihet.

2. Paddling. Gym. Yoga. Cyklar. Springer (peppar-peppar). Simmar. Skulle gärna ta ett pass med squaschracket om det vill sig. Promenerar&vandrar. Jobbar i skogen när det går. Vill orientera. Skulle gärna dansa igen. Eller mer. Åka skidor.

3. Helst dagligen. Men ofta minst tre fyra gånger i veckan i allafall.

4. Bonussvar på "hur": Aldrig med startskott och mållinje. Sällan med tävlingsinslag. Inga kilometermått eller tider att passa. Kroppen&sinnet är mitt mått och mål.
 
För att...

1. Jag tycker att jag mår bättre när jag är hyfsat vältränad. Åker gärna Vasaloppet och Vätternrundan och då måste man träna en del för att orka med det och för att återhämta sej bra efteråt. Gillar känslan av att veta attt jag fixar det! Och så vill jag INTE bli en benskör klimakteriekärring... Dessutom tror jag att jag skulle klara av en eventuell allvarlig sjukdom bättre om kroppen är i bra kondition.

2. Cyklar året runt. Åker skidor när det går. Löptränar om jag inte får för ont i "bakbenet". Gympa. Simmar periodvis.

3. Cykel varje dag till jobbet, inte så långt att det blir träning egentligen, men bra "vardagsmotion". Vid skidföre åker jag två-fem ggr i veckan. Cykelträning lika när det börjar dra ihop sej till Vätternrunda. Är lite periodare...just nu blir det gympa en gång löpträning en-två ggr/ vecka, men jag ska /måste öka på träningsdosen, annars blir det inget roligt Vasalopp.

Hälsn BM
 
Frihet!

Varför man tränar?
Ja, må bra stämmer såklart. Man kan må bra på olika sätt, dels att kroppen fyskt mår bra och dels att psyket mår bra.
Själv kan jag inte tänka mig att liv utan träning. Har alltid tränat, oftast flera idrotter på en och samma gång, och tror att jag alltid kommer att träna, även när kroppen säger ifrån.

Att springa på en härlig skogsstig och ta ut sig så det bränner i lungorna kan ena dagen ge lyckokänslan, andra dagen kan ett styrkepass ge samma känsla, en tredje dag klättring osv. Att träna höjer halten av endorfiner, kroppens egna lyckopiller. Klart att om man är van att träna, så måste man bara fortsätta.

Känslan av frihet finns alltid runt omkring, vara sig det är inlines en härlig sommarkväll, löpning en regnruskig höstmorgon, vandra uppför ett brant berg när solen gassar som värst, att kasta sig utför pisten eller känslan av att ha klarat av att leda sin första tur på kil och sedan stå och blicka ut från klippan. Livet är härligt!

Ibland tar dock träningen lite väl mycket tid inser jag ca, å andra sidan så blir man bra mycket piggare och orkar mer, behöver mindre sömn, så det kanske jämnar ut sig...(intalar mig själv det iaf... :)

Träning är en del av mitt liv, den jag är, så enkelt är det!

Anna
 
Mina svar

Kan vara kul att veta hur "alla andra" gör och lite varför?
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?

1. För att må bra, och att komma ut i naturen... nästan all min träning/motion sker i i skogen eller utomhus, och sen är jag ju en tävlingstyp, anmäler mig till tävlingar, sätter upp mål och kämpar för att nå dem. Och sen är det kul att följa sin statistik... och att hitta nya slingor och områden att träna på.

2. Löpning i alla former oavsett säsong och väder, mountanbike, längdskidor och racer... vandring och utflykter.

3. Ungefär 4 dagar i veckan

Thomas
 
Kan vara kul att veta hur "alla andra" gör och lite varför?
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?

1. För att må bra. Jag MÅSTE träna regelbundet.
2. Kondition (cykel, spinning, löpning, simning) och styrka (gym, pass)
3. 3-4 ggr/vecka

Är kontorsnisse och gjorde igår ett konditionstest och fick värdet 59 ml/kg*min vilket tydligen ska vara ganska bra. Gäller bara att hålla nivån i vinter (när jag inte cyklar till jobbet).
 
1. Har ett behov av att röra mig utomhus. Mår bra, vill fortsätta att må bra långt upp i åren :).

2. Längdåkning dvs löpning, skidgång i backe, elglufs, lätt styrka, cykel (ibland skulle vilja mer), rullskidor, innebandy, vandring och friluftsliv. Anmäler mig ibland till tävlingar men dessa är inte mål för mig utan mer uppleverlser...tränar på ändå för att det är kul :). Skulle vilja orientera oxå :).

3. 3-5 ggr/veckan, varierar lätta beslastning med tyngre, periodiserar och tränar i block.

//J
 
Kan vara kul att veta hur "alla andra" gör och lite varför?
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?

1. Hälsoskäl och för att bli bättre i löpning och skidor. Ur friluftsperspektiv så är det ju för att jag skall orka med att göra de skridskoturer, skidturer, bestigningar och fjällvandringar jag vill utan att behöva begränsa mig.

I ett längre perspektiv vill jag kunna fjällvandra även efter 65.

2. Löpning, skidåkning (rullskidor på sommaren), cykling, styrketräning m.m.

3. 5 gånger i veckan
 
1. för att gå ner i vikt, kunna unna mig lite onyttigheter och för att jag mår så bra med mig själv till kropp och själ när jag nyttjar mina resurser. Sist men inte minst för att det är härligt och skoj!
2. Löpning, simning, spinning, yoga och badminton.
3. 3-5 dagar i veckan, inte sällan 2 aktiviteter per dag.
 
Kan vara kul att veta hur "alla andra" gör och lite varför?
1. varför tränar/motionerar du?
2.med vad?
3.hur ofta?

1. För att jag tycker det är roligt/skönt (och att kroppen är till för att användas och förmodligen skulle förtvina i förtid pga relativt stillasittande arbete annars).

2. Rodd (på ergoroddmaskin samt på vatten i motionsroddbåt), löpning, vandring, cykling, styrketräning, simning och badminton.

3. 2-5 ggr per vecka beroende på årstid och övrig aktivitet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.