65+ som uppfattar sig som 28+

I slutet av maj skadade jag mitt högra lår vid en aktivitet som inte är idrottsrelaterad. Låret värkte och huden på låret kändes känsellös. Efter behandling av naprapat kunde jag röra mig någorlunda. Då gjorde jag ett felaktigt lyft inte heller idrottsrelaterat och skadade ryggen och högra höften. Bl a skedde en förskjutning av bäckenet. Även detta fixade naprapaten men innan jag kom i väg till honom hade jag flera dygn när jag hade stora svårigheter att ta mig ur sängen. Trots användning av Zon (smärtstillande salva) medförde alla försök till upprätt ställning kraftiga blodtrycksförändringar, illamående och svettningar. Ett tag trodde jag att jag hade hjärtproblem. Jag blev lugnad efter ett samtal med sjukvårdsupplysningen. Nu har det gått 29 dagar sedan den första skadan. Varje dag uppfattar jag en förbättring men inser (varje dag) att jag har minst en månad kvar till jag kan börja träna igen. Mycket frustrerande. Känslolösheten på låret kvarstår men har minskat något ytmässigt. Jag haltar och har en promenadtakt på ca 18 min/km och som sagt jag uppfattar fortfarande att jag har en månads konvalescens kvar. I dag kunde jag trots allt köra motionscykel en kvart.

Den första skadan fick jag efter att ha släpat resp. burit virke i fem timmar. Jag fyller 66 år i år. Jag har inte särskilt bra kondition. Därför tog jag det lugnt. Inga häftiga rörelser. Men jag är relativt vältränad i benen (inlinesträning ca 200 mil per år). Därför är jag väldigt förvånad över den första skadan. Den andra skadan är en effekt av det felaktiga lyftet och ensidig pingisträning under 50 år. Min omgivning har redovisat som sin uppfattning att det pga åldern är dags för gungstolen.

Har man rätt; d v s att bara för att jag är över 65 måste jag ta det mycket lugnare än tidigare. Blir kroppen så mycket skörare när man blir äldre eller hade jag bara otur (den första skadan)? Den andra berodde på ren dumhet. Fast den hade jag inte fått om jag varit 20 år yngre.
 
klart man blir skörare.

Trillade med inlines ffg någonsin,tvärnit,slog i ena knät med stort skrubbsår som följd.
För en unge eller ung hade det varit det enda,bara upp och fortsätta åka.
Andra benet satte jag mej i ca 90 abduktion i höft och 90 böjt knä,samt utåtroterat + att jag ju då böjde mej framåt i höftleden.
Trodde först höften gått ur led,men det var "bara" smärre muskelbristningar i rumpmusklerna och hamstrings och förmodligen blödningar mellan muskelbukarna.Blev efter några dagar tilltagande blå på hela lårets baksida och ned kring knävecket.
Nå-nu tre veckor senare går det hyfsat att springa igen.
man blir stel och styv och skör och dessutom tar allt längre tid att hämta sej från.
Tror det är urviktigt att variera sin träning ju äldre man blir om man ska kunna fortsätta hålla igång med det man gillar.
 
Du kan träna upp styrka genom hela kroppen med enkla dynamiska övningar och enkla medel. Kettlebells är ett klassiskt strongmanredskap; skonsamt, effektivt och enkelt att använda, stärker muskler och leder genom hela kroppen, samt förbättrar flåset.
Läs vidare via länken. Grundläggande är att lära sig övningarna "swings" och "cleans"; när dessa sitter kan du börja med "snatches". Du är på rätt spår om du kort därefter känner dig mer som 28 än gungstolsvrak.

Hemkörd sandsäck duger som substitut till kettlebell för ovan nämnda övningar. För rehab, börja med 12-16kg.


im_3kettlebells.jpg

Inget intresse noterades senast jag nämnde kettlebells; testar med bild och pratbubblor:

"A 'kettlebell' or girya (Russ.) is a traditional Russian cast iron weight that looks like a cannonball with a handle. The ultimate tool for extreme all-round fitness."

"The Russian Special Forces personnel owe much of their wiry strength, explosive agility, and never-quitting stamina to kettlebells."

Kettlebells forge doers' physiques along the lines of antique statues: broad shoulders with just a hint of pecs, back muscles standing out in bold relief, wiry arms, rugged forearms, a cut-up midsection, and strong legs without a hint of squatter's chafing.

Many hard men with high mileage have overcome debilitating injuries with kettlebell training (get your doctor's approval). Acrobat Valentin Dikul fell and broke his back at seventeen. Today, in his mid-sixties, he juggles 180-pound balls.../"


Thomas
 
Visst, benen blir skörare och kroppen lite sårbarare när man är äldre och läktiden ökar om man väl skadar sig.. MEN fasen vad impad jag blir! Tycker det är så stor skillnad på folk, vissa håller igång även fast de är 65+. Har en bekant här i Stockholm som är 85 och han är stark som en oxe (han välter ner mig lätt) och jobbar i skogen på en av Wallenbergs ägor.

Så.. vad som gäller ALLA åldersgrupper:

+ Fortsätt träna, det gör gott
+ Håll igång, det förlänger livet
+ Försök att ta det lite lugnt om man får känningar, även om det är svårt
+ När andra säger att det är omöjligt, är det möjligt

// Jocke, som ska bli 120+
 
Hej Rolf

Dina symtom påminner faktiskt mycket om de som jag har efter ett stort diskbråck i slutet av mars i år. Det jag gör åt det ( och borde göra mera av) är stabiltetsträning av buk och ryggmuskler samt promenader mm lågintensitetsaktiviteter samt strechning efter ansträngningar. Instruktionerför stabiltetsträning har jag fått av en sjukgymnast. Det är t ex att ligga på rygg med knäna böjda 90 grader och fötterna i backen samt uppåtresningar med baken upp till att lår och rygg ligger parallellt.

Övning 2 Stå på alla fyra med knäna i backen och diagonalt sträcka arm och ben. 15 repetioner av bägge rörelserna. Tänk på att spänna sneda bukmuslerna typ lätt krystning inför och under varje rörelse.

Efter ett par månader skall jag nu börja göra utfall framåt. Dvs sätt i en fot framåt och gå ned djupt i knäböjning på det benet med armarna ovanför huvudet.

Mina symtom är ischiassmärta i framför allt höger fot känselnedsättning i höger ben samt en inkomplett förlamning av vadmuskeln på höger ben. Vaden är starkare nu medan smärtan faktiskt blir värre nu under läkningsfasen.

Jag kunde redan andra dagen cykla men kan fortfarande inte springa. Cyklar ca 17 mil i veckan till och från jobbet vilket jag mår bra av.

Inser att detta kommer att ta flera månader till men jag är såpass mycket bättre nu än i början att jag är glad att jag inte antog erbjudandet om ryggoperation som jag fick första veckan.

Önskar dig god succesiv bättring med riktad träning liknande min.

Man är stelare med åren men kroppen är en fantastisk uppfinning som kan självläka med bra upplagd rehabiltering och bra grundträning. Man är alltid träningsbar.

Thure
 
Länken funkar ej

Du kan träna upp styrka genom hela kroppen med enkla dynamiska övningar och enkla medel. Kettlebells är ett klassiskt strongmanredskap; skonsamt, effektivt och enkelt att använda, stärker muskler och leder genom hela kroppen, samt förbättrar flåset.


Thomas

Jag tror att vilken träning som är lämplig är mycket individuellt. Dels med hänsyn till skadans art men framför allt med tanke på motiviationen hos den skadade. Jag gillar att röra på mig men gymnastiska övningar på stället har jag svårt att få till även fast jag vet att jag mår bra av dem och de inte tar så mycket tid.

Thure
 
Jag tror att vilken träning som är lämplig är mycket individuellt. Dels med hänsyn till skadans art men framför allt med tanke på motiviationen hos den skadade. Jag gillar att röra på mig men gymnastiska övningar på stället har jag svårt att få till även fast jag vet att jag mår bra av dem och de inte tar så mycket tid.

Thure
Ja, efter skada och vid rehab bör man väl rådöra med fysterapeut om olika övningars lämplighet. Motivation, syften och preferenser varierar naturligtvis; för min egen del kan jag betydligt lättare räkna upp diverse träning som av en eller annan anledning inte funkar nåt vidare, än de som faktiskt visat sig effektiva och inte alldeles för genomtråkiga i strävan att hålla hela kroppen stark, seg och uthållig.
Kunde jag bara träna 2 minuter per dag skulle jag ägna dem båda åt magövningar; utan starka muskler där kommer ryggproblem förr eller senare, och då är det ganska adjöss med mycket av all annan slag träning, eller för den delen friluftsaktiviteter.

Thomas
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.