Benhinneinflamation

Massera!!!

Jag förebygger benhinneinflammation med att successivt övergå från vinterns löpband /cykel till att springa ute, särskilt om det är på asfalt.
Sedan använder jag inlägg i skorna då jag har högt fotvalv som tydligen ökar risken.

Om jag ändå får det masserar jag eller en vän som är massör vaden kraftfullt med ex. zonsalva. Det brukar förkorta lidandet och som sagt ta det lugnt när du börjar träna igen annars lär det komma tillbaka.
 
Re: Massera!!!

Papukaija; sa:
Om jag ändå får det masserar jag eller en vän som är massör vaden kraftfullt med ex. zonsalva. Det brukar förkorta lidandet och som sagt ta det lugnt när du börjar träna igen annars lär det komma tillbaka.
Bra! det är värt att poängtera att massage, zon-gel och kalla/varma fot-/benbad bara lindrar smärtan, men inte minskar inflammationen eller påskyndar läkandet.

Bassängträning kan nog vara ett utmärkt sätt att alternativträna. Visst finns det någon speciell sorts väst ("våtväst" eller nåt sån't?) för löpträning i bassäng?
 
när vi nu diskuterar det här med ben o fötter,så har jag en fråga till om inflamationer i ben.

Eftersom jag offtast får ont när jag springer,så har jag tänkt på att högra foten driver på lite extra i tex uppförs backar, tror ni att det är en psykologisk tankespöke som kommer, eller ligger det något i det.

Håkan
 
Nja, svårt att säga. Har du inflammation i båda eller bara i ena benet? Det låter inte så sannolikt att det skulle bero på att du "driver" mer på ena benet, men vem vet? Däremot är det en korrekt iakttagelse att man får en massa hjärnspöken när man t ex är skadad. Det verkar som att vi så gärna vill ha ett sammanhang i det som drabbar oss, att vi är beredda till vilka efterhandskonstruktioner som helst!
 
Hej!
Till 85% så är det höger benet som tar mest stryk,men värken kommer också i vänstervaden,men den sidan behöver mycket mer påfrestning innan det börjar kännas.

Ska prova nu till våren med nya skor,man kan ju hoppas att det kan minska slitaget på benhinnorna.

Pratade med en läkare o han sa att det bara beror på överansträngning,men jag vet inte låter för enkelt.

Jag menar att ju starkare man blir så ska det ju försvinna,men det har jag inte set nåt resultat av
 
skuggarvet; sa:
Pratade med en läkare o han sa att det bara beror på överansträngning,men jag vet inte låter för enkelt.

Jag menar att ju starkare man blir så ska det ju försvinna,men det har jag inte set nåt resultat av
Mja, styrka är bra, men man måste först bryta inflammationen. En kronisk inflammation är självuppehållande, och därför måste den slås ned. Jag har använt vintern till alternativ träning (skidor), och har hittills löpt 1g/v sedan någon månad tillbaka. Värken i vaderna är så gott som borta, gör minimalt ont när jag riktigt borrar in fingrarna på insidan skenbenet. Så nog funkar det. Jag funderar på att käka en tvåveckorskur antiinflammatoriska också för att ta död på inflammationen och starta om från scratch, med starkare vader och bättre skor.

Att läkaren sa så där kan vara en rent praktisk grej: Alla benhinneinflammationer blir bättre av att sluta överanstränga sig, undantagslöst. Det är ett råd som gäller alla, men det tar tid och kan kännas jobbigt. Då är det mycket enklare att ta till någon av de hundratals hokus-pokusmetoder som saluförs mot benhinneinflammation, som kan ha funkat för någon, någon gång, och som lovar snabba resultat. Därför den något pessimistiska men väldigt adekvata reaktionen från din doktor. Det är därför skolmedicinen alltid blir omsprungen av fantastiska alternativmetoder, som skänker hopp och entusiasm, och ofta lovar mycket men inte har någon skyldighet att hålla vad den lovat.
 
Lite saxat:
Strykarräven; sa:
måste först bryta inflammationen. En kronisk inflammation är självuppehållande, och därför måste den slås ned. Jag har använt vintern till alternativ träning Alla benhinneinflammationer blir bättre av att sluta överanstränga sig, undantagslöst. Det är ett råd som gäller alla, men det tar tid och kan kännas jobbigt.

En bekant träna väldigt mycket ishockey.. och kondition för att bli bättre. Fick pga all träning benhinneinflammation. Och presis som du skrev här ovanför gjorde han - var han tvungen att göra. Det tog över 1½ år närmare 2 år innan han var "ren". I dag pusslar han med annat än ishockey.
 
Nu ska jag dela med mig av dundermedlet som gör oss alla friska!

Vatten! ja det fick jag till svar, det är det bästa man kan dricka om man vill bli av med alla slaggprodukter i kroppen.

Det ränsar och bidrar att sätta i gång cirkulationen på ett positivt sätt i benhinnor=muskler.

Drick ca två liter om dan vid vila, och + den mängd du dricker när man tränar,likaså kaffe tex så en kopp kaffe två koppar vatten.
 
skuggarvet; sa:
Vatten! ja det fick jag till svar, det är det bästa man kan dricka om man vill bli av med alla slaggprodukter i kroppen.

Det ränsar och bidrar att sätta i gång cirkulationen på ett positivt sätt i benhinnor=muskler.

Drick ca två liter om dan vid vila, och + den mängd du dricker när man tränar,likaså kaffe tex så en kopp kaffe två koppar vatten.
Äh, det där med vatten är ju bara så ute! Alla modeller hinkade i sig vatten för några år sedan, tills man upptäckte att det inte alls gjorde en friskare, gav slätare hy etc, utan snarare ledde till täta toabesök och vattenretention under huden, dvs celluliter.

Vad är det för slaggprodukter man blir av med? Skulle vatten skölja bort cytokiner mfl inflammationsmediatorer från det inflammerade området? I vilket system cirkulerar då det där vattnet? Får man ökad blodvolym när man dricker mer vatten? Mer lymfa? Nä, dricker du mer vatten så pissar du mer vatten, mer utspätt än om du dricker mindre vatten. Basal fysiologi.
 
ja, då gick inte det heller!

Ska jag vara ärlig så trodde inte jag heller riktigt på det.

läser du också medicin eller är du bara intreserad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pergit Benhinneinflamation! Träning och hälsa 12
8185 benhinneinflamation Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.