Kur mot förkylning?

Tricket är ju att aldrig bly förkyld. Inget slarv och tjafs här inte. Våga vägra bli förkyld, det kommer man långt på! Testa själva.. =D
 
Re: Re: Re: Re: Re: Echinacea...

Strykarräven; sa:
Haha, en miljard kineser kan inte ha fel, gäller det även annat som händer i det landet än echinacea?

Jajjamän. Jag har alltid haft något särskilt till övers för totalitära samhällssystem.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Echinacea...

alven; sa:
Jajjamän. Jag har alltid haft något särskilt till övers för totalitära samhällssystem.
Som om en miljard kineser skulle ha ett enda ord med i laget när det gäller det totalitära systemets vara eller inte vara...

Undrar om placeboeffekten är större i Kina?
 
Kinapuff.

Är det inte Kineserna som käkar en massa malda noshörningshorn och annat trams för att få lite spänst i pungen?

Kanske funkar....Man vet aldrig,allt har ju sitt ursprung från Kina,enligt Kineserna.


peter
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Echinacea...

Strykarräven; sa:
alven; sa:
Jajjamän. Jag har alltid haft något särskilt till övers för totalitära samhällssystem.
Som om en miljard kineser skulle ha ett enda ord med i laget när det gäller det totalitära systemets vara eller inte vara...

Undrar om placeboeffekten är större i Kina?

Självklart är befolkningen med på kuppen, de har väl allmänna val precis som de hade i Sovjetunionen och i Tyska Demokratiska Republiken...?

Avseende det andra så är det en intressant fråga huruvida placebieffekter varierar med kulturell miljö. Man kan tänka sig att det kan utvecklas större eller mindre tilltro till medicinska expertis i "medikaliserade kulturer", t.ex. väst idag. (Det finns inget som inte kan avhjälpas med lite medicinsk expertis. Nästan.) Detsamma gäller f.ö. tiden, om placeboeffekten tilltar eller avtar.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Echinacea...

alven; sa:
Självklart är befolkningen med på kuppen, de har väl allmänna val precis som de hade i Sovjetunionen och i Tyska Demokratiska Republiken...?

Avseende det andra så är det en intressant fråga huruvida placebieffekter varierar med kulturell miljö. Man kan tänka sig att det kan utvecklas större eller mindre tilltro till medicinska expertis i "medikaliserade kulturer", t.ex. väst idag. (Det finns inget som inte kan avhjälpas med lite medicinsk expertis. Nästan.) Detsamma gäller f.ö. tiden, om placeboeffekten tilltar eller avtar.
Var det inte i Iraks sista "fria" val före kriget (det senaste), som man såg det som ett stort nederlag för regimen och tecken på nära förestående maktskifte att Saddam endast fick 99,6% av rösterna, istället för vanliga 100%? Antar att man i vanliga fall kunde minskat befolkningen med de där 0,4 procenten som inte hade alla fåren hemma.

Apropå det där med experter, så gäller det väl i ännu större utsträckning politiken än vetenskapen? Inte minst i demokratier, där politikerna anlitar experter när de vill ändra folks åsikter, jag menar informera. Se på EU-omröstningen för hundra år sedan. Före valet: 60/40 mot, eller var det 65/35? Under valet: vi vet alla hur det gick. Efter valet: 60/40 mot. Den statliga informationskampanjen hade gjort sitt.


Naturligtvis bygger man in en stark tro i ett medikaliserat samhälle. Samtidigt kan man tänka sig att den kritiska hållning som finns i kunskapssamhället av idag ställer större krav på bevisbarhet gentemot "experterna", om de sedan är Astra eller schamaner. Naturligtvis är även vårt samhälle fast i sitt paradigm, men inom det paradigmet finns rätt goda förutsättningar att påståenden bedöms utifrån sin validerbarhet, och inte utifrån sin auktoritet ("vår byschaman säger att..."), eller tradition ("vi har alltid...") eller något ännu mer mystiskt ("vår gud har sagt till mig att...").

Att vi sedan bara kommit en bit på vägen och fortfarande har stora problem med auktoriteter och traditioner enl ovan (samt inte minst ekonomiska intressen!), är väl inget att misströsta inför. Det kunde varit värre. Dagens sanningar kan vara morgondagens lögner, men en hel del medicinsk vetenskap har hållit genom årens lopp.

/A.
 
huskurer

För övrigt så brukar "min" läkare hävda att ALLA huskurer är bra. Provar man dem så har man något att göra medans man är hemma och vilar.

Vila, mat och vätska är det enda som hjälper. Allt annat är bara ett mer eller mindre trevligt tidsfördriv.
 
Jag funderar på en sak... "det här har kineserna använt i tusen år" - är det ett argument även för att gå i fjällen med en tusen år gammal kinesisk ryggsäck?

Sen kan man ju fråga sig om kineserna skulle vara så mycket friskare än vi nordeuropéer. En snabb gissning (utan djupare faktaunderlag) är att det är precis tvärtom.
 
????

Det skumma är att man aldrig träffar på kineser inom svensk sjukvård (har arbetat inom sjv i 12 år).
Och en och annan kines-ättlad finns här ju.

Förklara den du! :)
 
Re: ????

ingka; sa:
Det skumma är att man aldrig träffar på kineser inom svensk sjukvård (har arbetat inom sjv i 12 år).
Och en och annan kines-ättlad finns här ju.

Förklara den du! :)

Jag har stött på flera kineser inom svensk sjukvård, bl.a en kvinna med brusten blindtarm. Hon hade å andra sidan förmodligen bara glömt att ta sitt dagliga pipstopp med torkad lappuggla ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.