Polar 625X

Hur har det gått

upptäckte att du och jag nästan gjort identiska inlägg ang s625x. Du verkar inte heller ha fått nåt svar. Har du köpt nån klocka än? Det enda jag har hört är från en kompis arbetskamrat som hade en och enligt honom så är den tillförlitlig. Han hade jämfört med bilens trippmätare och då stämde det. Å andra sidan vet jag inte om en trippmätare är så tillförlitlig. Men när man läser om den så verkar det bygga på en säker teknik. I grund och botten så är det ju i princip samma typ av avståndsmätare som ubåtar och stridsvagnar använder och dem stämmer ju. Å andra sidan så är den här lite mindre och lättare. Det är ju inte direkt ett ubåtsgyro man hänger i dojan.
 
hej, hej

Jag har en 625X och är mycket nöjd!

Själva klockan är lite klumpig och det är väl egentligen det enda negativa:)

Den mäter avstånd väldigt exakt enligt min mening, jag har inte ens brytt mig om att kalibrera. Har kontrollmätt med bilen på en rak 2km-sträcka och det stämde överrens exakt. Har även jämfört med det terrängspår jag brukar springa, det är 10km extremt kuperat och senast visade klockan 9,9km vilket jag tycker är väldigt bra då banmarkeringen säkert inte är helt exakt i ett terrängspår...

I övrigt så får man fina grafer i datorn efter varje träningspass och det är ju kul:) grafen innehåller puls, hastighet och höjd (japp den mäter även höjd vilket är jävligt kul eftersom man då ser banprofilen och hur pulsen/hastigheten påverkas i backarna)

en sak till... jag har haft lite problem med att prylen man sätter på skon kan lossna ibland. Kan dock vara mina skosnören som är lite för tjocka... ska testa med nya skosnören så småningom...
 
Det låter ju bra. Men du säger att givaren på skon lossnar, innebär det att den ramlar av? I så fall låter det som risken för att tappa bort den är stor.
 
Japp, det känns ju som en liten förlust om man skulle tappa bort den:)

Tror dock som sagt att det beror på mina skosnören som är väldigt tjocka...

Har löst det lite tillfälligt med en gummisnodd, håller med om att det låter ganska illa att man ska behöva komplettera en klocka i denna prisklass med en gummisnodd för att den ska funka... kanske finns nån annan här som har nåt tips att delge?
 
Den funkar finfint!

Jag vill bara bekräfta redan postade nöjdhet över klockan - den funkar finfint och har så gjort sedan sommaren 2004. Hittills inga batteribyten (annat än för fotsensorn) och den driftsäker som få! Jag heller inte haft några problem med att fotsensorn lossnar.

Jag tycker att den kommer till allra bästa rätt när man kör ett träningsschema gjort för pulsträning. Det är mycket enkelt att skapa träningspass i datorn och sedan låta klockan guida dig genom passet (t.ex. uppvärmning, intervall (välj bland bl.a. längd, tid, puls) med återhämtning och sedan nedvarvning.

Dessutom är träningensdagboken alltid aktuell och detaljerad. Med allt data som klockan genererar kan man istället koncetrera sig på att skriva ner detaljer om stämning, krämpor och upplevelser!

För mig har den varit en riktig sporre till att träna regelbundet och kontrollerat!
 
Cykelfunktioner?

Någon som har använt klockan för cykling? Jag har precis blivit av med min gamla S720 och funderar på en 625X nu istället.

Men jag har svårt att läsa ut hur det är med cykelfunktionerna? Finns alla funktioner för detta i klockan och vilka delar följer med vid köpet?

// Martin
 
Det är i princip samma cykelfunktioner i s625x som i s720. Det enda som jag inte hittar i min s625x är autostart/stopp av tidtagningen när hjulen inte rular. Jag har åtminstone inte hittat inställningen för det...

Ska du ändå köpa en nya Polar så tycker jag du lika gärna kan köpa än s625x istället för s720. Speciellt om du även använder den när du springer eller går.
 
S625X har alla cykelfunktionerna inne i klockan förutom automatisk start/stopp, Polar hävdar att den kan störa pulsmätningen....
Däremot följer inga cykelprylar med utan det är ett separat kit man kan köpa för 450 kr (sensorer plus hållare på styret för klockan).

S720i (som är deras riktiga cykelmodell) kostar 500 kr mindre och levereras då dessutom med alla cykeltillbehören men utan funktion och tillbehör för att mäta löphastighet. Dessutom har den auto start/stop vilket inte är helt fel.

Bara att välja alltså...
 
Problemet med GPS är att, trots att det är mer allsidigt än en sensor på skon, det inte klarar av när man inte har fri "sikt" uppåt. Själv springer jag knappt några pass som inte går delvis under träd eller mellan hus. Det kanske går när det är korta bitar, men jag skulle ändå inte vilja köpa en dyr pryl som inte alltid kan användas. Har ingen erfarenhet av någon av teknikerna, men detta är vad jag läst och jag antar att det är därför skosensorn är populär kontra GPS...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.