tränings tips!!

Hej är det någon som är intresserad av lite tips inför tex vasalopp o dyligt?kanske utbyta erfarenheter?tränar 2-3timmars pass varvat med intervall..
 
Kul att någon tar upp detta! Svårt när man tränar solo som jag att veta om det man gör är det mest optimala.

Ska åka Vasaloppet för första gången i mars efter fyra tidigare Öppna Spår. Har lagt upp det hela lite annorlunda i år efter att tidigare enbart ha sprungit långpass och satsat på så många skidmil som möjligt. Jag kände mig rejält svag i uppförsbackarna i våras och bestämde mig för att bli starkare till nästa år. Har därför satsat på ett styrkeuthållighetspass (tunga basövningar, 3*30 reps) samt ett pass Bodypump per vecka. Sen kör jag även ett backpass med stavar (80 sekundersbacke, orkar nu 9 ggr men ökar en så fort jag känner att jag klarar det). Backpasset är ofta fruktansvärt (!) plågsamt men de jag talat med säger att man känner världens skillnad i spåret sen.
Utöver detta ett lite längre löppass på ca två timmar.
Uthållighetsstyrkepasset och backpasset är mina prioriterade pass och inför dem ser jag alltid till att i den mån det är möjligt ha vilodag innan.
 
Backpass?

Högberg; sa:
Sen kör jag även ett backpass med stavar (80 sekundersbacke, orkar nu 9 ggr men ökar en så fort jag känner att jag klarar det).

Menar du löpnig i motlut med stavar? Hur vilar du mellan intervallerna?

Peter (tränar för samma lopp)
 
Högberg; sa:
...Har därför satsat på ett styrkeuthållighetspass (tunga basövningar, 3*30 reps) samt ett pass Bodypump per vecka. Sen kör jag även ett backpass med stavar (80 sekundersbacke, orkar nu 9 ggr men ökar en så fort jag känner att jag klarar det). Backpasset är ofta fruktansvärt (!) plågsamt men de jag talat med säger att man känner världens skillnad i spåret sen.
Utöver detta ett lite längre löppass på ca två timmar.
Uthållighetsstyrkepasset och backpasset är mina prioriterade pass och inför dem ser jag alltid till att i den mån det är möjligt ha vilodag innan.
Jag tränade på liknande sätt förra året, då det var snöfattigt hemma, min mest prioriterade övning på gymmet var triceps-rygg övningar med lätt motstånd 30-40 kg, men istället körde jag 5*5min med 30 s vila (simulera nerförsbacke???). Det stärkte stakmusklerna mycket men man fick ju några arga blickar för att man tog upp ställningen så länge...
mvh Mago
 
Re: Backpass?

Menar du löpnig i motlut med stavar? Hur vilar du mellan intervallerna?

Jag klarar inte att ruscha fullt hela vägen upp utan satsar på att löpa på i jämnt tempo till toppen där jag vänder och går/fisjoggar ner till botten. Allt under ett alldeles enormt frustande. Stavarna gör ju att man får syra i precis hela kroppen vilket inte är nån större njutning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Xfinger Tunna tränings linnen? Träning och hälsa 4
Slau tränings partner i gbg Träning och hälsa 0
bcp Tränings skor med dubbar Träning och hälsa 4
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
tango Tips om billigt ANT+ pulsband? Träning och hälsa 2
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
PoveNN Behöver tips för att gå ner i vikt! Träning och hälsa 39
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
bigfoot Årets vinterlöpar-tips? Träning och hälsa 28
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Zebaztian Tips om skidspår i Gävle. Träning och hälsa 3
il C egocentrisk träning och tips om löparskor? Träning och hälsa 8
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
ebh pulsträning tips Träning och hälsa 2
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.