Axelskada och ryggsäck?

Hej alla! (ny här, men det verkar vara ett trevligt forum det här)..

Det är så att jag tränade som bäst inför utmaningen i lumpen som jägare när jag skadade min axel under några strykelyft. Det gjorde fruktansvärt ont, men efter en dag lade sig smärtan. Jag hade dock lite småont, och efter att spelat innebandy med kompisarna, fick jag förbannat ont igen, då hade det gått 15 dagar sen jag skadade mig första gången. Jag tränar mest rå kondition som löpning, och så styrka, och hade planerat att börja gå ut och vandra med 30 kilos-packning till våren några månader innan lumpen, men som det ser ut nu så måste jag ha träningsuppehåll (vilket gör mig tokig!) så då tänkte jag gå ut med packning nu istället för stryketräningen, så jag får lite träning ändå. Frågan är nu, är det skadligt för axeln att gå runt med en ryggsäck? Det är framför allt där axeln möter överarmen om jag är skadad. Problemet är att jag inte känner någon smärta i axeln innan jag lyfter något för tungt eller så, och då kommer all smärta på en gång. Att gå runt med packningen kommer således antagligen inte att kännas, men skadligt?

För övrigt, jag vet att det kan vara svårt att säga, men hur lång tid tror ni att axeln behöver innan den är "fit for fight" igen?
 
Jaaha

Det där med läkarna brukar vara lite si och så med, de kan ju inte direkt veta när min arm är bra igen, jag undrade bara om någon hade personlig erfarenhet av axelskador. Och det där med ryggsäck vet nog inte läkaren heller, men alla folk här som älskar att gå runt med ryggsäck, borde ju faktiskt veta om det belastar axeln mycket..
 
Axelskada

Min erfarenhet är att axlarna blir ömma och börjar domna bort vid långa vandringar, men även jag tycker att du borde ta kontakt med sjukvården. De borde kunna hjälpa dig med ett lättare "rehabiliterings-program" med övningar som kan förebygga att du skadar dig ännu mer, vilket jag tror är en ganska stor risk i ditt fall.

/
WWWisse
 
Skadad = Tidig hemgång

Ett bra sätt att få åka hem från jägarförband i förtid är att vara skadad vid inryck. Är man lite dåligt trända kan man träna upp sig, men är man skadad är man ofta inte välkommen. Försvaret är inte så glada i skador då de kan få skit om du skadar dig mera.
Alltså klart bättre att satsa på konditionsträning tills axeln är helt bra. Tung ryggsäck kommer du få bära så det räcker ändå.

/Per Norlin, KB K4 98-99
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.