Rullskidor - träningstips

Då var det gjort...
Efter långvarit motstånd från min sida så har även jag fått krypa till korset och köpa mig ett par RULLSKIDOR.
Snötillgången i mina trakter brukar ju inte vara den bästa och efter att ha provat Vasaloppet förra vintern kom jag fram till att lite mer träning inte hade skadat om man säger så...

Den första obehagliga överaskningen var att de var nästan DUBBELT så dyra som mina längdskidor.

Den andra överaskningen var att det inte var lika enkelt att åka på som på skidor. Känns lite ostabilt efter att ha kört två gånger. Förhoppningsvis blir det bättre efter hand.

Jag undrar lite om någon som tränat med rullskidor kan dela med sig av lite tips.

Använda vanliga pjäxor, typ Salomon? Jag hade hellre velat ha lite stabilare, fötterna viker sig gärna lite i sidled och det känns lite ostabilt. Är skatingpjäxor bättre?

Teknik, hur skiljer sig tekniken från vanlig skidåkning.

Träningsupplägg, längd och intensitet?

mvh
J-E
 
rullskidor-träningstips

Använd vanliga klassiska pjäxor,Salomon tex.
De jag har är mjuka i sulan,så de vrider sej en aning,kanske det är bättre med de nyare modellerna som har styvare sula.
Jag skulle inte åka i skating skor.
Jag stakar enbart,dubbelstakning eller med frånskjut,aldrig diagonalåkning;har aldrig lyckats få till nån effektiv åkning på det viset.
Åker enbart distanspass om ca 20km,men man kan ju köra intervallpass också.
Jag anar att du bor i snöfattiga trakter,jag åker enbart sommartid när det är torrt på vägarna och helst inte kallare än ca 8°C.
Vid kallare temp har jag svårt att få riktigt bra grepp i asfalten med stavarna, (har coromantspetsar) samt om det är grus och slask på vägen måste det ju slita mycket på rullskidan.
 
Fler tips

1. Stakningen är viktig men lite svår på rullskidor. Man får aldrig samma grepp som i snö, men man kan vidta några åtgärder för att stakningen skall gå så bra som möjligt:

a) Fixa riktiga hårdmetallspetsar till stavarna, annars är det hopplöst att staka.
b) Skaffa en diamantfil eller något annat motsvarande slipverktyg så att du kan slipa spetsarna. Jag hatar slöa spetsar så jag slipar inför varje pass.
c) Anpassa staktekniken. Man kan hugga i spetsarna lite hårdare än man gör på snö, och avsluta stavtaget lite tidigare. Då undviker man (ibland) att staven slinter i slutet av taget när vinkeln mot asfalten är liten.

2. Diagonalåkning är också lite problematiskt. Jag kan inte alls sparka ifrån på rullskidor på samma sätt som på snö. Då lyfter skidspetsen (framhjulet) från marken och jag tappar fullständigt kontrollen på skidan. För mig är det kortare benspark som gäller. Dessutom går det ofta för lätt ("för bra glid") för att man skall vilja diagonala. Lösningen på det heter uppförsbacke eller motvind.

I början kan det kännas vingligt på rullskidor, men jag tycker att det mest är en vanesak. Jag kör i vanliga låga Salomonpjäxor, och tycker att det går bra.

Lycka till!

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.