Springa med ryggsäck?

Ger det något mer än knäskador?
Kondition, styrka, etc etc...

Jag menar inte några 20 kg packningar utan "rimliga" vikter som rymms i en dagsturssäck.

Ulf Schneeberger
 
Enligt Kustjägarnas hemsida (som kanske inte bör ses som en särskilt vettig referens)så är det lämpligt att träna löpning med packning. De tycker att man ska börja med mycket små vikter (ett par kilo) och sedan gå stegvis uppåt. Syftet med träningen minns jag inte, men nån poäng måste det väl finnas. Jag tror (gissar) dock att man bör vara mycket försiktig i början och känna sig fram, annars kan nog knän och leder bli lite smått chockade.

/Harald
 
Du får nog ställa dig fråga, " Vad är syftet med min träning?".

Om du tränar inför bestigning av ett seriöst berg, ett bergsmarathon etc, etc. Så hoppas jag verkligen inte att du är ute och springer utan packning. När jag tränar vill jag komma så nära "Verkligheten" som möjligt och för mig innebär det att springa med packning och ännu mer packning.

Men om du å andra sidan "endast" springer för att hålla dig i bra form så ser jag ingen anledning till att springa med packning...

Så om det på kustjägarnas hemsida står att man skall springa med packning så är det för att komma så nära verkligheten som möjligt. Hur många militärer i världen förflyttar sig utan packning? Ingen skulle mitt svar bli...
 
Ryggsäcksträning...

sohrab; sa:
Men om du å andra sidan "endast" springer för att hålla dig i bra form så ser jag ingen anledning till att springa med packning...

Med packning löper man lite långsammare med bibehållen puls. Jag utnyttjar detta för att få ett rejält pass på väg hem från jobbet. Om jag sprang samma sträcka utan packning skulle jag inte få samma belastning och inte samma träninsnytta.

Men man måste vara försiktig - annars kommer belastningsskadorna som ett brev på posten.

Mvh,

J
 
Jag kan tänka mig att man genom att lägga på lite vikt och på så sätt ökar belastningen kan få lite mer power i steget vid normal löpning. Ett skapligt alternativ till backträning.
3-7kg låter som en rimlig vikt att lägga i ryggan till en början. Det viktiga är nog att inte springa för länge/långt eftersom slitaget kommer när man börjar bli trött. Intensiv belastning under kort tid bygger muskler och ökar styrka. Viktigt är att man har en bra ryggsäck som sitter tight mot kroppen. Börja med två fulla 1,5liters PET-flaskor t.ex. Då får man en bra vikt fördelning i säcken också.
 
Re: Hur länge är för långt?

Schneeberger; sa:
Man känner iof. när man börjar bli trött men jag är ute efter ett avstånd.

Omöjligt att säga.

Pröva med kortare distanser än du normalt löptränar. Om du vill öka så öka försiktigt. Känn efter ordentligt.

Mvh,

J
 
Instämmer. Bättre att känna efter en gång för mycket än en gång för lite. Spring inte med belastning två dar i rad utan låt knän och annat återhämta sig ordentligt.
Knäskador och hälsporre är ett långvarigt gissel som hämmar träningen under lång tid.
Som sagt, distansen beror på hur långt du vanligtvis springer. Om du tex springer 7,5km utan belastning så kan du du börja med 3-5km med 3kg på ryggen.
Var försiktig. Även om det nu känns bra första gången så öka inte direkt utan kör på i ett lugnt tempo så att leder och ligament har en chans att hinna med. Det tar längre tid för detta än det tar att bygga upp muskelstyrkan. Därav får man lätt skador i senor etc även om man tycker att man är stark och orkar mycket. Pröva gärna att gå med samma vikter. På så sätt vänjer du kroppen på ett skonsammare sätt. Då har leder och senor en chans att hinna med. Förberedelse är viktigt och glöm inte stretcha!
Preparatus supervivet.
 
Skillnad

Hej jag springer både med och utan rygga.
Till vardags springer jag till jobbet, ca 9,5 km varje dag med rygga, mellan 4-6 kg beroende på om jag har "laptop"-en i ryggan eller ej. Dagens kläder och skor och eventuellt arbetsmaterial är alltid med. Jag har en Lundhags T30 som fungerar mycket bra för mig, sitter bra både i midja, över axlar/skuldror och rygg.

På helgerna (till fest ;-)) springer jag utan rygga och då oftast lite längre sträckor. Steget både känns och är då lättare än till vardags. Även lättare än tidigare, innan löpryggans tid.

Jag kände även definitivt skillnad i somras under de första dagarna av 2 veckorsvandringen. Det gick klart bättre än tidigare.
Som flera sagt före mig, börja med lite extra vikt. T.ex. en bra löprygga med plats för "vattenpåse med sugrör" i så får du funktion med på köpet. Därefter lite extra vikt på ryggen efter 10-15 löppass.

I helgen testade jag även att springa med "gå-stavar", det var en riktigt rolig erfarenhet som gav extra skjuts i steget och dessutom träning för arm-, bröst- och ryggmuskler på ett annorlunda sätt än "bara" löpning.

Lycka till, Leif
 
..för mycket vikt stör löp "ergonomin".. det är lätt att korta av steget för mycket när man springer med rygga...

annars har jag bara positiva erfarenheter av löpning med rygga (jag har gjort det regelbundet de senaste 5 åren, minst 1 långpass i veckan).. inga skador iaf som jag kan relatera till den extra vikten

ps. syftet med rygga träning har varit att genomföra bergslopp
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.