Vilopuls?

God morgon!
Jag fick för mig att jag skulle kolla min vilopuls i helgen, så jag satte på mig min pulsmätare när jag gick och la mej. Medelvärdet under natten var 62, minpulsen 53 och när jag vaknade hade jag ca. 65-68. Är det korrekt att använda 53 som minpuls? Har alltid trott att man ska mäta på morgonen när man vaknar, men det är ju en viss skillnad på 68 och 53.......
 
Viktigt att alltid göra samma sak.

Om du skall följa vilopulsen under längre tid är det viktigt att du alltid mäter på samma sätt så att du korrekta värden. Sedan vilken "siffra" du använder spelar mindre roll. Men det är ju mindre krångligt att mäta pulsen på morgonen än att alltid sova med mätaren.
 
Om man räknar lite så märker man att det inte spelar så stor roll. Jag har maxpuls 180 om jag ska träna på 85 % av max så ger vilopuls 53 - 161 och 68 - 163. Så det är nog som du säger att förändringarna är intressantare än vad den har för värde
 
Det viktigaste när du mäter är:

Att ha varit i vila/avslappnad så pass lång tid att du når din vilopuls
Att inte precis ha ätit
Att inte ha vätskebrist
Att mäta under samma förutsättningar

/Håkan
 
Vilopuls

Du skriver inte om vad syftet med mätningarna var.

Om syftet är att hitta din baslinje så bör du välja värdet i liggande vila innan du går ur sängen efter en normal natts sömn och utan någon pågående infektion eller häftigt festande eller maratonlopp dagen innan.

Minimivärdet under natten kan variera en del och beror bland annat på hur djupt du sover.
Medelvärdet under natten borde bli relativt konstant om du har kontroll på ovanstående faktorer i mitt och de andras inlägg, men det är krångligare att sova med pulsklockan på, skulle i varje fall jag tycka.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
schweingaard Skoj med pulsklocka och vilopuls. Träning och hälsa 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.