Gå ner i vikt?

f_nic; sa:
Helt rätt! Proteinförbränning är varje tränande människas mardröm!! Brist på kolhydrat gör att kroppen börjar knapra på musklerna för att få kolhydrater och därmed börja bränna fett. D.v.s. träna på fastande mage är ingen bra ide då den enda effekten man fårär minskad muskelmassa. För att få igång fettförbränningen, t.ex. vid promenader före frukost (bra fettförbrännande) krävs att man tillför lite kolhydrater (t.ex. ett glas juice eller något mer) då blodsockret oftast är väldigt lågt på morgonen.

Ett bra tips på fettförbrännande träning är att först köra ett lågintensivt styrkepass som tömmer glykogendepåerna och därefter äta lite halvsnabba kolhydrater för att få upp blodsockret något och direkt ge sig ut och springa. Jobbigt men effektivt!

Tack Niklas! ;o)
Är det inte av samma anledning att det är så viktigt att man trycker i sig lite kolhydrater direkt efter ett hårt pass?
 
Håkan K; sa:
Överens, Niklas?

/Håkan

Nja.......jag tror inte det är just grejen att äta saker som smakar sött som ger sötsug. Orsaken till att man blir sugen på söta saker är snarare lågt blodsocker/mkt insulin i blodet. Sötsuget har nog utvecklats hos människan under flera tusen år då det förr (typ stenåldern) var livsviktigt att få i sig mycket energi. Med dagens tillgång på förädlad mat och den aktivitet dagens människor har är inte det behovet speciellt viktigt. Om man vill styra sitt sötsug så är nog det ända raka att se till att hålla sitt blodsocker på en lagom och jämn nivå.
 
Sammanfattning

Hej!
Det kom en massa bra råd här, jag har sammanfattat dem här.
Sammanfattning

* Begränsa matintaget något, se till att ca 15% är fett
* Träna länge 1-2.5h
* Försök använda så många muskler som möjligt.
* Träna till vardags, se till att gå i trappor och dylikt.
* Gå i fjällen ;)
* Fettet brinner i kolhydraternas ugn = när kolhydraterna är slut, bränns inte fettet så bra.
* Vila efter pass, musklerna behöver byggas upp igen.
* Ät långsamma kolhydrater.
* Kör ett lätt styrkepass före ordinarie träning, för att tömma glykogenförrådet.

Jag var inne på IFORM http://www.iform.se/bohp/jsp/Crosslink.jsp?d=356 och räknade ut hur mycket kalorier jag behövde.
Vikt:115
Aktivitet på jobbet: mycket lite (student)
Attivitet på fritiden: relativt aktiv

Resultat du behöver 3894kcal per dag.
Det är nästan fyra pizzor om dagen, så mycket tror jag inte jag har ätit.

/nisse
 
f_nic; sa:
Nja.......jag tror inte det är just grejen att äta saker som smakar sött som ger sötsug. Orsaken till att man blir sugen på söta saker är snarare lågt blodsocker/mkt insulin i blodet. Sötsuget har nog utvecklats hos människan under flera tusen år då det förr (typ stenåldern) var livsviktigt att få i sig mycket energi. Med dagens tillgång på förädlad mat och den aktivitet dagens människor har är inte det behovet speciellt viktigt. Om man vill styra sitt sötsug så är nog det ända raka att se till att hålla sitt blodsocker på en lagom och jämn nivå.

Precis, men min (kanske något oklart uttryckta) poäng var att man inte stillar sitt sötsug med aspartam etc. Snabba kolhydrater, med skenande blodsocker och insulinutsöndring som följd är ju naturligtvis av ondo. Sötsuget finns där, sen urminnes tider som du skriver, och det är bättre att "plåga sig" och inte äta något alls än att kompensera med "dietgodis".

/Håkan
 
fett?

Jag kan mycket väl ha fel, men är inte 15% fett ganska mycket? Har lite svårt att förstå vaför så mycket fett beövs. Visst, fett skapar mätnatskänsla, och behövs för lite vitaminer ska tas upp och så, men det krävs väll inte så mkt som 15%. Om man utsätter sig för extrem aktivitet (vandringar) så är det självklart en viktig energitillgång men om man vill gå ner i vikt undrar jag om man inte ska byta ut några av de
där 15% mot proteiner och fibrer.......
[Ändrat av f_nic 2002-08-29 kl 11:38]
 
Re: Sammanfattning

schweingaard; sa:
Jag var inne på IFORM http://www.iform.se/bohp/jsp/Crosslink.jsp?d=356 och räknade ut hur mycket kalorier jag behövde.
Vikt:115
Aktivitet på jobbet: mycket lite (student)
Attivitet på fritiden: relativt aktiv

Resultat du behöver 3894kcal per dag.
Det är nästan fyra pizzor om dagen, så mycket tror jag inte jag har ätit.

/nisse

Men ta det med en nypa salt, det är bara schabloner. Din ämnesomsättning är individuell (hur effektivt du utnyttjar energin i födan) och man tar inte hänsyn till kroppens fettprocent. Osv.

/Håkan
 
Re: fett?

f_nic; sa:
Jag kan mycket väl ha fel, men är inte 15% fett ganska mycket? Har lite svårt att förstå vaför så mycket fett beövs. Visst, fett skapar mätnatskänsla, och behövs för lite vitaminer ska tas upp och så, men det krävs väll inte så mkt som 15%. Om man utsätter sig för extrem aktivitet (vandringar) så är det självklart en viktig energitillgång men om man vill gå ner i vikt undrar jag om man inte ska byta ut några av de där 155 mot proteiner och fibrer.......

Som jag skrev så var jag osäker på siffran, men det ligger i det häradet. Fett behövs för att kroppen annars tror att det är svält på G och då effektiviserar energihushållningen.

/Håkan
 
Varför göra allt så svårt?

Enligt min religion:

- Är inget fett. Du får i dig tillräckligt med detta trots att du försöker undvika det. Om det ändå slinker ner, se till att det är fleromättat.

- Fettförbränningen ökar med ansträngningen, men viktigare än asträngningen är tiden.

Det är således bättre att jogga i 2 timmar än att spinna i 1. Men att spinna i 2 timmar är bättre ändå.

Den vanliga missuppfattningen att fettförbränning sker bäst vid långintensiv träning kommer av just detta förhållande, att TID är den viktigaste faktorn. Om man orkar ligga på högintensiv ansträngning under lika lång tid ger detta mer fettförbränning.

Mer om muskelns energisystem http://www.sct.nu/traning/tips/energi.htm

Lycka till

Helt sant är dock att fett förbränns i kolhydraternas låga, enligt Robert Haas. Ät rätt kolhydrater!
 
Håkan K; sa:
Sötsuget finns där, sen urminnes tider som du skriver, och det är bättre att "plåga sig" och inte äta något alls än att kompensera med "dietgodis".

/Håkan

Jag tror inte riktigt jag förstår din poäng med att plåga sig genom att inte äta sötade saker. Aspartam består av två aminosyror vilket gör att de ger väldigt lite energi (ungefär som proteiner). Visserligen kan vissa sötningsmedel ge en ökad insulinutsöndring, vilket självklart inte är bra. Vissa studier har även visat att aspartam kan ge cancer, så det är väll ytterligare en anledning med att undvika just aspartam.

Visserligen förstår jag vad du är ute efter med att "plåga sig" och det håller jag fullständigt med om! Man kommer ingen vart varken vikt- eller träningsmässigt utan lite karraktär!!!
 
Min enkla tanke om hälsosamt bantande och livsstilbyte är: Om man skall börja motionera (på allvar och ofta) välj en "sport" som upplevs som kul och gärna samma som kompisar/flickvän etc. Det är bra mycket lättare att hålla igång med nåt som man längtar efter än något som man tvingar sig till. Disciplin är bra - nöje är bättre!
Patric
 
I en (mycket bra) bok jag läser just nu står det:

"Burning fat for fuel reuires more oxygene than does burning glycogen. Consequently, if oxygene is scarce, your body reduces fat burning to conserve it. Running anaerobically, therefore, burns very little fat.

So if your muscles burn from lactic acid or you're gasping for air, you know you're not burning fat. A moderate, steady pace is best for fat-burning. For example, a moderate pace in running means six to eight steps per full breath cycle. And since fat use begins slowly and increases gradually after starting a workout, you must exercise at least thirty-five minutes to get a significant fat-burning effect.

The timing of your endurance exercise also affects the amount of fat it burns. If you run within a few hours of eating, the steady supply of calories from your digesting food will take the place of calories that would otherwise have come from stored fat. By contrast, after a night of sleep, your body is already in fat-burning mode, so general endurance exercise at this time burns a maximum amount of fat.

Remember, however, that significant fat loss is incompatible with many types of training."

Det påminner mycket om vad andra har skrivit i den här tråden.


Niclas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.