Kolhydratsuppladdning

Jag läste just följande utdrag ur tips på kolhydratladdning:
-------------------------------------------
"Det grundläggande rådet före tävlingen är att du ser till att du är utvilad och har fulladdade förråd av energi (glykogen) i kroppen.
Mitt förslag är att du skippar den traditionella kolhydratuppladdningen och kör den mer skonsamma varianten istället.
Anledningen till detta är att den traditionella metoden sliter väldigt hårt på kroppen under tömningsfasen vilket kan medföra att ditt immunförsvar försämras och att du drar på dig en infektion istället för att bli "fulltankad".
Dessutom har det visat sig att den alternativa metoden i princip ger samma effekt som den gamla.
Hur gör du då? Jo, förslagsvis så tömmer du kroppens förråd av kolhydrater genom att cirka fem dagar före tävlingsdagen köra ett lugnt distanspass på mellan två och tre timmar.
Därefter ser du till att äta en fett- och proteinsnål kost som är rik på långsamma kolhydrater (ex. pasta, råris och grovt bröd) under dagarna fram till tävlingen."
-------------------------------------------

Någon som vet mer om lätt kontra tuff kolhydratladdning? Är det som står ovan bara ett försök att sälja den skrivandes prudukter?

I övrigt så tar jag gärna emot andra tips i samband med kolhydratuppladdning.

// Lars
 
Det där med tömning har jag tagit lätt på inför maror, Vasalopp etc. Den traditionella varianten är väl att köra ett tag innan på bara fett- och proteinkost. Ska man göra en tömning inför ett lopp så ska man nog ha testat det innan så att man vet hur kroppen reagerar.

För min del så hoppar jag över sån tömning och brukar inte vara så noga att tömma med hjälp av träning heller. Hellre ska träningen passa inför loppet, så att man får en bra formtopp. 3 dagar före loppet börjar kolhydratladdningen. Längre, mer energikrävande tävlingar, typ Vasalopp, kräver tuffare laddning än ett vanligt maraton. Inför Vasalopp gäller det att proppa i sig gröt, pasta, ris, vätska etc. Om man är motionär så kan man vara återhållsam med fett och protein (= som man äter normalt) men unna sig kött och sås (el motsv) till maten. Vitargo energiuppladdningsdryck används flitigt, jag tycker att det funkar bra som komplement för mig.

/Håkan
 
Jag gör nog ungefär så

När jag har cyklat Vätternrundan har jag gjort ungefär som det du saxade: Fem dagar innan loppet kör jag en längre sträcka (8-10 mil) i bra tempo. Jag har ätit innan jag ger mig iväg (så mycket som jag brukar göra). När jag kommer hem är jag trött och känner mig "genomarbetat" men långt ifrån spyfärdig.
Sedan är det bara att börja äta! Se till att äta mycket "riktiga" grönsaker (ärtor, linser, sparris, bönor mm) för att få i dig fibrer så att magen håller igång och hjälpa kroppen att ta upp kolhydrater. Jag fördrar också att äta i måltider (huvudmål och mellanmål) istället för att småäta hela tiden. Du orkar nog äta större portioner om du drar ner på fett och kött. Jag brukar bli däst av att äta så mycket, och tar då en promenad och en frukt för att piggna till.
Se till att maten är god! Jag har fortfarande en smörklick i pastan, lite köttfärs i vissa såser och en skvätt grädde/lite ost ger knorr på maten. Några timmar innan loppet har vi som tradition att göra mannagrynspudding, som vi äter med grädde och sylt. Det står på mannagrynspaketet hur man gör.
Lycka till!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.