märklig höftsmärta

Hej!
Jag var ute och tränade (vandrade...) en sväng härom dagen för att komma in lite i någon sorts träningsrutin. Jag packade ryggsäcken till 13 kg och tog på mig vandrarkängorna och gick ut i spåret. Efter ungefär en halvtimmas intensiv gång fick jag en ilande värk i höger ben precis under höftleden. Detta har hållit i sig i två dar men blir bättre allt eftersom.
Vad jag undrar är:
Har någon annan råkat ut för samma typ av smärta på samma ställe?
I så fall, vad kan det bero på? Mina funderingar är att jag kan ha packat ryggan fel så att högerbenet fick större belastning? Eller är jag helt enkelt otränad?
Jag vet inte om detta är rätt forum (kanske skulle ligga på vandringsforumet) men om någon har haft samma problem så vore jag glad att få ta del av er erfarenhet.

mvh/samuel eketorp
 
Var har du ont?

Exakt var har/hade du ont? Fram, bak, insida, utsida, mot skinkan? Har du fortfarande ont?

Den extra belastningen kan ju ha bidragit men de flesta män i 18-årsålder ska ju fixa en hård marsch med måttliga 13 kg på ryggen.

Vad hade du för kängor? Utslitna? Nya? Sköna? Bra stöd för foten?

Hur mycket tränar/rör du på dig normalt?

/Håkan
 
jag tror jag har fixat biffen...
Felinställd ryggsäck tror jag i kombination med att jag var otränad. Prövade idag med 10 kg och annorlunda inställningar och jag hade inga besvär. Midjeremmen tog nog största delen av ryggsäckens tyngd, men med dagens åtgärder låg mer av vikten på axlarna samt att midjeremmen faktiskt satt på midjan och inte på höften... Jag ser nu att min fråga framstår som en aning dum...

tack i alla fall
/samuel
 
Inte dum, kanske otydlig.

Det är enkelt hänt att man har ryggsäcken för långt ner och drar åt midjeremmen så att blodtillförseln försämras.

/Håkan
 
Ja du sammi pröva två Treo-Comp och en liter sprit, inte för att spriten hjälper, men man har kul när man har ont.


Förresten hur går det med tältet
 
Strecthing hjälper ofta

Min första tanke när jag läste den ursprungliga frågan var - otränad och slarv med stretching!
Jag är inte utbildad - bara intresserad - och vet att man på lårets utsida har en tunn, platt muskel som ofta kan ge besvär efter ovan belastning, typ vandring. Inte nog med att den är liten - den är också svårstretchad, men ger ofta en del problem.
Är man ovig kan man stretcha den genom att ställa sig med benen ihop, för att sedan korsa dem. Det benet som är 'bakom' är det som ska stretchas och det gör man genom att luta sig med överkroppen rakt åt sidan...
Har man inte besvär av detta kan man gott stretcha ändå - det brukar göra nytta åt kroppen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.