Vristskada

Hej!

Har drabbats av en lättare skada i vristen under ett löppass i terrängspåret. Dum som man är har jag inte kunnat låta bli att trotsa smärtan och springa i alla fall. Efter en runda i milspåret i Torup idag har jag dock kommit till insikt om att det nog är bäst att jag inte springer på ett tag till dess att vristen fixat sig.

Nu behöver jag hjälp med tips på alternativ träning. Äger ingen cykel så det kan vi stryka direkt tyvärr.
Simma är jag för dålig på för att jag ska kunna få tillräckligt flås under tillräckligt lång tid. Men det verkar ändå intressant att lägga in då och då.

Behöver också råd om hur man bäst hanterar en enklare vristskada. Bör man träna upp vristen på något särskilt vis? Bör man ge fan i den till dess att den är ok?

Vristen känns okej när jag går. Jag känner visserligen att den inte är 100% men jag grinar inte. När jag springer känner jag av den redan efter en halv kilometer och efter ett par km gör det ont. Milen är en utmaning för pannbenet. Värst är det i utförsbackar, i uppförsbackar gör det tvärtom nästan inte alls ont. Smärtan sitter liksom på framsidan/utsidan av vristen. Känner någon igen symptomen?


Tacksam för alla tips!
 
Sjukgymnast

Jag rekomenderar att du gåt till en sjukgymnast som kan kolla foten och samtididgt ge dig bra övningar för att stärka muskulaturen runt fotleden.
Jag har själv haft stora problem med ont i fotlederna och fått olika övningar som gjort gott för foten.
///Björn
 
Re: Sjukgymnast

Pampero; sa:
Jag rekomenderar att du gåt till en sjukgymnast som kan kolla foten och samtididgt ge dig bra övningar för att stärka muskulaturen runt fotleden.
Jag har själv haft stora problem med ont i fotlederna och fått olika övningar som gjort gott för foten.
///Björn

Vore hyggligt om du ville beskriva lite vristövningar så slipper jag slita på sjukvårdens resurser... :)
 
Enkla övningar

Du har inte skrivit exakt vad du råkat ut för, men jag gissar att det är en vrickning. Jag har egen erfarenhet från ett antal vrickningar och även en luxation (foten åkte ur led helt och hållet och fick dras rätt på sjukhuset). Klart obehagligt. Några enkla övningar för att få igång/stärka muskulatur och ligament är: ligg på sängen med fötterna utanför kanten och "rita bokstäver" med tårna (och rör på hela foten), tåhävningar (gärna i en trappa eller på en tröskel så du kan sänka hälarna mer), balansera på en fot (t.ex. när du borstar tänderna, när du fått igång balansen kan du dessutom blunda också). Det finns ju också balansbrädor att köpa (typ en platta med en boll under), men jag tror att övningarna jag nämnt räcker långt. Om möjligt bör du köra 15-30 minuter om dagen. Gör någon övning ont så ska du undvika den tills foten blir bättre.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.