smidighet, vighet, kordination och balans

jag undrar om någon har nåt tips hur man kan träna upp smidighet, kordination vighet och balans.
Jag har själv ingen större erfarenhet av denna sorts träning, men hoppas på att bli smidigare etc.
Tack på förhand ///Björn
[Ändrat av Pampero 2002-11-22 kl 21:34]
 
Pampero; sa:
jag undrar om någon har nåt tips hur man kan träna upp smidighet, kordination vighet och balans.
Jag har själv ingen större erfarenhet av denna sorts träning, men hoppas på att bli smidigare etc.
Tack på förhand ///Björn
[Ändrat av Pampero 2002-11-22 kl 21:34]

Prova med någon av de asiatiska kampsporterna. Det finns många och alla innehåller det du efterfrågar, det gäller bara att välja den som passar din personlighet bäst.. Allt ifrån Den mjuka vägen "JUDO" till den tomma handen "KARATE(med 1miljard stilar)" och allt däremellen..
 
Brottning...

Ger väldigt bra träning i det du nämnde. Tränade själv i ~10år, och hade ingen mindre än Thomas Johansson som tränare. =)
Värm upp dig väl, inte minst nacken, håll till på en stor brottnings alt. budomatta, gör en längd av följande:
Kullerbyttor fram
------"----- bak
Höga kullerbyttor fram (lite höjd på dem, allstå)
Långa kullerbyttor (sträck ut kroppen just före kullerbyttan)
Handvolter
Huvudvolter, m.m.
 
Pampero; sa:
jag undrar om någon har nåt tips hur man kan träna upp smidighet, kordination vighet och balans.
Jag har själv ingen större erfarenhet av denna sorts träning, men hoppas på att bli smidigare etc.
Tack på förhand ///Björn
[Ändrat av Pampero 2002-11-22 kl 21:34]

När jag höll på som mest med puckelpist tränade jag mycket för att just bli vigare och få bättre balans både i åkningen och i luften under hoppen. Stretching efter varje träningspass gjorde att jag till slut nästan kunde gå ner i spagat. Studsmatteträning övade upp balansen i luften. För själva åkningen betyder styrka i mag- och ryggmuskulaturen mycket för att ha balans. Mycket med koordinationen handlar om repetitiv inlärning, att "programmera" lillhjärnan att ta över sådana rörelsemönster så att det i möjligaste mån ej medvetet behöver behandlas av storhjärnebarken. Lillhjärnan är mycket bättre på motorisk kontroll än storhjärnan och är den del av hjärnan som bearbetar sån information som har att göra med balans och motorisk koordination och som ständigt genom feedback mekanismer justerar kroppens rörelsemönster och justerar för vikt- och balansförändringar. När man tränar för ex ett trick man ska göra i luften handlar det därför om att helt enkelt öva och åter öva. Till slut "sitter det". Storhjärnan har överlämnat kontrollen till lillhjärnan och det räcker med att sätta igång rörelsemönstret.
Hmm.. hoppas jag inte snurrat in för mycket i neurologiska funktioner, men det ger kanske något!

MVH
Dave
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.