Kolesterol

Läs boken "ett sötare blod" handlar mycket om det du tar upp. Var väldigt intressant.

Man brukar ange författaren, men lyckligtvis vet jag. Kanke ska läsa den.

Min PT bad mig bokföra min kost under tre dagar. Han kommentar var att jag åt för lite kolhydrater. Det är nog så att de där kolhydratsfattiga råden utgår från att man inte tränar (eller att man tränar av desperation för att motverka övervikt, etc., vilket inte brukar fungera). Men i mitt fall är förutsättningen just att jag tränar och springer, därför att jag tycker om speciellt det senare. Jag har då märkt att jag blir en smula seg i benen under mina löpturer (9-14 km) och det kan alltså ha ett samband med kosten. Tydligen är det viktigt att få i sig kolhydrater (och proteiner) direkt efter aktivitet.

Jag prövar ett tag också att ha lite mathavre, fullkornspasta, e.d. till när jag äter kött eller fisk; bönor och linser innehåller däremot en hel del, kanske halva vikten.
 
Man brukar ange författaren, men lyckligtvis vet jag. Kanke ska läsa den.

Min PT bad mig bokföra min kost under tre dagar. Han kommentar var att jag åt för lite kolhydrater. Det är nog så att de där kolhydratsfattiga råden utgår från att man inte tränar (eller att man tränar av desperation för att motverka övervikt, etc., vilket inte brukar fungera). Men i mitt fall är förutsättningen just att jag tränar och springer, därför att jag tycker om speciellt det senare. Jag har då märkt att jag blir en smula seg i benen under mina löpturer (9-14 km) och det kan alltså ha ett samband med kosten. Tydligen är det viktigt att få i sig kolhydrater (och proteiner) direkt efter aktivitet.

Jag prövar ett tag också att ha lite mathavre, fullkornspasta, e.d. till när jag äter kött eller fisk; bönor och linser innehåller däremot en hel del, kanske halva vikten.
Ja och anges inte författaren så finns alltid Google :)
Men för den som vill veta då så är författaren ann fernholm
 
Har haft diabetes (II) nu i snart tio år och märker att med tilltagande ålder får man höja insatsen kontinuerligt beträffande diet och motion för att uppnå tillfredsställande värden. I början var det inga problem att ligga rejält under gränsvärdet (135/85) för blodtryck samt långtidssocker men i dag krävs 2 x 1,5 timma powerwalk var dag. Utan den tidskrävande motionen skulle det behövas medicinering. Med en blodsocker och blodtrycksmätare har man järnkoll;)
 
Har haft diabetes (II) nu i snart tio år och märker att med tilltagande ålder får man höja insatsen kontinuerligt beträffande diet och motion för att uppnå tillfredsställande värden. I början var det inga problem att ligga rejält under gränsvärdet (135/85) för blodtryck samt långtidssocker men i dag krävs 2 x 1,5 timma powerwalk var dag. Utan den tidskrävande motionen skulle det behövas medicinering. Med en blodsocker och blodtrycksmätare har man järnkoll;)

Diet? Har du prövat LCHF, det tycks i många fall ha anmärkningsvärda effekter.

Vore bra med järnkoll på blodtrycket. Min erfarenhet är att det är svårt att mäta. Gör jag tre mätningar i rad kan sys sjunka med 10-15 enheter från den första till den sista. Det varierar också över dygnet, verkar vara lägst på morgonen och sena kvällen, som högst mitt på dan och efermiddagen (ungefär som pulsen). Och kan därtill variera kraftigt från dag till dag. Det kan vara över 150, men också neråt 130 eller t o m lägre.

På VC sa man en gång att jag borde ta med min mätare dit och "kalibrera" den mot den som står i deras hälsorum. Som om blodtrycket vore konstant!?

På min VC bryr man sig inte om mitt höga blodtryck, fast det emellanåt ligger över vårdens högt satta gräns 140. Men jag är 70 och pensionär sen länge; skulle jag avlida av en stroke eller hjärtinfarkt är det ju en samhällsekonomisk vinst.

Min motion är inte så tidskrävande som din - jag springer 4-5 mil i veckan och tränar styrka 3 dar av 7. För sakens egen skull.

Min förra PT - som testat mig på längden och tvären -
kunde inte begripa att jag hade så högt BT som 140/80, och numera har jag emellanåt högre.

Blodsockermätare kunde kanske vara bra att ha, de är relativt billiga. Vad jag kommit fram till efter att ha läst Fernholms bok (den fanns i bokhandeln, på F …)
är att jag borde (kunna) sänka mitt fasteblodsocker från (senast) 5,5 (jag har haft lägre) och höja
mitt HDL från (senast) 1,3.

Men hon påpekar att den som tränar mycket kan kosta på sig en del kolhydrater i kosten. Jag lägger till lite fullkornspasta, mathavre, e.d., till lunch om jag äter fisk eller kött och har sprungit innan. Bönor och linser, däremot, är ju rätt kolhydratrika. Det blir en del kolhydrater efter morgonträningen också. I övrigt äter jag som det faller sig; jag har hyfsad viktskontroll (sen jag la an mer på vad jag äter, inte hur mycket) och jag har aldrig räknat kalorier.
 
Jag fick en extra tid för blodfettsmätning på Läkarhuset förra veckan och igår fick jag resultatet.
HDL hade stigit från 1,3 till 1,5 (bra), LDL hade sjunkit från 3,9 till 2,4 (också bra), totalen blev 4,4 (den där extra halva enheten vet jag inte vad det är för något). Triglyceriderna hade stigit från 0,8 till 1,0, vilket är OK. Så jag känner mig rätt lugn.

Ändringen av kolesterolet på så kort tid är rätt anmärkningsvärd, vilket får mig att undra om dessa värden
också varierar över kort tid. Några radikala ingrepp i min diet har jag ju inte gjort, bara lite mer kolhydrater,
vilket kanske förklarar att jag gått upp en smula i vikt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...