Knäskada

Adventure-Cilla; sa:
Är det sant att om man haft en knäskada som ung har man 25% större chans att när man blir äldre drabbas av ledreumatism??

25% större chans än vad? Hur stor är chansen i normala fall? Räkneexempel:

1. Om risken (passar kanske bättre än "chans"...) för att få ledgångsreumatism är 50%, så skulle risken istället bli 1,25x50% = 62,5 %

2. Om risken (passar kanske bättre än "chans"...) för att få ledgångsreumatism är 0,1%, så skulle risken istället bli 1,25x0,1% = 0,125%

Även om risken skulle öka (jag vet inte om de medicinska fakta), så är ju en ökning från 0,1% till 0,125% försumbar. Är risken så stor som 50% och ökningen blir till 62,5%, så borde man kanske ta det försiktigt men då borde man varit försiktigare tidigare oxå!

Slutsats: 25% ökning låter mycket, men är kanske obetydligt!

/Håkan
 
Artros

Nu svarar jag på sådant jag inte har absolut koll på, men eftersom jag har skador på båda knäna har jag fått höra en hel del.
Vad jag har fått höra är att man har en större risk att få artros (ledförslitning) i knäna om man har miniskskador. Artros är inte samma sak som reumatism. Artros består i att ledytorna är skadade medans reumatism kommer utav minskad produktion av ledsmörjnings medel(kan ej korrekt namn).

Dock får man liknande behandlingar vid båda fallen.

// Ola
 
Kronisk ledgångsreumatism eller reumatoid artrit är en autoimmun sjukdom, kroppens immunförsvar ger sig alltså på "egna" celler . Det kan säkert finnas många orsaker till autoimmuna sjukdomar, vanligaste orsaken är nog infektioner som kroppen försöker bemöta varvid innmunförsvaret slår fel. Yttre våld (skdaor) kan säkert också ha betydelse vid reumatiska sjukdomar liksom ärftliga faktorer.

rs_inflammation.gif


http://www.reumatikerforbundet.org/index.php?inc=_sidor/rs_3_reumatiska_sjukdomar.php&M=0,8267
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.