Fråga angående pulsintervall.

Hej

Jag har läst en del tidigare inlägg ang. träning. Pulsintervaller kallade för A1, A2, A3 och An förekommer. Om jag förstår saken rätt är A1 60-75%, A2 75-85% och A3 85-95%.

Frågan är nu om dessa är procent av maxpuls?

Jag har på andra ställen läst att man skall mäta procent av intervallet mellan vilopuls och maxpuls.
Alltså: pulstal=procenttal*(max-vilo)+vilo.

Vilken av dessa skall man tillämpa vid ovanstående gränser för A1-An?

Det blir ju en viss skillnad om man tex. har 60 i vilopuls och 200 i maxpuls så blir 75% = 150 resp. 165 enligt de båda mätmetoderna.

Tacksam för svar.

/J-E
 
Genom att basera träningen på pulsreserven (maxpuls-vilopuls), så antar man att hjärtats slagvolym är oförändrad i hela pulsintervallet. Så är det inte.

Jag brukar köra på procent av maxpuls. (Det har väl iofs oxå sina vetenskapliga brister)

/Håkan
 
OK

Tack för ditt svar. Det är ju mot maxpuls man oftast anger procentvärdena. Min pulsklocka Sigma PC14 visar ju också procent gentemot angiven maxpuls.

Jag tycker dock att det är intressant att det skiljer så mycket mellan de två sätten att räkna på. Speciellt vid lägre procenttal. Vid 75% får man således addera 25% av vilopulsen om man räknar på det alternativa sättet. Vid 90% adderar man endast 10% av vilopulsen.

När du tränar A1 vilket du berättat i tidigare inlägg, håller du dig då alltid under 75% ?

Jag har försökt men tycker att det är svårt att hålla så låg puls. Det blir gärna att man tar i lite mer ibland och då rusar pulsen upp direkt. Jag kanske har extra lätt att få upp pulsen trots att jag tränar ganska regelbundet.

mvh
J-E
 
Re: OK

JET; sa:
När du tränar A1 vilket du berättat i tidigare inlägg, håller du dig då alltid under 75% ?

Jag har försökt men tycker att det är svårt att hålla så låg puls. Det blir gärna att man tar i lite mer ibland och då rusar pulsen upp direkt. Jag kanske har extra lätt att få upp pulsen trots att jag tränar ganska regelbundet.

mvh
J-E

Jag håller mig under och brukar hamna på runt 75% i snitt. Ibland är det ju en uppförsbacke som suger lite extra, och jag minskar inte farten alltför mycket. Ibland så kan det vara roligt att göra en lite hårdare avslutning. Ibland kan det vara roligt att springa hela passet lite fortare. Så j-la noga är jag inte, men brukar som sagt hamna runt 75%. Använd A1, A2, A3 An till att planera hur passet ska vara i längd och intensitet, när du sen tränar se till att ha kul och improvisera lite om det känns rätt.

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.