Träning i Uppsala?

Efter att i år sprungit F.E.M. och misslyckats ganska kapitalt ;) så hade jag tänkt att förbereda med en hel annan typ av träning till nästa år.
För det visade sig att det var till största del den felaktiga förberendande träningen som gjorde att jag inte höll måttet. Slätmarkslöpning hjälper ju knappt att förbereda sig med.
Hur som helst. Jag flyttar ner till Uppsala imorrn torsdag!
Jag undrar om det finns några bra myr-/sankmarker i Uppsala som man kan springa omkring på? För löpning på myrmark(tillsammans med backträning) är ju det närmaste man kan komma miljöerna i Åre.
Jag vill med andra ord bli som Per Elofsson som också tränar på att springa på blöta myrar. Hehe.

Dessutom får jag väl passa på att nämna att jag också söker någon att träna med i Uppsala.
Någon som ligger i sammma "klass" & ambition som mig då typ. Träning 4 ggr / vecka och mestadels löpning & annan konditionsträning(typ intervall) men också viss del styrke. Funderar på att testa rullskidor också.
Nåja nog om detta.

Tacksam för svar på frågan om det finns några blöta myrar i Uppsala som man kan springa runt på?!

Mvh
// Lars
 
Tja, det är dåligt med stora blöta myrar i Uppsala området. De flesta stora har blivit dikade och trädbevuxna, men det finns många små.
Ett område fullt av myrar är lunsen området söder om Uppsala. Backträning ordnar man bäst efter Uppsalaåsen. Bra backar hela vägen från Stadsparken ner till Fredrikslund.
/Robert
 
rojo; sa:
Tja, det är dåligt med stora blöta myrar i Uppsala området. De flesta stora har blivit dikade och trädbevuxna, men det finns många små.
Ett område fullt av myrar är lunsen området söder om Uppsala. Backträning ordnar man bäst efter Uppsalaåsen. Bra backar hela vägen från Stadsparken ner till Fredrikslund.
/Robert

Tack för tipsen!
Att det är dåligt med blöta myrar i Uppsala är väl inget som överaskar mig direkt, men bättre att fråga & verka dum än att inte fråga och förbli dum :)
Ska så snart jag blir frisk kolla in dessa områden du tipsade om. Har ju inte den blekaste aning om vart de ligger, men med lite hjälp ska jag nog hitta dem.
Tack som sagt.

Någon som har fler tips?

// Lars
 
Ett tips är att kolla in http://kometen.uppsala.se/kartor/internet/naturindex.htm så hittar du kartor över naturområden i Uppsala. Lunsen är den rosa fläcken söder om Uppsala C om du vill leta dig dit. Och leta dig dit tycker jag definitivt att du ska för där är det trevligt!

Vet inte om jag har så mycket andra tips, men jag ska be min pojkvän läsa dethär inlägget när han kommer tillbaka från "vildmarken vid Alnäs" i morgon så kan han säkert ge tips! (Hej M när du läser dethär..! P&K!) Kanske kan han även ställa upp som träningskompis eftersom han verkar vara ungefär lika träningstokig som du och funderar dessutom på att springa F.E.M.... Han brukar förresten intervallträna ibland i backen upp till Sten Sturemonumentet som ju ligger centralt och bra så det kanske kan vara ett tips. Fast det beror ju på var man bor förstås om det är nära och bra eller inte...

Om det är studera du ska göra i Uppsala så kanske man ser dig på Stallet nån gång snart då? (Stallet = ett studentgym, inte en förvaringsplats för blivande hästkorv) Eller i Lunsenskogen kanske?

Lycka till med träningen!!

// Pernilla (som "smygflyttar" tillbaka till Uppsala i morgon men som kommer tillbaka "på allvar" från "sommarvistet i Dalarna" om en vecka)
 
pernillan skrev:
Vet inte om jag har så mycket andra tips, men jag ska be min pojkvän läsa dethär inlägget när han kommer tillbaka från "vildmarken vid Alnäs" i morgon så kan han säkert ge tips! (Hej
...
Om det är studera du ska göra i Uppsala så kanske man ser dig på Stallet nån gång snart då? (Stallet = ett studentgym, inte en förvaringsplats för blivande hästkorv) Eller i Lunsenskogen kanske?

Lycka till med träningen!!

// Pernilla (som "smygflyttar" tillbaka till Uppsala i morgon men som kommer tillbaka "på allvar" från "sommarvistet i Dalarna" om en vecka)

Tack för tipset! Och tack på förhand för din pojkväns tips. Nu ska jag hoppa på flyttlasset som gåt ner till Uppsala.
Har fått tips om Stallet så jag ska säkert titta in där nån gång, även om mitt huvudsyfte i Uppsala är att jobba så ska jag studera "lite" (så att man kan ta del av allt de roliga som man erbjuds som student i uppsala :) )

Tjohej!
// Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
Intressanta kurser i Uppsala...

sundancekid; sa:
Har fått tips om Stallet så jag ska säkert titta in där nån gång, även om mitt huvudsyfte i Uppsala är att jobba så ska jag studera "lite" (så att man kan ta del av allt de roliga som man erbjuds som student i uppsala :) )
Tihi... :) Är det möjligtvis Runkunskap 5 poäng du ska läsa...? Eller Livsbetingelser i universum, Fysik för poeter, Körsång, Seismologi, Vetenskapsteori, Östersjöns miljö eller någon översiktskurs i något av ämnena Astronomi, Miljövård eller Indiens kulturhistoria...?

Många "intressanta" kurser finns det i Uppsala... Vet att förvånansvärt många civilingenjörer har t ex Runkunskap eller Översiktskurs i astronomi i sin examen... Vad gör man inte för att blidka CSN... eller få kårleg... ;)

Få se om man ser dig på Stallet nudå, eller på nation. Fast jag vet ju inte hur du ser ut förstås...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.