puls

MYCKET individuellt

Vilopulsen för en person vid ett visst tillfälle är helt ointresant. Däremot är det intressant att följa vilopulsen under en längre tid. Det finns exempel på personer på högsta elit nivå som inte har haft mindre än 60 och det finns motionärer( som jag..) som lätt kommer under 40 i vilopuls.
 
Re: MYCKET individuellt

cjonsson; sa:
Vilopulsen för en person vid ett visst tillfälle är helt ointresant. Däremot är det intressant att följa vilopulsen under en längre tid. Det finns exempel på personer på högsta elit nivå som inte har haft mindre än 60 och det finns motionärer( som jag..) som lätt kommer under 40 i vilopuls.

Precis, du kan bara relatera till dig själv. Om man jämför mig och svärfar så har han ca 35 slag/minut helt otränad och jag har ca 37 slag/minut och jag springer 7 mil/vecka + några mil mtb/vecka (inte just nu, men normalt sett under våren som varit). Om du sänker din vilopuls så tyder det på att du har ökat din syreupptagningskapacitet. Och tvärtom, höjer du vilopulsen så...

Tillfälliga höjningar av vilopulsen kan vara intressanta att hålla koll på. De kan tyda på sjukdom, överträning, för lite sömn osv

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2002-07-08 kl 08:00]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.