Löpning i kyla?

Hej svejs!

Jag köpte idag löparbroddar anpassade till vintervägslöpning på en sportaffär... När jag kom hem och termometern visade -15 C så sköt jag naturligtvis upp premiärturen, men det fick mig att fundera, för jag antar att folk springer även på vintern... (jag har aldrig gjort det, mest för att jag aldrig haft en aning om den fiffiga löpbroddens existens...)

Hur kallt får det vara när man löper på vintern utan att man riskerar att bli sjuk eller så? Påverkas kroppen på andra sätt på grund av kylan? (sämre syreupptagningsförmåga etc?) Hur klär man sig bäst för att slippa frysa? Andra eventuella faror med vinterlöpning, förutom den uppenbara "bryta-benet"-risken...?

Berätta o Du kunnige!

Pontus Lundberg
 
Tja kunnigare finns nog, men....

jag svarar ändå!

Jag vet att såväl löpare som skidåkare på elitnivå har gränser för hur kallt det får vara. Det är CIRKA minus tjugo.

Håller du ett lugnare tempo och har något som skyddar andningsvägarna (förvärmer luften), behöver du nog inte bry dig så mycket om det. Se bara till att springa där du snabbt kan bli hittad om du skulle trilla och slå dig medvetslös.

Själv har jag skaffat mig livslång hosta under vinterhalvåret genom löpning. Men du sprintade jag intervall på full gas. Jagade en sötnos förstår du :)!
 
Träningsråd under vinder mm.

Tjena Pontus!
Folk springer på vinder och kyla detta beror på flera olika orsak om varför folk tränar när det är kallt ute.
För det 1:a kan vara att de tränar inför ett lopp, det andra kan vara att de har tränat under en lång period för att hålla kroppen/hälsan i god form. Det tredje kan vara att folk inte har tränat tidigare eller har träningserfarenhet och därför vet de inte om riskerna att bara gå ut och träna hur som helst. De här folk gruppen är mest som drabbar av många skador/sjukdomar typ förslitningskador, muskelinflamation, lunginflamation, hjärtinflamation, förkylningar, feber,hosta till och med andningssvårigheter. Kyla/vinder träningar är ett problem för många löpare även för elitelöpare.Det krävs mycket träningar och år för att bli anpassat och klara av träna under kylan/vinder. Kroppen använder syret till att hålla nervsystemet,hjärtat och övriga organen i gång men även kroppstemperaturen måste hållas vid ca 37 grader c. När man rör på sig så behöver musklerna energi sedan för ökar hjärtverksamheten och andningen. Ju mer man höjer tempot desto mer musklerna behöver syre. Ca 250-300 kJ ( 60-70 Kcal förbrukas per/time. Sedan är det olika för varje kvinna och man,ålder och träningsbakgrund. Kroppen påverkas av kylan beroende träningsbakgrund, klädsel/skor,hälsan, motivationen, hur långa träningspass, tempo och vad man har för mål. Det påverkas negativt om man inte har bra vinder kläder, inte har träninsgbakgrung mm. Sedan kan man få bättre positiv resultat om man har träningsbakgrung, bra vinder kläder, har frisk hälsa mm. Jag rekommederar inte att du begär dig ut och tränar när det är mycket kallt och inte har bra grund kondition. Börja med att sätta upp ett mål och träna i regelbundet med korta och lugna pass beror på vad du klarar av. Sedan när du börjat känna du är redo att öka till längre pass så gör det utan att det gör ont eller kännas dålig. Elit löpare tränar helst inte långa pass när det är över 10 grader kallt det är få som gör det. Långa pass är bäst när temperaturen mellan 10-20 grader varmt. Korta pass är bra när det är kallt. Det finns bra sport affärer och löpar affärer som har bra och varma vinder kläder för löpare. Löplabbet exempel men är lite dyrare där sök dig dit och de kan hjälpa dig hitta kläder som passar. Så här kan du klä dig för vinder träning en varm tjock socka ull är mycket bra, långa under tält (underwear), en pollo tröja, lätt tjock tröja,handskar,mössa,ha reflex i mörkret, sedan sist träningsjacka och byxor. Skor skall vara anpassat till vinder. Tänk på att man kan inte klä sig hur mycket som helst därför att kroppen värms upp när man springer och svettas sedan.Det kan bli tung annars och mer syre och energi förbrukas. Vätska är myckert viktig att dricka. Ett bra mål är att träna regelbundet under minst 5 månader 2-3 ggr/ veckan. Grund konditionsträning ligger mellan 6-12 månader för nybörjare. Träna sedan långa pass senare under hösten innan kylan och vinder kommer, träna korta pass under vinder då kan du behålla dig i god form och klarar träningar under vinder bättre. Grund kondition är ett måste om man vill nå bra resultat och detta kan ge bra syreupptagninsförmåga. Viktig att inte tänka på hur andra springer utan hitta egen tempo och lust att träna. Alla har olika mål och kan inte passa varandra. Gå in på http://www.marathon.se sedan längs ner där klickar på TRÄNING och sök på. Där finns mer råd att hämta och träningar, där gäller inte bara för Marathon utan också för mindre distanser och alla typer av löpare.
Lycka till. Ibbe F.D elit Marathon löpare/tränare.
[Ändrat av tibloc 2001-12-30 kl 12:49]
 
Kyla och träning

För ett antal år sedan spelade svenska bandyspelare i Ryssland och blev förskräckta när matcherna inte ställdes in fast temperaturen låg under minus 30 - uppenbarligen låg ryssarnas temperaturgränser lägre än svenskarnas ;-).

Det finns temperaturgränser för träning och tävling som används av t ex bandyspelare och skidåkare. Jag tror dock att det bästa är att känna efter själv. Bara Du vet eller kan ta reda på var dina gränser går.

Några självklara tips: använd inte bomull. När du börjar svettas hamnar fukten i tyget och kyler ner dig, inte bra på långpass. Använd vindtäta kallingar. I sträng kyla kan det vara bra med en lätt balaclava som separat ansikts/halsskydd. Drick mycket, ju lägre temp desto torrare luft. I kyla kan det vara svårt att känna samma törstkänsla som i värme men låtsas att du springer milen en het sommareftermiddag så hamnar du rätt :).

Andningsvägar: det brukar vara här problemen uppstår. Om du märker att du lätt blir rosslig och slemmig i halsen kan det vara läge att köpa en inhalator (tror de finns på apoteket). Vitsen med inhalatorn är att inandningsluften värms upp innan den kommer ner i luftvägarna vilket ger mindre uttorkning och irritation.

Ut och testa,

mvh Johan
 
För två vintrar sen gjorde jag tabben att köra ett par hårda backintervaller vid kallgrader (tror inte att det var mer än -7) och började efter det att hosta vansinnigt. Det var otroligt obehagligt under en timmes tid. Under det följande året fick jag återigen problem med astma som jag haft som barn/ungdom, men som försvunnit under puberteten. Jag var livrädd att jag fått astman tillbaka för gott, men nu ett par år efteråt går det bra igen. Med detta vill jag säga: Ta det lugnt när det är kallt ute, låt inte bli att träna, men kör inga intervaller eller andra högintensitetsträning. Till skillnad från tidigare inlägg tycker jag att långdistanspass fungerar utmärkt när det är kallt ute. Ner till -15 är det bara att jogga på. Gärna ett par timmar.
Glöm inte vindkallingarna och toppluvan...
:)
 
För två vintrar sen gjorde jag tabben att köra ett par hårda backintervaller vid kallgrader (tror inte att det var mer än -7) och började efter det att hosta vansinnigt. Det var otroligt obehagligt under en timmes tid. Under det följande året fick jag återigen problem med astma som jag haft som barn/ungdom, men som försvunnit under puberteten. Jag var livrädd att jag fått astman tillbaka för gott, men nu ett par år efteråt går det bra igen. Naturligtvis kan jag inte säga att det enkom berodde på detta passet. Det kanske var andra förutsättningar som gjorde att det blev som det blev, men med detta vill jag säga: Ta det lugnt när det är kallt ute, låt inte bli att träna, men kör inga intervaller eller andra högintensitetsträning. Till skillnad från tidigare inlägg tycker jag att långdistanspass fungerar utmärkt när det är kallt ute. Ner till -15 är det bara att jogga på. Gärna ett par timmar.
Glöm inte vindkallingarna och toppluvan...
:)
 
Försiktigt i början

Litet tillägg, det är precis som föregående inlägg säger viktigt att ta det lugnt och testa försiktigt. Om man klarar högintensiv träning eller inte är mycket individuellt. Själv har jag spelat och tränat hockey och bandy på utomhusplaner i minus 25 utan problem (mycket intensiv mjölksyreträning) men har kompisar som börjar hosta om de försöker jogga vid 0 grader.

Lågintensiv träning i form av skidåkning har jag kört utan problem vid temperaturer pendlande mellan - 15 och - 30 grader. Det största problemet då är vätskebrist (svårt att ha med sig tillräckligt med vätska utan att den fryser) och att hålla underliv och näsa/haka varma.

Gott nytt År!

/Johan
 
...Och för att sammanfatta; Att löpa på vintern är OK, så långt är jag med. Det viktiga är visst att ta det hyfsat piano i början och känna sig för vad ens kropp går för... Att som nybörjare ge sig ut på intervallträning mitt i smällkalla vintern är alltså en dålig idé, men huruvida man ska springa längre distanser eller nöja sig med att springa kortare distanser tvistar de lärde.

Tack för svar, då har jag en annan fråga: Jag har haft en irriterande liten hosta i snart 5 veckor nu, ingen allvarlig sak, snarare har den legat latent i kroppen och blivit märkbar först efter språngmarscher till o från bussen i kylan, och förstås på söndagsmorgnarna... ;-)

Måste jag vänta tills den här knappt märkbara hostan verkligen har försvunnit eller kan jag ta det lugnt i elljusspåret i vinter? Morsan varnar för hjärthinneinflammation o diverse snaskigheter, är det bara de vanliga överbeskyddartendenserna eller ligger det någon sanning i hoten?

En annan fråga: Hur påverkar alkoholförtäring uppbyggandet av muskler och kondition, kortsiktigt och långsiktigt?

Tacksam för svar! Pontus
 
In i dimman bara!

Pontus Lundberg; sa:
(klipp)

En annan fråga: Hur påverkar alkoholförtäring uppbyggandet av muskler och kondition, kortsiktigt och långsiktigt?

Tacksam för svar! Pontus

Spring aldrig med mer än 1 promille!

Allvarligt, alkohol och träning fungerar inte särkilt bra. Vid berusning strävar kroppen efter att först göra sig av med alkoholen och de gifter som bildas när alkohol bryts ner - det betyder att andra uppgifter som t ex att bygga upp kroppen efter ett träningspass prioriteras bort. Ett hårt träningspass följt av festande är i princip ett bortkastat träningspass (även om festen var kul).

Din morsa har nog rätt om det är så att du har en infektion i kroppen. Träna inte om du är sjuk.

Gott Nytt,

/J.
 
träning i kyla

hejsan

kanske lite fel årstid för löpning i kyla nu;)?

Skall dock dela med mig av mina erfarenheter.
Jag har sedan jag var 9 år gammal tränat längdskidåkning och löpning vintertid uppe i kallaste Lappland (Gällivare) och har aldrig haft några större problem.

Det absolut viktigaste vid vinterträning är att inte bli kall, d.v.s. släng dig inte på marken efter en tuff intervall och drick varmt när du är törstig, INTE kalla drycker.

Det man ska tänka på i klädväg är framför allt att man inte tar på sig för mycket kläder eftersom man då svettas lättare och som en följd av detta blir kall(=dåligt). Lite tjockare handskar och vindtätt mössa/pannband är dock inget som bör lämnas hemma eftersom man det är där man oftast fryser, sällan om överkroppen eller benen.

Man bör dessutom inte springa eller åka skidor i temperaturer under ca: -17 grader utan någon form av inhalator (förutom apotekets så finns ett andningsskydd som ser ut som en halvmask(gasmask) fast i skumplast hos välsorterade sporthandlare). Med ett sådant kan man utan problem träna i temperaturer ner mot -25, kan även vara skönt att ha vid varmare väder runt -10.

Viktigt att tänka på är att ha varma överdragskläder samt varm dryck tillgängligt efter träningspassets slut, om du nu inte bor strax bredvid skid/löpspåret.

Tänk också på att värma upp ordentligt eftersom leder och muskler är stelare vid kyligt väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
bergholm Farligt att träna i kyla? Träning och hälsa 8
m_junken Träna i kyla Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.