armhävningar

Det blev ett litet stavfel i förra inlägget.
Är det någon som vet vad rekordet för antal armhävningar är för 16 åringar? (Jag klarar själv 60 st)
 
sit ups,,ben lyft

Sit ups,,En annan övning men rekordet är 52 003 på 32 tim och 17 min.. tim rekord 3336

Benlyft,,13 013 på 5 tim 45 min,,timrekord 3522

Källa: Exercise physiology (kurs litteratur GIH)

Bara och träna på....
MVH
Cristoffer
 
vilket slag?

pratar du om gamla hederliga armhävningar som man gör på golvet....

eller

armhävningar då man häver sig upp när man håller i sig i nåt i taket, typ list, grepp, stång?
 
En 3-åring är kortare -> mycket kortare hävarm.
En 3-åring har kortare armar -> närmare golvet och därför lättare.
En 3-åring väger mycket mindre jämfört med längd och armlängd och alltså är det mycket lättare för en 3-åring att göra en armhävning.

Alltså är resultatet en 3-åring preseterat ganska ointressant.
 
tja...

...skulle snarare säga att det är svårare för en treåring då de har betydligt större huvud i proportion till resten av kroppen än en vuxen har medan de parametrar du nämner så vitt jag kan se skalas linjärt.
Frågan är dock hur i hl-vt man får en treåring att göra armhävningar i flera timmar.
 
Slå detta om ni kan

Hur man än ser på det så räcker nog inte 60 så långt...

Rekordet i antal armhävningar på 24 timmar innehar britten Paddy Doyle. Han gjorde 1989 37350 armhävningar. Rekordet på en arm är 7683 stycken. Detta gjorde engelsmannen John Decker 1991.

Rekordet i armhävningar i barr med båda händerna utan avbrott är 718 stycken på 30,40 minuter, utfört at amerikanen Roger Perez 1962.

Rekordet i handstående armhävningar på en timma är 1985 stycken, utfört av 8 åriga asiaten Chung Kwung Ying. Den något yngre Chung Man Wah, bara fyra år, gjorde 1987 33000 stycken mot en vägg.
 
Vikten ökar med kuben om längden ökar med kvadraten. Detta gäller om man är uppbyggd av en homogen substans. Man ökar alltså proportionellt sett mycket mer i vikt i förhållande till en ökning i längd. Nu råkar det dessutom vara så att när man växer får man ett tjockare och tyngre skelett så viktökningen blir ännu större i förhållande till en konstant längökning.

Det gör att det blir jobbigare att göra armhävningar när man är ungefär vuxen.


[Ändrat av orangutang 2002-02-21 kl 16:27]
 

Guest

Gäst
Svettas & svära!

En gång gjorde jag sjutton (17) benböj. Men det var på 70-talet. På den tiden gjorde alla sådanna tokigheter....

Ohoy!
(ibland undrar man om det inte borde införas censur.)
 
Måste vara något slags rekord

Hej Gorm.

Jag skulle tro att du presterat något slags rekord med dina 17 benböj. Att lyckas med benböj decenniet innan man är född kan inte vara för enkelt. Grattis!

För övrigt håller jag med om att viss censur kunde vara motiverad.

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Armhävningar Träning och hälsa 13
peon Armhävningar Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.