Träning efter graviditet

hej! jag undrar om någon här kan ge mig tips på bra träning när man vill komma i form efter att ha fött barn.

Mitt yngsta är 7 veckor nu, och jag har promenerat ca 4-5 km om dagen sedan han var 2 veckor (bärandes på honom, och dragandes på den äldre i pulka). Det var dock mycket lättare både att gå ned i vikt och att komma i form efter första barnet. Dessutom har min rygg tydligen bytts ut mot något annat illa fungerande redskap efter förlossningen, och hur mycket jag än rör på mig så blir det inte mycket bättre.......eller har jag bara för bråttom?
Hur ska jag träna för att komma i form igen? Hur har ni andra som fött barn här gjort?
 
Hej
Jag har förvisso inte fött barn men jag kan ändå ge tips om du känner dig osäker... Det gamla rådet "ta kontakt med en sjukgymnast" håller även här. Sju veckor sedan förlossning, klarar av att gå ngr km/gång, känner av ryggen. Här skulle jag osett rekomendera bassängträning/vattengympa. Det tar ett tag att få ihop kroppen efter en graviditet och förlossning. Ofta längre tid efter andra barnet mot för första. Har också till viss del att göra med att man är lite äldre andra varvet än vid första. Sedan beror det också till viss del på hur man var före och under graviditeten... Men oavsett hur det är, träna kan alla, det gäller bara att hitta rätt form.
Roland
 
Lyssna på kroppen, ha kul och planera

Har själv en liten kille på knappt sex månader. Börjar så smått komma i form igen. Mitt tips är att lyssna på kroppen och träna olika saker som du mår bra av. För mig har en kombination av power yoga, löpning, promenader i backig terräng, träning med gummiband och klättring fungerat fint, men hela tiden på kroppen villkor.

När killen ligger och leker passar jag på att köra lite gummiband. När han sover blir det lite yoga. När han är mätt och glad sätter jag honom i bärstolen och så traskar vi i backarna i skogen. Springer gör jag med honom i vagnen. Och när mor- och farföräldrar vill ha sin del av honom passar min man och jag på att klättra.

Bitvis har jag haft problem med ryggen, men då tagit det lugnare ett tag. Viss ryggsmärta tycker jag mig många gånger kunna härleda till träningsvärk, men ryggen bör man ta på allvar.

Men som sagt: ETT barn är väl sin sak. När man har två så antar jag att det blir svårare. Men jag antar att du har vänner i din närhet som med lite planering kan ge dig utrymme att bygga upp dig själv igen. Trots allt är en hel och glad mamma en mycket bättre mamma.
 
Balstabilitet efter graviditet

Ett tips vad galler traning efter graviditet ar fokus pa balstabilitet. Backenbottenstraning och traning av de djupa magmusklerna ar grunden for att hjalpa mot ryggont. Ofta fokuserar mammor enbart pa konditionstraning utan att stabilisera och starka de muskler som forsvagats under graviditeten. Balstabilitetstraning kan verka 'trakig', men tro mig, om man utfor pilatesliknande ovningar kan man vinna en hel del. Detta ar aven viktigt for att undvika stressinkontinens. Kom ihag att fokus bor vara pa rorelsekvalitet och inte kvantitet till att borja med. Det finns mycket bra info vad galler 'post natal exercise' i amerikansk och brittisk litteratur, sok pa webben.
Hoppas att detta kan vara till hjalp. :)
 
Bodybalance

När min yngsta son var ca åtta veckor började jag på bodybalance på Feelgood. Fick tips om det och jag tyckte det funkade jättebra. Det är en blandning av thai-chi, yoga och pilates. Skonsamt för kroppen, men samtidigt bygger man upp mage, rygg och jobbar mycket med balans och stretch. Jag gick sedan också på pass på Feelgood där man fick ta med babyn, det gjorde jag också från det att han var åtta veckor. Det fanns på Friskis också men det var inte sådana tider som passades oss. På passen på Feelgood fick vi prova olika saker som step-up, box, stationsträning mm-allt gick ut på att alla tog i så mycket man själv ville/orkade. Jättebra! Helt ok att sitta och amma i ett hörn om babyn inte var på "träningshumör"...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.