Köp av pulsmätare

Hej!
Jag funderar på att köpa en pulsmätare, och skulle gärna vilja höra vilka märken och modeller ni rekommenderar (eller inte rekommenderar!). Polars verkar vara populära, men det kanske finns billigar och lika bra? Jag behöver inte ha mängder av funktioner och det huvudsakliga syftet med mätaren är som ett verktyg för att förbättra mina löpresultat (eftersom jag gav ett lite högmodigt nyårslöfte där jag sa att jag skall göra under 3.30 på maran under 2006). Tacksam för alla tips!
\Liselott Holmberg
 
Ett überbilligt tips är att tidningen iForm (http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=563&a=3597) har ett erbjudande där man får en pulsklocka, stegräknare och två nummer av tidningen för 40 spänn! Jag har inte läst klausulerna, men det står att man endast förbinder sig att köpa ett nummer (46 kr) utöver de två nummer som ingår i kampanjpriset, varefter man har en tillsvidareprenumeration på tidningen (som man naturligtvis säger upp direkt). iForm verkar i övrigt vara en av de vanliga humbugtidnignarna; "Platt mage på tio veckor", "Så får du tid till allt" etc. Jag gör absolut inte reklam för tidningen, tvi vale.

Mycket billigare än så kan en pulsklocka knappast bli, och mina erfarenheter av billiga klockor (2 olika fabrikat, min och brorsans) är mkt goda.

Annars har Cyclecomponents fitness-avdelning pulsklockor från 260:- och uppåt, om du vill slippa tjafsa med en tidning.

(edit:länken)
[Ändrat av Strykarräven 2006-01-05 kl 10:49]
 
Billig och bra

Jag köpte en Sigma Pc 7 som är både bra och framförallt enkel... Larm för över resp. undre gräns samt träningstid, mer behövs inte.
 
Jag har två Sigma pulsklockor. Dom är billiga och man får mycket funktioner för pengarna jämfört med Polar. Det finns dock lite nackdelar med billigare pulsklockor som tex att dom inte har kodade signaler vilket gör att om du tränar nära någon annan med pulsklocka så kan du få dennes signal. Sedan har jag upptäckt något lustigt med min PC 14, går jag genom "larmavkännarna" i butiker så nollas alla uppgifter i klockan vilket ju inte är så lustigt.
 
phorsell; sa:
Sedan har jag upptäckt något lustigt med min PC 14, går jag genom "larmavkännarna" i butiker så nollas alla uppgifter i klockan vilket ju inte är så lustigt.
Undrar om detta även händer med dyrare modeller av Polar? J*lar vad tid det ska ta att återställa alla åttahundra funktioner som finns i en sån!

Kodade signaler har jag aldrig upplevt som ett problem när jag sprungit med enstaka löpkamrater, det har aldrig stört varandra (trots både samma och olika märken på klockorna). Däremot på tävling kan jag tänka mig att det blir kaos.

När man cyklar, kan min Polar tycka att man har hjärtstillestånd eller kammarflimmer. Vet inte om det beror på att hjulet via rotationen skapar elektriska pulsar eller vad, men pulsen hoppar mellan 250 och 0... Efter ett tag stabiliseras den dock, när svetten brutit fram ordentligt...
 
Jag hade tänkt att testa det i år, försökte i fjol men efter ett tag blev det lite "på känn" ändå. Gjorde 3.52 på Stockholm marathon 2005. I år har jag dessvärre inte möjlighet att ställa upp i Stockholm marathon eftersom jag skall vara utomlands, men det finns ganska många andra lopp. T.ex. läste jag igår om att det planeras för ett maraton i Östersund den 22 juli i samband med Storsjöyran, och det tyckte jag lät skoj! Det kanske man kan kombinera med en liten fjällvandring för att mjuka upp löparmusklerna...
 
Hjälp!!!

Mattias.......

Såg att du skrev om en Sigma sport PC7. Jag har en sådan som jag inte använt på några år men tänkte börja träna med pulsmätare igen. Tyvärr har jag tappat bort instruktionen, vet du om jag kan hitta den på ngn hemsida?

Hälsningar Ullis
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...