CrossFIT någon som tränar det?

Kör själv CrossFit och har gjort sedan i höstas. Ett helt underbart system som verkligen definierar begreppet "fitness".

http://www.crossfit.com/

Den kombinerar träning från alla håll - kondition, uthållighet, styrka, koordination, balans osv. En sak jag själv upptäckt och märker är att corestyrkan ökat hos mig trotts att jag inte genomför mördarpass med situps sedan i höstas.

Det är tidseffektivt för dem som vill ha det - det finns upplägg för dagsform och "test" dagar som man kan köra för att jämföra med tidigare pass.

Varje dag publiseras en WOD (workout of the day), de kör 3 dagar på, en dag vila och så repeteras schemat igen.

I en önskan att bygga uthållighet och styrka + kondition har jag funnit ett passande system. Som jag tror skulle vara uppskattat av många som är i utelivssvängen och behöver hålla sig iform emellan vandringen/klättringen/expeditionen eller som bara vill ha en bra allmän fysik.

Det är skoj och intensivt, jag lägger upp några pass för att ge er en tanke, gå in på hemsidan och läs igenom. Prova under åtminstonde 1-2 månader och se hur det fungerar och vad ni tycker innan ni förkastar det.

Tisdagens WOD såg ut så här, helt underbart pass:

5 rundor på tid med:
400 meter löpning
50 Squats
30 Back extensions

Söndagens pass:

"Eva"

5 rundor på tid av:
800 meters löpning
2 pood Kettlebell swing, 30 reps
30 Pull-ups

Förslagsvis gå i på deras "excercises and demos" för varje utförande och se hur den är tänkt att utföras. Några personliga favoriter är: wall ball, air squat, pull-ups, ring-dips....

Hoppas det är till inspiration för någon!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.