Hjälp med träningsupplägg

Låter som om dom som hjälpt dig har koll på vilka skor du skall ha... även om jag själv föredrar att få se löpsteget på video när man sprungit på löpband.

Det har varit en del teorier kring det här med stretchingens vara eller inte... men jag tror att en stor majoritet av de som löptränar mer seriöst både stretchar, töjer och tänjer (olika tekniker).

Släng ut frågan på forumet på puls (eller sök) så får du nog fler vinklar i ämnet. Jag har iaf märkt att efter att jag börjat med olika stretch och styrke övningar så håller jag ishias problemet i shack, och kan löpträna nästan som vanligt. Det är först när jag närmar mig 20km som det gör ont...

Uppjogg och nerjogg är ochså en sak att tänka på, iaf om man kört hårdare pass.

Tänkte också på det här med att komma i form... löpning är ju kul och väldigt lättillgängligt... men racer/mtb och skidåkning är skonsammare för kroppen... //Thomas
 
thomalin; sa:
men racer/mtb och skidåkning är skonsammare för kroppen... //Thomas
Längdåkning är ju oslagbart, du tränar fler muskelgrupper än vid löpning och det är skonsamt mot leder osv.

Mtb å racer tränar ju uteslutande benen (vid löpning tränas magmuskler och överkropp lite), överkroppen tenderar att "förtvina". Men som sagt skonsamt är även cykling.
 
Håkan K; sa:
Mtb å racer tränar ju uteslutande benen (vid löpning tränas magmuskler och överkropp lite), överkroppen tenderar att "förtvina". Men som sagt skonsamt är även cykling.

Håller inte med helt... racer...javisst där är det inte så komplett träning... men mtb däremot... det är utmärkt träning för bröst, rygg, mage och armar, främst triceps och underarmar, mer än vid löpning. Det är ingen tillfällighet att duktiga skidåkare som t ex Mogren, Smirnov och Lind cyklar mtb också (har deltagit i samma tävlingar som dessa)... eller skidåkerskan i landslaget(vad hon nu heter?) som vunnit sm i både mtb och längd... Eller Paula Pezzo som jag har för mig både har tävlat för Italienska landslaget i mtb och längd...
 
Upplägg

Kom in på en relativt gammal sida om
förslag på upplägg. Något yngre än dig
av ganska slank typ(genetiskt). Efter-
som jag inte vet hur du är byggd tänkte
jag ta upp typisk konstruktion vad kan
hända när du nu kör igång. När man är
äldre har ju ämnesomsättning minskat =
man blir alltså lite rundare.
Att köra med hårdträning då, så att säga varva,
kan i bästa fall leda till muskeltillväxt
om man är absolut. Om man däremot uppnår en sporadisk träningsnivå då förskjuts processen i kroppen (t ex vid sjukdom)och man lägger bara på sig kilon. Tycker du ska ta det lugnt, den positiva händelseutvecklingen räknas snarare på hur mycket tid du lägger ned per km.


Dra bena efter dig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
jerrymus hjälp med styrketräning Träning och hälsa 66
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
dangermouse Träningsupplägg långhelg Träning och hälsa 5
AnniePalstam Kost- och träningsupplägg inför långa lopp Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...