Tältfråga (kupoltält).

Hej.
Är ute efter ett kupoltält som inte är alltför dyrt. Har kollat runt lite men blir inte riktigt klok. Alla tält under 5k SEK verkar vara så att man först slår upp innertältet först och sedan yttertält? Hur tusan gör man då om regnet öser ner? Man vill ju inte ha ett dyblött innertält.

Kollat på ett Urberg Dome Tent G3. 2 eller 3-personer, verkar prisvärt och kan jag köpa ett tält för detta priset så är det toppen.
Också kollat på Marmot Vapor men det är både dyrare och verkar också kräva att man slår upp innertältet först.

Finns det några vettiga kupoltält som kostar under 4000? Ska vara ett extratält för mig själv och ett av mina barn 5 eller 10 år gamla som kommer användas lite varstans för en eller två övernattningar åt gången.

Kommer snart köpa ett biltema-tält för att jag är så förvirrad. :D

Det finns säkert redan trådar som ställer liknande frågor men jag har försökt hitta och jag blir bara mer förvirrad. Jag kan tyvärr inte motivera ett köp av tält för 10.000:-
 
Vikten är en intressant parameter. Vi har två Helsport 2 personers kupoltält ett Dome 2+ på 4 kg kostade bara 1500 på rea på XXL. Utmärkt kvalité för pengarna används vid paddling.

Köpte ett par år senare ett Reinsfjell superlight på dryga 2 kg men det är dyrare.

Exped har liknande.

Lycka till.

Thure
 
Vilka mer än Hilleberg har tält man kan slå upp inner- och yttertält tillsammans på en gång?
Och jag vet att deras tält är ovan 5kSEK nypris så de matchar inte din specification.
Men vilka andra finns?

/Patrik
 
Vilka mer än Hilleberg har tält man kan slå upp inner- och yttertält tillsammans på en gång?
Och jag vet att deras tält är ovan 5kSEK nypris så de matchar inte din specification.
Men vilka andra finns?

/Patrik

Jag vet inte exakt men såg att Fjällräven View 2 fungerar så, det jag kollade på först tills pengarna fick omprioriteras pga andra saker i livet... 😂
 
Exped Lyra II (finns även en trepersonsvariant) fyller möjligen dina kriterier. Minusposten är den PU-belagda väven, men det är den som håller tältet under din budgetgräns :)
Exped gör generellt bra tält med genomtänkta detaljer.

Tror inte Exped Lyra kan det, däremot Exped Venus. Annars som nämns i tråden, Helsport Reinsfjell som finns i lite olika utföranden och pris. Sen finns tex Vaude med Low Chapel och Space.
 
Tror inte Exped Lyra kan det, däremot Exped Venus.(...)
Där ser man - pålitliga Outdoorfair lämnar alltså fel info, när de skriver: Setup: Flysheet and inner tent together. Eftersom tältet är självstagande och innertältet kopplas till stängerna med deras finurliga clip-system, så såg det inte omöjligt ut och jag svalde kroken. Tittar man närmare efter, så ser det nog tveksamt ut. Säkrast maila Exped och fråga.
 
Finns tält där yttertält reses först och sedan innertält med clips. Har ett gammalt haglöfs...
 
Vilka mer än Hilleberg har tält man kan slå upp inner- och yttertält tillsammans på en gång?
/Patrik

Såvitt jag förstått så kan man initialt utgå ifrån att ytter-och innertält på europeiska tält (och åtminstonde de nordiska) sitter ihop medan de på nordamerikanska är separata, men hur som helst så finns det många tillverkare av "sammanhängande" tält.

Med anledning av tidigare inlägg om Exped-tält: Såvitt jag förstått så är alla deras tält "sammanhängande".
 
Att resa innertält och yttertält tillsammans är ett skandinaviskt påfund (antagligen pga allt regn här). Många skandinaviska kupoltält har den funktionen, kolla t.ex. på Hilleberg, Fjällräven, Bergans, Helsport m.fl.

Många "amerikanska" tält går att resa yttertältet först men då krävs ett specifikt groundsheet. Sedan kan man resa innertältet (med en del krångel) i yttertältet.
 
Tack för alla tips. Har lite att gå genom nu. Återkommer med vad det blev sen. Tycker informationen om man slår upp ytter och innertält samtidigt är lite svår att hitta, tycker det vore standard att skriva ut.

Får se om budgeten ska öka, men jag vet hur det är, man ökar lite och så ökar man lite till och så står man där med ett Fjällräven View 2 ändå... 🤣
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sentient6 Ännu en tältfråga Bo och sova 14
FruNalleman Tältfråga: Nån som testat North Bend Focus 2? Bo och sova 4
Baslägerliv Ännu en tältfråga... Bo och sova 1
Vandersex Tältfråga, Ferrino Lightent Bo och sova 2
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...