Gissa position

en plats långt bortom kommunala planer för tillgänglighetsanpassning... ;)

Tur att jag hann gissa rätt, den sista ledtråden hade jag inte klarat ;)

Mycket vatten i en bild brukar betyda att man hittar konturer eller t.o.m. har egna bilder som som kan ge svar. Men den här var svår, jag missade lite i proportionerna i början och tolkade sjöarna som mycket större än de är.
Bara därför kommer en bildgåta med mycket vatten...

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_122.jpg
    IMGF_122.jpg
    117.7 KB · Visningar: 427
Tur att jag hann gissa rätt, den sista ledtråden hade jag inte klarat ;)
Nä, den var kanske svår men jag hade en bild tagen lite åt höger från sista bilden i beredskap också (som visar Alájávrre) som nog hade varit enklare.

När det gäller din nya gissningsbild verkar det vara extremt högvatten. Hoppas att du stod säkert på en bro! Har dock inte en susning om var vi kan vara och vågar mig nog inte på någon gissning just nu heller (Måste övervinna suget att plocka fram fjällkartor och gå och lägga mig istället, Go'natt...).
 
Jag tror att du står på bron över Lajrrojåhko. Labba i bakgrunden.
Helt rätt!

Verkar vara rätt plats! Jag letade fram en egen bild därifrån vid 'normal' vattenföring - vilken otrolig skillnad...
Det hade gått en ispropp i utloppet ur Salajekna och det var fantastiskt vilket flöde det var. I övre delen kom det också stora isblock som rullade med vattenmassorna tills de krossades mot stenar längre ned. Dagen efter hade vattennivån börjat sjunka, men inte ännu till den nivå som visas på din bild. Bifogar en bild taget en bit uppströms, en bra bit ut från deltat i Pieskehaure var det brunt av slamvattnet. Det var kul och intressant att få uppleva något dylikt.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_123.jpg
    IMGF_123.jpg
    80.5 KB · Visningar: 423
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.