Nu bär det äntligen ut!! ...

Ja har blivit en stugsittare!
Tur att kåken har campingstatus :) Då kan man ju låtsas att man ä på tur/expedition!
Men huvudorsaken till "stugsittandet" den här omgången skyller ja på de 3 tjurarna som ja släppt in på udden.
De bosatte sig där när de väl märkte att ja hade öppnat stängslet å fann ett överflöd av fallfrukt å frodigt grönbete.
Det är en lisa för själen att ha dem så nära inpå sig i vardagen! Fast den lilla bruna, Tjalle-Tvärvigg, är nyfiken men lynnig å vill helst brottas me mig.
Gräddnos 1 å 2 ä däremot lugna å tar tacksamt emot lite kli å kel, MEN alltid med nåt hinder emellan oss.
(Ursäkta mitt kotjat!)
 

Bilagor

  • 002.jpg
    002.jpg
    48 KB · Visningar: 483
De spås vargavinter, inte mig emot!

Ida ska det bära ut!

Efter krångel me småbåtarnas motorer har ja köpt en ny -till halva priset -kinesisk luftkyld 4-taktare på 6hk, ett "spännande" köp skulle nog många säja :) bra vintertid då de inte finns nåt kylarvatten som kan frysa, men de blir väl att sätta på sig hörselkåpor :)

Ska bli kul att fortsätta rensa upp på öns två gamla torpgrunder, ska forska på dom å kolla på gamla kartor.

Kanske slagga över i öns lek å-skrivarkoja, men ja har blivit så frusen -gått ner 8kg? -så de får väl bli me dubbla sovpåsar å nattmössa i så fall.
Varmare då att tälta men vill inte få påhälsning av de lösgående tjurarna!

Bilder:
3- Stör oss inte i maten!
4-öns södra torpgrund.
5 å 6- öns norra torpgrund.
 

Bilagor

  • Blänkare, korsväg på vattnet_20171106_0001.jpg
    Blänkare, korsväg på vattnet_20171106_0001.jpg
    73.2 KB · Visningar: 366
  • Resize of egna bilder 1345.jpg
    Resize of egna bilder 1345.jpg
    71.6 KB · Visningar: 354
  • 726.jpg
    726.jpg
    72.6 KB · Visningar: 364
  • 647.jpg
    647.jpg
    55.3 KB · Visningar: 357
  • 648.jpg
    648.jpg
    65.5 KB · Visningar: 354
  • 649.jpg
    649.jpg
    55.3 KB · Visningar: 350
Vinter får vi verkligen hoppas på , det skall komma några kalla i rad och vi får se om det börjar nu.

Jag har läst den här smhi snubbens källor om kall vinter och det är data körningar från i sommras och 1 september.
Dom säger snorkall vinter men dom sa även att oktober skulle vara snorkall....

Dagens version säger inte alls nått sådant utan det ser mer normalt ut.

Man får se om några veckor
 
Ja vi lever i en skakig värld på många plan! det är inte alltid lätt att hålla ett positivt fokus men då hjälper ju vår snälla natur till :)

De senaste dagarna 9 i skärgårn bjöd på ett härligt omväxlande väder, allt från solvärme å stiltje som medgav nåra fina roddturer, till hårda vindar å -grader.

Trevliga fågelobsar som 15 söta stjärtmesar, 20 siskor som pickade frön på tunet som en liten skock hönor, morkullor i skogen och trevligt återseende av tofsmesen, som ja har för mig var Strindbergs favorit å kallade Kejsarmes.

Den märkligaste var dock när ja röjde rent på en gammal torpgrund omgiven av 40-åriga granar. Trotts att det var vindstilla damp de ner kottar då å då? Å ekorrar finns inga. Så hör ja nått fladder högt upp i träden och en mindre korsnäbbhane dimper ner alldeles bredvid mig?! Den fladdrar vilt med vingarna, sprattlar med benen och har en blodig skada i nacken.
De troliga är att den blev angripen av en rovfågel/hök som blev störd av mig å tappade sitt byte. De enda att göra var att avliva den :-(

Bilder:
-1 Mindre korsnäbb.
-2 Mina gamla italienska dubbgaloscher kom till heders.
-3 Tjalle-Tvärvigg tar en tupplur.
-4 BINGO! hittade lite smarrig mörk choklad -80% -i botten av teburken.
-5 Snövit/suvi 495 i höstskrud.
-6 Mössen har släpat fram allt detta för att täppa till hålet i hörnet av vedlåren i köket?! De slutar aldrig att förvåna mig! å trevligt sällskap om de inte blir för många å kutar över ansiktet när ja sover ;-) .
 

Bilagor

  • 026.jpg
    026.jpg
    50.5 KB · Visningar: 232
  • 040.jpg
    040.jpg
    82.8 KB · Visningar: 236
  • 018.jpg
    018.jpg
    62.2 KB · Visningar: 241
  • Rotation of 028.jpg
    Rotation of 028.jpg
    77.5 KB · Visningar: 235
  • Rotation of 024.jpg
    Rotation of 024.jpg
    109.6 KB · Visningar: 237
  • 039.jpg
    039.jpg
    38.9 KB · Visningar: 238

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.