Projektarbete: En friluftsbil!

Re: Finns redan..

ping; sa:
Det finns redan ett antal olika varianter på Camping-tillsatser snarlika den här:

truckCAMPER_onan_150.gif


Skulle det finnas en sådan med fötter så man kunde lämpa av den vore det fint.


peter
Alla campers jag har sett för användning pâ pick-ups är avställbara, dock med lite pyssel.
Jag vet inte hur bobara dom blir, men det borde väl gâ och fixa till.

Själv skulle jag hellre se en vätgasdriven lättviktsvariant av min gamla Feroza, i kombination med en liten pluttig offroad-husvagn eller släp beroende pâ behovet skulle det passa mig perfekt.
 
Kul ide

Hej
Jag har själv funderat på den optimala bilen för mitt friluftsliv kombinerat med de mera dagliga behoven.
Vad jag vill ha men inte hittat.
Säker
Fyrhjulsdrift, helst diffspärrar(inkopplingsbar är ok)
Höj och sänkbar
Bränslesnål max 0,6l/mil vid långfärd
Oömma plastskydd vid dörrar front och bagagelucka
Integrerade extraljus.
Dimljus som funkar bra
Lastbågar
Tillräckligt stor för 5 personer.
Bra fästmöjligheter för bagage i bagagerummet.vattendunken skall inte glida på flugfiskespöt.
Flexibel bur för hund. (olika stor beroende på mängd packning och åksträcka)
max 250 tkr som ny
Jag tror inte att det finns någon liknande bil.
Det är lätt att hitta fina stadsjeepar som klarar det mesta utan priset och förbrukningen. En VW Tuareg skulle sitta fint. Ca 450 tkr
Dubbla batterier så att man inte blir stående med ett urladdat batteri
ht
 
jag är nöjd med min SAAB95 Biopower, feta extraljus, säkerhet i världsklass och erkänt bra väghållning.. bor i skogen och behöver aldrig 4-hjulsdrift.. nackdelar, tja.. efter att ha ägt Toyota så blir det aldrig sig likt, allt annat är ju skit i jämförelse, men, men..
 
Färdigtänkt?

Hej Anton!

Läs nedanstående! Nu återstår lite smådetaljer och naturligtvis marknads lansering! Som ju är svårare än själva uppfinningen! Några förslag till marknadssäljare? Har klart med målgrupper i hela Sverige men orkar inte själv...
http://www.cykel-taxi.com

Mvh: Josef

Camping rickshaw vagn till trehjuling

Hej alla glada!

Jag har designat en egen "Camping rickshaw-vagn" som jag har kört som cykeltaxi i 2 år i Stockholm med mycket lyckat resultat. Både för föraren, liten sammanlagd vikt gör lättare uppförscykling. Och för 2 passagerare med sköna bekväma säten.
Jag har använt en MTB med 24 växlar varav jag endast är i behov av de 5-6 lägsta växlarna för det dagliga 8-10 timmars arbete med cykeltaxi. Trots mina 60 år!

Jag har upptäckt att de som har provat att cykla med mitt ekipage har fallit omkull direkt när de inte lyssnade på mina instruktioner hur man skall köra.

För att undvika detta när jag skall lansera stort mitt ekipage i hela Sverige under 2007, har jag beslutat att ENDAST sälja Camping rickshaw-vagnen med Trehjuling vuxencykel. Helst med 7 växlar OCH elmotor.
Priset blir högre för denna kombination men man slipper olyckrisker! Min idé är att hela familjen (2 vuxna och 2 barn under 6 år skall kunna åka på långfärds cykelutflykt och kunna ta med mycket bagage i ett enda ekipage. Miljövänligt, tyst, rogivande och man hinnar se och uppskatt naturens färg och dofter bättre än i en bil.
Driftkostnaden för den eldrivna Trehjulingen stannar på ca. 25/mil. Det är inte ofta man behöver använda eldriften men den är bra att ha!
Idén om att enkelt byta ut sittsen till en barnsitt för 6-8 barn under 6 år finns färdig och klar. Väntar bara på beställning! Hel dagis på miljövänlig utflykt?

Jag tror absolut på Trehjulingens framtid. Ju dyrare bensinen blir.

Vill gärna ha kommentarer...
Bu eller bä!
 
Har en tanke på motorn. Det ska vara en diesel så man får kraft och låg förrbukning. Sedan vill man kunna höja och sänka bilen så att man tar sig fram även om vägenär dålig.
En Nissan pick-up är därmed optimal, om man har någon form av täckt flak på den. Plats för fyra till fem och ett bagage som kan tvättas med högtrycken. Vad mer kan man önska? (Dock har den inte höj och sänkbar fjädring)
 
Busenkelt, en kittat deffe eller en hilux pre -98!

ARB spärrar, bullbar, extraljus, OME fjädring, egendesignad lådkonstruktion på flaket (finsn en ritning för de lata), 32x11,5x15" alt 31" osv.

EDIT; Glömde naturligtvis ett takräcke tillsammans med en massa röda jeepdunkar och ett Overzone tält!
(och en spärr till fördelningslådan)
 
Senast ändrad:
Två tankar....

Dels den gamla om byggda folkabussen, gäller det framkomligher så har den körts från nordkapp till godahoppsudden. Visst körde det ihop sig då och då, men som plus du fick kontakt med lokalbefolkningen!

Sedan har vi vad du kan köpa för begagnade militära fordon, valpen eller annat, då har du terrängframkomlighet...Du tar dig fram men den är törstig!
 
Håll nere vikten, max 700-800Kg tom.
Håll nere axelavståndet.
Håll uppe frigången, ev portalaxlar.
Ekologiskt försvarbart bränsle, helst bränslecell eller gas av något slag.
Rejäla strömresurser för belysning och sistaminutenladdning av utrustning.
Om fordonet skall användas endast för o komma ut till startpunker o liknande behövs inte mycket mer.
Skall det användas för expeditioner så skulle jag gärna se hydrauluttag, tryckluft, 230V.
Expeditionsvarianten ska nog fortfarande drivas av en rejäl diesel, reparerbar överallt.
Expeditionsvarianten ska oxå i möjligaste mån vara ihopskruvad inte svetsad och avtätad i möjligaste mån, alternativt rejält dränerad.
 
Dragkrok måste den ha. Då kan man alltid koppla på en kärra när man har mycket bagage. Så kan bilen själv vara ganska liten. Skulle vara fint med en dvärgväxt Subaru Outback. Hygglig förbrukning, diesel, fyrhjulsdrift, bra kvalité (åtminstone var brorsan galet nöjd med sin, fast han är inte gärna ute i skogen förstås).

Sedan måste bilen ha den käcka lilla luckan mellan baksäte och bagage, som gör att spön och annat långt kan ligga i bilen på längsen.

Infällbart takräcke skulle vara najs. Ligger i taket när man inte behöver det, fälls upp när kanoter och annat meck ska med. Lite av en rostfälla kanske, men ändå.

Ordentligt med fästpunkter i bagageutrymmet, så att saker och ting kan surras. Bra om de står stadigt även när bagageutrymmet bara är halvfullt.

Ingen filtmatta i bilen, för de blir så jakla slitna och fula av lera och kängor. Bättre med någon sorts utbytbar galontäckning, även på golven.

Hygglig stereo. Guld värt när man ska åka långt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.