Projektarbete: En friluftsbil!

En pall av plast för 50 kronor underlättar kanotfastsättningen för oss som inte är så långa. Till en Caddy behövs nog en stege i stället :( och den ryms nog inte i en Caddy.

Per Brune
 
Brune; sa:
En pall av plast för 50 kronor underlättar kanotfastsättningen för oss som inte är så långa. Till en Caddy behövs nog en stege i stället :( och den ryms nog inte i en Caddy.

Per Brune

Men kan man inte ha stegen på taket också? Och kanske en liten pall för att lägga ditt stegen.... :)
 
Fordon skall vara billiga och miljövänliga

Många frilufsare vill bidra mindre till växthuseffekten. Därför bra att fordonet är optimerat för den aktuella gruppen. Bilpool med olika fordon blir då en vettig lösning. Att cykla eller åka med allmänna färdmedel typ tåg och buss till sitt mål är naturligtvis alltid bättre än att åka eget fordon som drivs med fossila bränslen.

Är man en grupp är det trevligt med social samvaro under transporten. Chartrad buss kan vara vettigt.

Inte många har ekonomi för att ha ett särskilt fordon bara för friluftsändamål.

Eftersom jag har en Renault Kangoo så ser jag en del fördelar med liknande fordon i friluftssammanhang. Tar 5 fullvuxna med rätt mycket packning utan problem. Tar också tre stora kajaker på taket utan problem (men bränsleförbrukningen blir naturligtvis lite högre med ett högt fordon). Att få upp och ned kajaker går bra även om man lastar ensam om man lyfter upp fören på bakre lastbågen och sedan skjuter fram kajaken.

Bakdörrar är en fördel framför baklucka på dylika fordon då det blir lättare att komma åt taklast i takbox och lättare att surra taklast som kajaker cyklar etc.

Släpkärra till personbil gör personbilen mycket mångsidigare.

En av mina kamrater har en Opel Zafira med släp där han kan lasta t ex stort antal kajaker eller cyklar. Han kan få med sig t ex sex kamrater med cyklar och weekendpackning eller sex kamrater och sju kajaker + packning.

Thure
 
Volvo Duett

Under min militärtjänstgöring hade kronan ett antal Volvo Duett. Förutom på dom vanliga sätena gick det att pressa in ett antal personer + vapen + matkantiner i bagageutrymmet.

Detta är förmodligen dock inte lagligt i civila sammanhang, men trots allt har det sina fördelar med den typ av bakdörr (bagagedörr) som Thure Björck förklarar.

För bilder, klicka på länkarna

http://www.acc.umu.se/~widmark/lwdutten.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikiped...g/800px-Volvo_211_at_Djurgarden_Stockholm.jpg

Per Brune
 
Det finns plus och minus med det mesta.
Har en bil nu med dörr istället för lucka och i viss mån tycker jag det är bökigare.

På en VW Caravelle jag hade tidigiare var det otroligt bra att stå under den stora öppna luckan i bak, när det regnade. Man kunde stå där och lasta, byta om eller sitta på bakkanten av bagageutrymmet och fika. Den bilen var både smidigare och rymligare än man kunde tro.

Men som sagt, vad är man ö h t ute efter på friluftsbil?
 
Skräpkorg

Hej.
Jag tycker att någon borde inkludera en riktig, stor skräpkorg i bilen. Inte något man köper som tillbehör, utan en som är där från nybil. Skräpkorgen skall vara stor och centralt placerad. Den bör ha en plastpåse i som man tar ur då den är full, knyter ihop och kastar bort.

Olof
 
Bränsle?

Bilen ska självklart ha ett gengasaggregat (finns kanske på nåt gammalt mobförråd) så man slipper lämna skogen för att tanka...
 
Infällda extraljus

Extraljus är bra på mörka skogsvägar, på väg till fjällen o s v. Eftermonterade extraljus har dock nackdelarna att de sticker ut rätt så mycket på många av dagens slimmade bilar. De ökar luftmotståndet (och bränsleförbrukningen) och är väldigt utsatta om man råkar köra för nära något. Extraljus som sitter för lågt (t ex under nummerplåten) tycker jag också är kasst. På en vinterväg bländar de mer än de gör nytta.

Friluftsbilen har givetvis tre rejäla extraljus infällda i grillen. Eller varför inte två av dem i backspeglarna? På så sätt kommer de upp lite högre och man får bättre vinkel för att lysa över t ex plogvallar.
 
Finns redan..

Det finns redan ett antal olika varianter på Camping-tillsatser snarlika den här:

truckCAMPER_onan_150.gif


Skulle det finnas en sådan med fötter så man kunde lämpa av den vore det fint.


peter
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.