Hur många ryggor behöver man... (egentligen)?

Jag har väl fyra säckar jag använder.

- En osprey exos 58 för sommarvandringar

- En salomon joggingryggsäck ~20 liter för jogging (och svängar till affären när man inte ska handla så mycket, ridturer på sommaren när man vill ha en vattenpåse med sugrör, mm)

- En gammal 30-liters haglöfs shosho. En odödlig säck som jag släpat otaliga kilon i de senaste 15 åren. Given på utflykter hemmavid, "storhandling" och alla andra gånger man vill ha en lagom stor ryggsäck

- En "packas till en liten knytnäves size"-väska som får följa med som dagsturssäck, små shoppingturer, osv.
 
Slutat räkna

Grunden är Haglöf 70 l för vandring med övernattning, Osprey Talon 33 för vandring i Spanien (Europa) plus en Lundhags T24 för löpning och dagsutflykter. Försöker håller nere storleken för att tvinga ner antalet prylar som bärs, plus att allt ska vara lätt.

Sedan tillkommer diverse säckar för olika ändamål.
 
Sedan senast har jag desciderat en ryggsäck till min FRG-uppgift, skänkt bort 4 till nybörjare som jag fått bitna av frisk luft.
Avvaktar med att gå med i AR.

go tur
 
Arcteryx Naos 70L är min huvudsakliga säck för längre turer. Fynd på tradera som jag är väldigt nöjd med. Grymt trevligt med en helt vattentät säck som sväljer allt i packningsväg utan att man behöver lasta utanpå.

Sen 2st "no-name" 55L för enklare turer, en enbart för fiske och en för resterande.

En Camelback MULE till utflykten/löprundan/långfärdsskridsko

Sen finns allehanda kanotsäckar, cykelväskor osv. men de räknas kanske inte hit.

/Gustav
 
I storleksordning:

25 år gammal Haglöfs tight L för mc-turer

Haglöfs Corker L som urban allt i allo-rygga.

Exped Lightning 60L (räcker för 10-dagar med fokus på lättpackning)

Exped Expedition 80L (kommer avyttras)
 
För ett berikande friluftsliv så behöver man tre eller fyra ryggsäckar. Själv har jag fyra stycken:

- Fjällräven Kajka 75 liter, för (fjäll)vandringar med tält.
- Osprey Atmos AG 50 liter, för stugturer.
- Osprey Kestrel 38 liter, för dagsturer med primusköket.
- Osprey Talon 22 liter, för dagsturer med termos och mackor.
 
Jag har:

En gammal Patagonia 20l något. Använder jag för att handla, och som ryggsäck för vissa resor.

Black Diamond Epic 45l. Har jag haft på lite allt möjligt. Gillar den skarpt.

Millet Ubic 50+10l. Köpte denna i höstas, då ville ha lite mer fickor (och utrymme). BD'n är ju väldigt avskalad.

Ska införskaffa en BD speed 30l också har jag tänkt, till nästa utresa.

Dock tänkte jag mest skriva det här inlägget för att tipsa om att man ju kanske inte alltid behöver köpa en större ryggsäck.
Jag har 4st Visent 3l sidfickor, samt har haft för vana att fästa en Ortlieb 10l cykelväska då så varit användbart. I dessa har jag lättvikts grejer. Ortlieb'en är ju helt fukt-tät, så då har jag alltid ett torrt ombyte att ta på när kommit fram.
På Ubic'en blir det då en ryggsäck med spektrum på 60-82l. Bara stärka med björntråd på platser där det behövs, ifall det verkar bli kanske för mycket vikt för vissa sömmar. Jag använder några enstaka spännremmar för att fästa upp vikten (Har dock inte gjort detta på bild. Ifall jag gör det kommer Ortlieb'en och fickorna mer upp på locket.). För att få fast Ortlieb'en på ett bra sätt på Ubic'en så har jag själva remmen som man kan fästa väskan i för att bära över axeln, dragen genom karbinerna som 2 av sidfickorna är fästa med. Jag har kortat av denna rem, då oavsett aldrig använder den då cyklar.
Vad gäller hur man kan fästa beror ju detta uppenbarligen på hur den egna väskan ser ut.
Det här funkade bra på min BD, samt bra på Ubic'en den enda gång jag varit ute med den längre.

Helst hade jag ju haft en separat större, men i brist på pengar så. Sen uppskattar jag de extra möjligheterna till uppdelad förvaring.

Satte bara på grejerna lite hastigt, men det går få så man har utmärkt med utrymme för armar, axlar o.s.v.

Och jadå, jag får på regnskyddet :)
 

Bilagor

  • IMG_1262.jpg
    IMG_1262.jpg
    22.9 KB · Visningar: 550
För många är nog rätta svaret, men de jag använder mest idag är:

Arcteryx Bora 80 för de lite längre vandringarna med mer utrustning och proviant
Arcteryx Altra 65 för längre vandringar med tält upp till en vecka
Osprey Atmos 50 för helgturer med tält och stugturer
Osprey Talon 33 för dags/helturer/resor/skidturer när lite mer prylar och kläder skall med
Osprey Talon 22 för dagsturer och skidturer
Osprey Momentum 22 för jobbpendling med laptop mm.
REI Flash 18 (lättvikt=310g) som gärna hänger med i packningen på de längre vandringarna eller resorna som dagstursäck.

Sedan en fotoryggsäck från LowePro (Photo Hatchback AW 16L) för dagsturer eller resor när systemkameran har sin givna plats.

Till detta några ramryggsäckar från förra seklet, Fjällräven Raven Gyro 70l och Fjällräven Nepal 50l som idag sällan kommer ut. Raven Gyro har sin givna plats på längre fisketurer då ramen gör det enkelt att spänna fast spön och annan fiskeutrustning.
 
I storleksordning:
  • En kanske 18-20 l "packa i egen ficka" från Stadium, från tiden då de fortfarande hade höftrem. Min outslitliga standardsäck för allt utan tält, mat eller klätterprylar - från stugvandring och semesterluffande till utlandsuppdrag i jobbet (då med en datorinnerficka).
  • En 25 l "vattentät packpåse med remmar". Packpåse till sovsäcken, dagsturspack och kuddfodral i ett.
  • En 30 l "klättersäck". För mer alpint betonade sommar/höstturer på kontinenten. Går in som handbagage på flyget. Klarar antingen en veckas tälttur all included, eler en lika lång med klätterutrustning, men då med provianteringsmöjligheter under tiden. Men inte både och.
  • En 35 l (utvidgningsbar till dryga 40) "normalsäck". Min standardsäck för "vanlig" fjäll/bergsvandring med tält och mat. Klarar allt upp till 2 veckor. Funkar även utmärkt som skridskoryggsäck.
Nu var ju trådens fråga hur många ryggsäckar man behöver, så listan är slut härmed. Att det sedan står en uråldrig trotjänare till Haglöfs Alaska i min garderob, som jag inte tänker göra mig av med fast jag inte behövt den sedan småbarnstiden, är en heeelt annan sak ;)
 
Senast ändrad:
Jäklar vad avancerade alla är! Jag har bara en 70-litrare inköpt på Obs stormarknad för femton år sen, lite tung men har hållt hur bra som helst, den har hängt med jorden runt på backpacking, i sommar och vinter på fjället och när man ska hem till familjen över jul och behöver få hem alla julklapparna.
Till det har jag en liten "vanlig" ryggsäck av okänt literantal, tillräckligt stor för att få ner en sexpack folköl och en tjock jacka, den har jag varje dag i vardagen eller som "daypack" på resor eller dagsturer i naturen.
 
Det enkla svaret är väl att man alltid behöver en ryggsäck mer än man har för närvarande?

En tävlingscyklade kollega lärde mig det optimala antalet cyklar: "en mer än man har, men ändå en färre än skilsmässa"

Åter till ryggsäckar:
- datorryggan till och från jobbet, Haglöfs
- skidryggan: omkring 30 liter, äldre Head
- skridskoryggan: omkring 40l (kunde nog dubbla som skidrygga med lite smartare skidfästen), äldre Tatonka
- Alaska på fjälltur
- Har även en 60liters mittemellan - lagom för fjällstugturer men den har laminerat (se annan tråd) och än har jag inte gett upp att försöka få den bruklig igen, Peak performance
- en sällan använd lite camelback - blåsan får åka med i skid- eller skridsko-säckarna istället
- några gröna varianter då jag jobbar för kungen, (M-nummer)

Några kanske tycker jag borde klara mig med mindre storlekar men gillar inte att trångknöla och kan bära några gram extra för det.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.