Hur många ryggor behöver man... (egentligen)?

TVÅ!

Om jag skulle svara generellt skulle jag nog säga TVÅ.
En stor (60-100) för resor och tältvandringar och en liten (20-40) för dagsutflyckter, vardagsliv och helgresor.

I glappet (50 liter) använder jag naturligtvis den stora ryggan komprimerad. Det är ju ingen skillnad mot om jag använde en 50-litare.

Så ser det ut för mig i alla fall. Att man sen äger typ sju ryggor är en helt annan sak. :)
 
Ingen ryggsäck alls

Man kan ju strunta i ryggsäcken helt och istället ha en stor midjeväska, det finns ju rejäla doningar på den sidan. Men då krävs förstås en rejält ultralätt packning. Men det kanske mest är en lek med ord om det är en ryggsäck eller "rompetaske".

Någon som har erfarenhet av att använda stora midjeväskor med avbärarbälte etc istället för ryggsäck på dagsturer eller liknande?

Jörgen
 
En till!

Hur många jag än har så vill jag alltid ha en till! Just nu har jag väl sju, tror jag, från 15 till 130 liter, men funderar på en 80-liters också...
 
Raskesven; sa:
En på 35 l för dags t.o.m. helgturer, en på 52 l för upp t.o.m. 5-dygnsturer, en på 76 l för 6-dygnsturer t.o.m. 10-dygnsturer och en på 100 l för längre tid än 10-dygnsturer. Om man nu inte använder en kåta; då behövs alltid den större säcken.

Oj. Okej för kåtan vid mer än tio dagar, men vad gör du egentligen den sjätte dagen som helt plötsligt behöver 24 liter till? :)

Skämt åsido, jag tror du har rätt. Visserligen har jag bara två säckar (stor & liten), men för mellanturer skulle jag nog använda en tredje eller fjärde säck. Men de är ju föräldrarnas, så tekniskt sett äger jag bara två säckar för alla turer.

En kring 40 liter, en kring 80 liter täcker typ allt. Tyvärr är mina snarare kring 30 respektive 100 liter. Skulle behöva en som var liite större än 30.
 
millimeter; sa:
Raskesven; sa:
En på 35 l för dags t.o.m. helgturer, en på 52 l för upp t.o.m. 5-dygnsturer, en på 76 l för 6-dygnsturer t.o.m. 10-dygnsturer och en på 100 l för längre tid än 10-dygnsturer. Om man nu inte använder en kåta; då behövs alltid den större säcken.

Oj. Okej för kåtan vid mer än tio dagar, men vad gör du egentligen den sjätte dagen som helt plötsligt behöver 24 liter till? :)
Jag har tyvärr ingen 56,8 literssäck;) (Har ingen 76 liters heller, utan det blir Vulcan utan sidofickor för den tidsperioden, men 76 liter inklusive sidofickor är vad som behövs, "egentligen")

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2005-04-13 kl 01:21]
 
Tackar

Tackar för alla trevliga svar/åsikter!

Kan meddela att jag nu införskaffat ytterligare en rygga - en femliters att ha vattensystem och något att äta i vid sommarens cykel- och inlinesturer.

Behövde tydligen den... :)

/Pär
 
Jag äger 3 ryggsäckar, en Haglöfs SEC65, har faktiskt Q-modellen trots att jag är kille då jag tyckte den passade min rygg bättre. I övrigt har jag precis bytt ut min 7 år gamla slitvarg på 30l från jansport mot klättermusens ratatosk som rymmer gott o vl de 30 liter den sägs rymma. Ratatosken används varje dag, haglöfsen någon/några ggr/mån och med dessa två tycker jag att man klarar sig fint, dock kiakr ajg på en riktigt liten, ca 7l eller så för att ha med det nödvändigaste när man är ute o kör mtb. Någon som har något att rekomendera i den storleksklassen? Använder mig itne av camelback.
 
MTB + skidor = bra kombosäck

Har en 11 liters DaKine (Heli-pack) med vätskesystem för skidåkning samt MTB - rymmer på vintern ett förstärkningsplagg, kamera samt spade och på sommaren regnjacka, slangar och verktyg + lite till.

//Calle
 
Många

Min uppfattning är att vandringsryggor är skilda från skridsko och skidåkningsryggor pga olika rörelsemönster. Det är speciellt när man har lite mera packning som tyngdpunkten i säcken bör sitta olika vid vandring respektive skridsko etc. Detta har disktuterats mycket av bland andra undertecknad på långfärdsskridskoforumet.

Dessutom så bör en större säck vara stadigare så att tyngdpunkten inte fladdrar runt på ryggen vid rörelser. Därför blir en större säck tynngre och att komprimera en stor säck ger hög tomvikt varför en extra liten och lätt säck kan vara bra att medföra vid t ex toppturer när man långvandrar eller långskidar.

I nästan alla sammanhang bör man satsa på att minska vikten på ryggen men stabiltet kan vara mer prioiterat än totalvikten.

Jag tror att det räcker med 6-7 ryggsäckar för mig.
T ex joggingsäck, stadssäck med datorfack/inneväska för laptop, långfärdsskridskosäck, Inlinessäck, skidsäck för dagsturer med remställ för att bära med sig skidorna, samt stor långturssäck för vinterbruk respektive stor långturssäck för vandring.

Vissa av ovanstående funktioner kan kanske kombineras utan större olägenheter.

Thure
 
Bara fem!

Precis som Peter Hackman har jag en North Face Prophet 65, en någorlunda lätt säck med ett bra bärsystem för vandringar eller resor. Min 30-liters säck (Salomon Raid Race) väger ännu mindre och är perfekt för sommarturer på runt en vecka i fjällen när man bor i stugor och bara vill ha med lite kläder, lite mat, kaffepannan och en sovpåse. En femliterssäck för inlinesåkningen rymmer en vattenpåse, sandaler och pengar, men den fick kompletteras med en ca 15-literssäck för en längre inlinesresa nyligen. Så har vi slitvargen, en gammal hederlig Everest 40 liters som används som MC-rygga, skridskosäck och för allt annat som hör staden till. Den har åkt många, många mil. Men den är lika tung som 65-literssäcken, och lite till.

Hmmm, jag trodde det skulle bli fler...

/Roland
 
Uppifrån och ned:
130 L Bergans, presentsäck som är lite i överkant
65 L Lowe Alpine Attack, smal säck för skidåkning
35 L KIMM-säck, för långa lätta turer
27 L Litepac-säck för löpning
25 L ShoSho till skolan, fiske, handla, allt

130-litersaset är väl stor och tung (ca 4 kg), men jag fick den i utbyte mot en sämre 90-literssäck. Har aldrig nyttjat alla litrarna, men bärsystemet är underbart och ramen är stabil, något som inte gäller flertalet mindre säckar.
Lowe-säcken har jag till skidåkning och att resa med, passar bra under tågsäten etc. Billig var den också.
KIMM-säcken har hamnat i skuggan av Litepac-säcken, de fyller samma funktion. KIMM:en är bättre om man ska vara ute själv i flera dygn och inte kan dela tält, kök etc.
Dessutom har jag en Haglöfs HIC 23 som jag knappt använder längre, ska försöka se ut ett lämpligt offer som får den i present...

Andra säckar som jag använt är Haglöfs Alaska 90 L (hyfsad, lite ranglig vid 30+ kg), Haglöfs ShoSho 30 L (helt underbar slitsäck) samt ett otal Kånkar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.