Hur många ryggor behöver man... (egentligen)?

Om man under årens lopp är ute i naturen i olika sammanhang, olika länge och ägnar sig åt skiftande aktiviteter, samlar man gärna på sig ett antal ryggsäckar. Så har det i alla fall blivit för mig. Vintertid blir det långfärdsskridskor. Vår, sommar och höst blir det klättring, vandring, inlines och lite annat smått och gott. Därutöver kommer resorna, korta och långa.

För närvarande är jag innehavare av fem säckar i olika storlekar:
20, 30, 40, 50 och 80 liter. Jag upplever att jag har glädje och nytta av samtliga (utom möjligen den gamla 30-litarn som finns kvar i min ägo lite på nåder...)

Frågan är nu: Hur många ryggor behöver man som "allmänfrilufsare"... egentligen? Hur resonerar ni? Kanske har ni ett par säckar som ni komprimerar då behovet av volym inte är lika stort? Eller har ni kanske olika säckar för alla olika ändamål? Det vore intressant att få era synpunkter.

/Pär
 
Har 100 liter nu som huvudsäck och är på jakt i dagarna efter en 50 liter alpin sak för helgturer, skriskor, toppturer mm. Tror inte man är i behov av mindre då man kan komprimera.

Jo förresen, jag har en typ 25 liters kompakt resevariant som komprimeras i en liten påse stor som två tennisbollar jag köpte på stadium för 99 kr som jag har på resor, modell solsemester som utflyktssäck, så tre säckar blir det.
 
Hiza; sa:
Frågan är nu: Hur många ryggor behöver man som "allmänfrilufsare"... egentligen? Hur resonerar ni? Kanske har ni ett par säckar som ni komprimerar då behovet av volym inte är lika stort? Eller har ni kanske olika säckar för alla olika ändamål? Det vore intressant att få era synpunkter.
Jag har en på 25l, en på 35l, en på 50l, en på 58l och en på 70l. Jag skulle vilja ha någonting större för vintertältturer och större turer med klättring men annars räcker det ganska bra. Jag vill dock inte ta bort någon av dem - möjligen byta ut t.ex. den löjligt sladdriga 35-literssäcken - för alla säckarna har ganska specifika användningsområden.
 
Jag har 30l 50l och 100l

Det täcker allt för min del.

30l för vardag och klippklättring om man inte
ska ha så stort rack med sig.

50l för flerdagarsturer eller klippklättring med stort rack, eller alpinturer.

100l för vandring eller anmarcher.
 
Har en 80 liter. Vill ha en ca 50 liter för kortare turer/resor. Ryggsäckar kring 20-25 liter? Måste bli minst 4 st... I en av dem har jag kök, kåsor och allt annat till matlagning. Går ner i packluckan på kajaken och kan lätt bäras en bit med händerna fria till annat. En ligger kubbspelet i, påsen som följde med var så klen. Två används till shopping, träningskläder, handbagage mm.
 
2 kanske 3 st

Hiza; sa:
Frågan är nu: Hur många ryggor behöver man som "allmänfrilufsare"... egentligen? /Pär

Jag har en 80l och en 35l, vill ha/tittar på en 40 liters just, så än så länge har jag klarat mig med två, men den tredje ska fylla tomrummet där lite mer men samtidigt inte för stor just nu fattas.

/Gunnar
 
3 säckar.

Jag har 100l. (ute i vecka/veckor) och en på 65l (helger/vecka) samt 35l. (helger/dagsturer & bouldring). Tror inte jag behöver fler.
 
Dagsryggsäck 35 L
Helg, resa och kortare uteturer 45 L + 20 L (sidofickor)
Sen finns även 70 L och 80 L men de används ytterst sällan då jag inte har någon större använding av stora ryggsäckar.
 
Oj

Nu är jag kanske ingen allmänfriluftsare, men här är mina vanligaste säckar:

25L Arcteryx RT25 för kortare äventyr, till jobbet, skidåkning i pist.
35L Macpack Mountain Maraton, cyckelsäck och lätta rejsturer.
45L attacksäck - hemagjord superlätt säck som dagsturssäck vid fjällvandring 156g!
50L Arcteryx Needle 55, alpina turer, klättring, isklättring toppturer.
50L Lowe Alpine - Grottsäck och allmän fulsäck
60L Klättermusen Gnejs - När man skall resa på flyg oförstörbar.
95L Arcteryx Bora 95 - Fjällvandring sommar och vinter

Sen har jag nog en tre säckar till jag aldrig använder.. Men tre säckar hade nog räckt!
 
Säckar i verkligheten och verkliga behov

Som Peter säger det skulle nog räcka....
Men vi vill kunna gå på utflykt snabbt. Cykla till stan snabbt. Ta en paddeltur. Åka ut en kväll på picknick etc. (Det blev 4 olika och delvis packade..)
Vandringssäckarna är en annan femma. Årstiden, klimatet, platsen ställer olika krav på medförd utrustning. Blir turen längre så går det åt mera mat etc.
Vintertid fyller ju dunkläder och ylleunderställ en hel del. För att inte tala om sovsäck och tält.
Andra krav kan ju vara sociala. I uniform vore det mig främmande att inte bära en likadan som de andra...(Bara där bidde det fyra till..)
Så kommer då specialsäckarna som för jakt, klättring, skridskor, etc. (Fyra till...)
I vardagslivet använder jag två, en 30-37 liters, en 40-48liters. På tur och resa något mellan 50-65. (Tre..nä fem till)
Jag har ett antal superlätta, hemmasydda, de är slitvargarna. (sex...)
De rejäla tunga, starka(?), lånar jag mest ut....jag vill ju ha med mig vissa små men bra prylar, inte bära ryggsäck. (Huanemej...Själv vill jag inte flytta på alla i ett lyft.)
Men behöver gör jag bara fyra. Nån vacker dag skall jag ha ett garge sale....

Go tur

Johan K
 
3 stycken!

90L (Norröna) för seriösa utflykter
40L (Kmusen) för för seriösa (men korta) utflykter, samt, ibland, vardagen.
20L (Salomon) För vardagen, samt att den ofta får agera packsäck och daypack vid stora vandringar.

32L (Everest) Ligger (numera) på okänd plats (används ej).

I tillägg till detta har jag sidofickor på 2*10L som kan fästas på både Norrönan och Musen.

/Erik.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.