Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar?

Lyfter den här tråden med lite rapport. Det blev en Vulcan till slut. Jag har inte vandrat så mycket som jag hade trott att jag skulle göra. Däremot har jag släpat tungt ibland, bland annat en baksten på kanske 15-20 kilo (utöver all möjlig packning för ungefär två veckor på fjällsemester vintertid/julfirande). Då behövde jag lyckligtvis inte gå speciellt långt. Jag har rest med den med flyg några gånger, åkt långfärdsskridskor, vandrat en knapp vecka och gjort flera kortare turer med enstaka övernattningar. Överlag är jag nöjd.

En stor fördel är att den trots stor kapacitet är hyfsat lätt. Glädjande inte minst vid skridskoåkning då jag aldrig behövt så mycket packning (ombyte, fika och säkerhetsutrustning). Dessutom är jag förtjust i de avtagbara sidofickorna och har till min egen förvåning flera gånger fått användning av en sidoficka som liten ryggsäck. Jag har slutat med tung fotoutrustning och tyvärr nästan slutat fota. Däremot har jag dragit runt gevär några gånger som på håret kunnat spännas i fodral på sidan istället för sidoficka.

En annan fördel är spännet för avbärarbältet som är utmärkt. Tyvärr har hållbarheten i några andra plastdetaljer varit bristfällig och att de gått sönder är väl det enda riktiga minuset.

Med den frekvens jag använt ryggsäcken, och de användningsområden jag funnit, är jag mycket nöjd med valet. Hittills har den varit prisvärd och jag räknar med att den kommer vara användbar något decennium till, om jag fortsätter i samma stil.
 
Svensktillverkat?

Särskilt många ryggsäckar tillverkade i Sverige lär inte finnas, majoriteten - oavsett märke- tillverkas i Kina. Möjligen kan konstruktören/designern finnas i Sverige men vanligast är nog att man köper en färdigdesignad produkt (och begär kanske någon modifiering) som förses med det egna märket.
Är det någon som känner till en svensk "ryggsäcksfabrik"?
 
Du borde nog skrivit "Är det någon som känner till en svensk nuvarande "ryggsäcksfabrik"?
för det finns fortfarande massor av svensktillverkade ryggsäckar till salu i Sverige...
 
Nej, inte nya i butik. Det var därför jag kursiverade ordet nuvarande.
Men Sverige mer eller mindre badar i en sjö av endast lätt
begagnade (dvs som nya) svensktillverkade kvalitetsryggsäckar.
Från flera välkända varumärken...
 
Jag förstår att man inte orkar läsa hela tråden men som ni ser lämnar jag en recension på ryggsäcken jag köpte på sista sidan. Jag tyckte det kunde vara kul med återkoppling för dem som hade engagerat sig. Utgångspunkten i trådstarten ändrade sig innan jag ens hann köpa en ryggsäck ;)
 
Nu behöver du bara en Centurion 45 för att fortsätta kunna använda sidofickorna men på en mindre säck. :)
Se bara till att du har en vulkan där dragkedjorna sätts ihop i överkant och man drar ner kläppen till nederkanten för att fästa sidofickorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Finns det någon ryggsäck runt 35liter som liknar Kajka? Transportera 2
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Jackiie Drybags, finns det billigare utomlands? Transportera 6
tomiso Osprey Atmos 65 finns men finns ändå inte Transportera 2
Nzuri 30 L ryggsäck med lock och sidofickor – finns det? Transportera 15
hfw 40-50 liter säck - en tulipanaros... finns det ? Transportera 5
helper Önskeryggsäcken finns den? Transportera 0
hegeland Bora finns numera i två prisklasser Transportera 4
rikard_wiberg_hotmail.com var finns Bergans/Karrimor? Transportera 7
Jörgen Fjaderlatt.se Finns det inga Goretex-brallor utan blixtlås? Transportera 12
mzr Var finns Karrimor? Transportera 3
Eigil Vart finns mountain-equipment ryggsäckar i stockholm? Transportera 3
Var finns Modan ryggsäckar? Transportera 2
Här finns billiga Lowe ryggsäckar Transportera 2
ludwigjoakim Någon med erfarenhet av ryggsäck från Savotta? Transportera 2
MonicaKa Millican ryggsäckar, någon som har en? Transportera 16
såg Vet någon vilka som säljer ramsäckar Transportera 3
johanberg1_yahoo.se Någon som testat Cactus climbing ryggsäck? Transportera 0
undvall Någon som testat Acapulka? Transportera 2
Varghjärta Tasmanian Tiger någon? Transportera 4
EvaR Haglöfs backup - någon som har? Transportera 2
marnit Haglöfs LIM. Någon som har några erfarenheter? Transportera 5
thor80 Bask Berg 100, någon som har erfarenhet av den? Transportera 4
prylManne Haglöfs Climber 50? någon som testat? Transportera 0
Joakim Ambrosson Veolia-tåget den 5:e, någon på det? Transportera 0
Tranan Friluftsvarors Kailua - någon som provet? Transportera 5
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
keski79 Någon som testat nya Haglöfs LIM? Transportera 4
Någon med erfarenhet av Osprey Aether/Ariel Transportera 5
DraZ Någon ägare av Atlas i lund? Transportera 1
Onedge Någon som testat Mammut Extreme säcken? Transportera 6
rojo Någon som provat Osprey? Transportera 2
Kamelkungen Någon med erfarenhet av Everest Advance 650 Pro Transportera 1
Sellberg någon som kan ge tips om en ryggsäck 40-50 Transportera 10
Guz Någon med erfarenhet av NorthFace-säckar Transportera 2
KAn någon förklar fördelarna med att packa utanpå ? Transportera 23
m99an0jo Någon som testat Victor 7585 Transportera 0
Någon som provat Victor? Transportera 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...