Kilimanjaro

Hej
Jag skulle vilja uppfylla en dröm som legat o gnagt många år ..Afrikas högsta berg. Till saken hör att min fru inte är lika förtjust. Jag vänder mig först o främst till er som har vart där och vet hur det fungerar. Jag kommer troligtvis fara ensam...möjligtvis kan jag lura med mig min dotter (vilket inte gör saken bättre). Min fråga lyder: Finns det någon som helst kommunikation på berget...telefon, mailmöjligheter, sms som gör att det stillar sömnlösheten hemma. Eller rakt av.. är det sat-telefon eller spot som gäller ?

// Johan
 
Nu var det ett tag sedan jag var där, men det fanns ingen mobiltäckning då. Satellittelefon går att hyra för en överkomlig summa. Annars kan jag rekommendera Spot Connect. Man kan skicka meddelanden, men dock inte ta emot.

Mvh /Joel
 
Jag var där i somras och gick Machame route. Det fanns lite sporadisk mobiltäckning så jag lyckades få iväg ett och annat sms.

Tommy
 
Härligt..det finns alltså möjlighet att lugna familjekretsen..tänkte nog den rutten jag med....var fanns möjligheterna, vilken höjd etc...är det värt i dagsläget att ta med en spot ifall ifall så att säga..

tusen tack för svaren // Johan
 
Om jag inte minns fel så funkade det dom sista tre kamperna när man inte längre var inne bland träden utan över typ 3 500 möh. Machame route rekommenderas och att lägga på åtminstone en dag till än standard så ökar sannolikheten att lyckas samt risken att bli höghöjdssjuk.

Tommy
 
kanon..så det funkar med lite kontakt iaf.....någon som provat att ringa med vanlig mobil?

Tackar än en gång för er feedback // Johan
 
Min fru gick upp 2011, också Machame, och kunde SMS:a någon km nedanför toppen. Visserligen med mobilabb. från Uganda, men det kanske inte spelar ngn roll.
Lycka till!
 
Afrikas högsta berg. Till saken hör att min fru inte är lika förtjust...som gör att det stillar sömnlösheten hemma. // Johan

Du kan lugna dem hemma att det handlar om att GÅ på en vältrampad stig med gott om folk runtomkring. Det är alltså inte någon lodrät klättring på klippa eller stora glaciärer fulla med sprickor. Det som skiljer mot att ta en promenad i t.ex. svenska fjällen är den tunna luften men det löser du galant genom att lägga till ett par extra dagar mot det som kallas normalschema. Avstånden är inte längre än att du kan vända går ner och lämna parken samma dag.

Nackdelen med att lägga till några dagar är att du kanske kommer att uppleva bestigningen som för enkel.
 
Tusen tack...

Nu kom dottern med en ny fråga (hon har bestämt sig) ska med utan tvekan..16 år i år o ruter i..klarade faktiskt Galdöpiggen när hon var 10 år. Meen...hon har lätt för att frysa så nästa fråga är vilken komforttemp man ska välja på sovsäck...det lär ju vara varmt i starten o kallt på slutet. Vad har ni använt...som jag har uppfattat det kan det vara rejält kallt i sista campen. Vad har ni för erfarenheter?

// Johan
 
Oki..såg ett par länkar här på sidan....o gäller det fortfarande så får vi införskaffa rejäla vintersäckar till de yngre...har ni andra tips så får ni gärna ge mig..

// Med vänlig hälsning //Johan
 
Tänk på att luften är tunn och ni inte orkar gå så fort. Då producerar ni mindre värme. Detta missade jag när jag förberedde mig. Sista natten var det minus 10 och vindstilla. Hade det blåst hade jag behövt avbryta på grund av nedkyldhet.

Lycka till!
 
Resan är bestämd att bli av i februari nästa år...så nu har man lite tid till förberedelser. Frågan kvarstår dock vilken arrangör man ska åka med. Priserna är ju ganska dyra o det skiljer ganska många tusenlappar. Finns här någon som rest med Afrikasafari och kan lämna lite input om vad det är för filurer...

// Johan
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...