Svalbard - bland det mest exotiska

Efter att ha kollat lite på din hemsida undrar jag: HUR har du hunnit med allt det?? Är du 200 år gammal?:)
Skämt åsido, jag har själv besökt Svalbard - fast under polarnatten. En väldigt häftig upplevelse.
 
Patrik!

Om du läser det jag skriver om Pyramiden (Sveagruvan) hittar du den information du efterlyser!

trekker44

Jag ser vad du skriver, men du blandar ihop Pyramiden och Sveagruva - det är inte samma plats. Pyramiden ligger i nordvästra delen av Billefjorden, dvs norr om Longyearbyen, och grundades 1910. Den såldes 1927 till Sovjetunionen. Sveagruva ligger i östra delen av van Mijenfjorden, dvs söder om Longyearbyen, och grundades 1917. Fågelvägen är det 85 km mellan de två orterna.
 
Jonathan!

Jo, det som finns presenterat på min hemsida är resor jag gjort.

trekker44

Hur F*N har du hunnit med allt? :p gissar på att du haft ett jobb som inneburit mycket resande, eller att du har haft någon bra lösning som gjort att pengar rullat in även när du varit på resande fot?
Jävligt imponerande och antar att du haft ett spännande liv. Hur gammal är du? misstänker att du inte är ungdom :p
 
Prioriteringar...

Hur F*N har du hunnit med allt? :p gissar på att du haft ett jobb som inneburit mycket resande, eller att du har haft någon bra lösning som gjort att pengar rullat in även när du varit på resande fot?
Jävligt imponerande och antar att du haft ett spännande liv. Hur gammal är du? misstänker att du inte är ungdom :p

Hej Jonathan!

Stämmer att jag under en period i mitt arbetsliv gjorde en del tjänsteresor runt om i världen, till max 20-talet länder. Arbetsresor ger ju sällan möjlighet att göra det man är intresserad av....

Mitt "riktiga" liv började i 45-års åldern då jag bestämde mig för att prioritera mitt privatliv istället för karriären. Sedan dess har jag besökt 90-talet länder och har siktet inställt på 125.

Under tolv år var jag aktiv som föreläsare och det bidrog också till finansieringen av ett antal resor....

Jo, jag anser nog att jag levt, och lever, ett hyfsat spännande liv! :)

Du har helt rätt i att jag inte är någon direkt ungdom längre, åtminstone inte enligt prästbetyget.... men aptiten på resor och orken finns kvar. I lördags gjorde jag en cykelrunda på 102 km.

Åldern har ingen direkt avgörande roll för vad man kan / vill göra.... det har hälsa och, till en del kapital. :)
 
Kom hem från Svalbard igår och kan bara hålla med!! Fantastiskt ställe. Älskar den där karga naturen och det enkla livet. Pyramiden var nog bland de galnaste, märkligaste, mest intressanta ställen jag någonsin varit på. Vill redan tillbaka!
 
Jag ser vad du skriver, men du blandar ihop Pyramiden och Sveagruva - det är inte samma plats. Pyramiden ligger i nordvästra delen av Billefjorden, dvs norr om Longyearbyen, och grundades 1910. Den såldes 1927 till Sovjetunionen. Sveagruva ligger i östra delen av van Mijenfjorden, dvs söder om Longyearbyen, och grundades 1917. Fågelvägen är det 85 km mellan de två orterna.

Hej Patrik!

Tack för att du gjorde mig uppmärksam på felet!
Det är nu korrigerat!

trekker44
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...