Vackraste platsen man varit på?

Efter dagens tur..

är svaret enkelt:
Komosse.

Fågelkvitter, gott om snö att gräva ner sig i för en fika, kanske 5 plusgrader och strålande sol. Dessutom är där helt tysssssst.....
 
Den afrikanska savannen

Som några andra här så tycker jag att det är svårt att utse en speciell plats man varit på, då varje plats är unik och vacker på sitt eget sätt. Men de landskap och natur som berört mig mest är den afrikanska savannen och som en annan skribent påpekade så är det i skymningen som man blir varse den afrikanska naturens mystik med alla dess dofter och syrsornas ljud och lejonens råmande läte, i kombination med en enorm röd sol som sänker sig bakom horisonten. Det är svårt att beskriva detta i ord och som i så många andra fall så måste det upplevas på plats. Den danska författarinnan Karen Blixen sa, -Du kan lämna Afrika men Afrika lämnar aldrig dig! ...jag lovar det stämmer helt och hållet.
 
Alaska

Jag har haft förmånen att få beskåda mount McCinley i glödgande gryningsljus en julimorgon. Berget reste sig jättelikt framför mig. Trots att det var fyra mil bort tycktes det alldeles inpå. Jag stod på några hundra meters höjd och blickade upp på den 6000 m höga hjässan.Kontrasten mellan det enorma bergsmassivet och den kompakta tystnaden i vildmarken var enastående. Tårarna steg i mina ögon och en stor känsla rörde sig inom mig. Mäktigt!
 
För egen del är det mer motiverat att prata om vackraste ögonblick än plats
Så sant. Tre ögonblick med friluftsanknytning dyker upp i mitt minne...

1) Tillsammans med Livskamraten på Sulitelmas östra utlöpare 1420 blickar vi norrut genom Miehttjevagge.

2) Tillsammans med yngste sonen uppe på Mårma. Han hade hjälpt mig - bokstavligt - att genomföra min drömvandring i trakten av Kebnekaise. Mårma var det sista stora hindret.

3) Tillsammans med yngste sonen på 1299 strax öster om Sulitelma i Kaisekietj-tjåkkå-massivet. Med hjälp av kartstudier hade jag föreställt mig att detta måste vara en fantastisk utsiktspunkt. Jag blev inte besviken.

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.