Lemmenjoki / norra Finland

Hej,

Plarerar en ca 10-dagars vandring/fiske i norra Finland under Juli månad. Är det någon som har erfarenhet av Lemmenjoki eller någon av de andra ödemarkerna i norra Finland (http://www.utinaturen.fi/utflyktsmal/odemarksomraden/Sidor/Default.aspx).

Planen är inte att vandra speciellt långt var dag (max 10km), bara att ta sig till nya vatten för att fiska och i största mån överleva på den fisk man får. Lemmenjoki verkar lockande men verkar hysa lite få vatten om man jämför med andra delar av norra Finland. Nån som vet hur fisket är generellt i små tjärnar där uppe, bara man hittar vatten så finns det fisk?

Tacksam för tips. Min kunskap baserar sig nu mest på Lars Monsens "Nordkalotten 365" och www.utinaturen.fi

Per
 
Det låter vanskligt att leva på fiske. Det kan ju räcka med kallt väder eller högt vattenstånd för att fisket snabbt skall bli mycket sämre.
 
Jag är också intresserad av detta område och hoppas ockås någon har lite tips kring området. Planerar själv en tur dit, men på lite längre sikt...
 
Hej,

Jag var faktiskt dit i somras, augusti, med några släktingar.
Väldigt fint område, vi var inne i det så kallade rekrationsområdet, har för mig det var bara där man fick bo på uppsatta campingplatser. Men finnarna kan detta, hur mycket ved som helst, yxa, bra utedass allt toppklass jämfört med vad jag är van vid i alla fall.
Vi hann inte komma in så långt i parken pga en otränad Stockholmare som följde med, men vilken fin natur! Trodde inte det fanns så fin tallskog så långt norrut. Fina dalgångar och rent och orört överallt vi var, fastän det kommer båtar med turister på väg uppströms till guldvaskarlägrena.
Får att ta sig över ån/älven har de fixat båtar som man får dra sig över, lite små roligt. Tyvärr gick förstås ett rep av när vi skulle hem så jag offrade mig och plumsade över för att hämta båten... Kul att knalla hem i lite över milen med sjöblöta sockar, byxor o kängor... Tårna var hyfsat mysiga :)

Själva Lemmenjoki är en ganska stor å/älv så den var svårfiskad från land. Som sagt, vi hade tänkt att vandra längre innan vi slog upp tälten men det blev inte, så jag tror att längre upp var det bättre fiskemässigt. De flesta turister verkar vara vandrare och guldvaskare.

Kolla upp alla regler innan ni åker, så ni vet var och hur ni får fiska. Köp en karta när ni kommer fram, guldvärt.

Vi var mycket nöjda efter äventyret, dock hade vi velat gå lite längre men så är det ibland. Vi tog en dagstur uppför ett berg, följde en bäck och hittade sjön. Tyvärr var den så långgrund att vi inte fick nå fisk alls...
Det jag ogillade var att det var så mycket folk! Men, då var vi såpass nära turistcentrat, så det var inte så konstigt.

Studera kartorna, google och kör dit o har roligt! Väldigt lättvandrat kan jag säga, dock lite kuperat men det finns trappor och räcken :)

Lycka till!
 
Det kanske vore nåt, att slå ihop ett "Utsidan gäng" och dela på bilkostnaden för att ta sig till den Finska vildmarken för lite fiske m.m.
 
Det kanske vore nåt, att slå ihop ett "Utsidan gäng" och dela på bilkostnaden för att ta sig till den Finska vildmarken för lite fiske m.m.

Detta är nog ingen dum idé för er som kommer lite längre ifrån än jag. Bor ju bara 1,5 tim från finska gränsen och ändå tyckte jag det var långt att köra.
 
Kollade lite snabbt på flyg Arlanda - Ivalo och det var inte billigt, nu är jag förvisso ingen expert på att söka billiga resor, men 4 pers i en bil borde bli bra mycket billigare. Sen att det tar en jäkla massa tid går att leva med när man snackar lågbudget...
 
Man kan flyga till Kittilä oxå och har för mig att de är billigare, men bokar man några månader före så blir de ca 500-700kr enkel resa... har gjort de några ggr då jag har stuga i Muonio.. dyrt och hyra bil där uppe så det är billigast i slutändan att ta bilen upp..

Har haft planer flera år att man skulle gå ihop några o skaffa en billig bil att ställa där uppe då skulle man nästan kunna flyga dit en långhelg o fiska lite...
 
Hej,

Jag var faktiskt dit i somras, augusti, med några släktingar.
Väldigt fint område, vi var inne i det så kallade rekrationsområdet, har för mig det var bara där man fick bo på uppsatta campingplatser. Men finnarna kan detta, hur mycket ved som helst, yxa, bra utedass allt toppklass jämfört med vad jag är van vid i alla fall.
Vi hann inte komma in så långt i parken pga en otränad Stockholmare som följde med, men vilken fin natur! Trodde inte det fanns så fin tallskog så långt norrut. Fina dalgångar och rent och orört överallt vi var, fastän det kommer båtar med turister på väg uppströms till guldvaskarlägrena.
Får att ta sig över ån/älven har de fixat båtar som man får dra sig över, lite små roligt. Tyvärr gick förstås ett rep av när vi skulle hem så jag offrade mig och plumsade över för att hämta båten... Kul att knalla hem i lite över milen med sjöblöta sockar, byxor o kängor... Tårna var hyfsat mysiga :)

Själva Lemmenjoki är en ganska stor å/älv så den var svårfiskad från land. Som sagt, vi hade tänkt att vandra längre innan vi slog upp tälten men det blev inte, så jag tror att längre upp var det bättre fiskemässigt. De flesta turister verkar vara vandrare och guldvaskare.

Kolla upp alla regler innan ni åker, så ni vet var och hur ni får fiska. Köp en karta när ni kommer fram, guldvärt.

Vi var mycket nöjda efter äventyret, dock hade vi velat gå lite längre men så är det ibland. Vi tog en dagstur uppför ett berg, följde en bäck och hittade sjön. Tyvärr var den så långgrund att vi inte fick nå fisk alls...
Det jag ogillade var att det var så mycket folk! Men, då var vi såpass nära turistcentrat, så det var inte så konstigt.

Studera kartorna, google och kör dit o har roligt! Väldigt lättvandrat kan jag säga, dock lite kuperat men det finns trappor och räcken :)

Lycka till!

Tack för info! Låter lockande och förhoppningsvis blir man då kanske av med det mesta folket om man rör sig utanför rekreationsområdet? Karta är redan beställd och förhoppningsvis snart i brevlådan. Dessutom hittade jag nyss att man kan ladda ner terrängkarta (1:50 000) gratis från finska lantmäteriet, fin service!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...