Mont Blanc sommaren 2013 partner!

Ska de bära dig upp?

11000:-
Du måste skoja?

När vi var på Mont Blanc gick inte allt ens på 11000:- , resa i bil ner från Sthlm och tillbaka, boende, mat, utrustning osv.

Vi hade inte heller någon vana, hade gått en klätterkurs i Sverige och klättrat på klippa ute.
Vi råpluggade igenom massor av böcker om glaciärvandring, replag innan vi åkte ner.

Utrustning: en del hade vi, en del köpte vi, en del hyrde vi. Köp inte på plats bara. Dubbla priser mot härhemma.


Väl där nere tränade vi glaciärvandring, klättrade ner i sprickor och lät de andra dra oss upp, tränade på att ta oss upp från en spricka på egen hand osv. Vi gjorde detta på "The Mer de Glace" Samtidigt vi tog linbanan upp till "Aiguille du Midi" och satt där i ett par dagar för att vänja oss vid den tunna luften.

Vi var där en vecka innan vi tog oss upp på toppen via Gauterleden från Les Houche.

Tyvärr fick vi vända en liten bit från toppen pga snöstorm. Vi var där på Midsommaraftonen.

Jag ska inte säga att det är lätt att bestiga Mont Blanc men det är jobbigare fysiskt än än det är svårt rent tekniskt.

Vill man inte gå en sk.normalled blir det givetvis mycket svårare.
Men 11000:- det tycker jag man kan lägga på annat
 
OT: Men vad tusan är dubbelt så dyrt i Cham mot i Sverige? När jag regelbundet reste dit köpte jag all klätterutrustning jag behövde där, ffa alpint, som inte bara var mycket billigare, utan också fanns i bredare utbud.

11000:-
Utrustning: en del hade vi, en del köpte vi, en del hyrde vi. Köp inte på plats bara. Dubbla priser mot härhemma.
 
OT: Men vad tusan är dubbelt så dyrt i Cham mot i Sverige? När jag regelbundet reste dit köpte jag all klätterutrustning jag behövde där, ffa alpint, som inte bara var mycket billigare, utan också fanns i bredare utbud.

För 10-15 år sedan var det som sagt mycket billigare i cham, nu är det dock liknande priser som i Sverige. Å andra sidan kan man ju alltid fynda ful-märken på schnell eller sport-extreme som inte går att hitta i sverige.

Men dubbelt så dyrt? Näe..
 
Stort tack för allas engagemang. Som säkert alla "nybörjare" inom alpinismen är mina ambitioner skyhöga och jag vill naturligtvis så småningom till himalya. Det jag i sommar mest är ute efter är att skaffa mig så mkt kunskap och rutin jag bara kan, samtidigt som jag får en storslagen upplevelse där jag åtminstone så mkt som möjligt kan få känna på hög höjd och tunn luft. Blev mkt intresserad av den andra tråden här om elbrus. En vecka i chamonix med guide/introkurs, för att sedan ansluta till ett gäng för elbrus, skulle det kunna vara något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
Oneway Bestiga Mont Blanc Expeditioner 2
streakingcaddis Bestiga Mont Blanc - Guide? Expeditioner 4
Charityman Mont Blanc aug med UCPA - handskar Expeditioner 6
Robelibob Mont Blanc Solo? Expeditioner 3
linkis Mont Blanc sommar 2014, intresserad? Expeditioner 9
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
trbngr Mont Blanc / Chamonix, praktiska fragor Expeditioner 24
Gaston76 Skildring av Mont Blanc Expeditioner 11
Wilde Sau Mont Blanc och Dufourspitze – ett par frågor Expeditioner 10
ersson11 Mont Blanc, höghöjd vs astma? Expeditioner 4
Friskt-vågat Projektarbete- Mont Blanc?? Expeditioner 4
Cremytos Kläder på Mont Blanc Expeditioner 7
densken Ang Mont Blanc Expeditioner 77
Slau Mont Blanc Expeditioner 29
j77 Mont Blanc länkar Expeditioner 1
j77 Mont Blanc Expeditioner 7
busnicke MT blanc sommaren 2016 Expeditioner 10
Dannepihls Bestigning av mount Blanc Expeditioner 13
Henke stj Mt blanc November Expeditioner 0
cjandersohrling Mt Blanc Expeditioner 10
se8 MT Blanc Expeditioner 1
Cremytos Sovsäck för Blanc, Elbrus... Expeditioner 10
johre Mount blanc i sommar Expeditioner 4
atlantis Mt Blanc vs Mt Elbrus Expeditioner 3
Markuz Mt Blanc under kristihimelsfärd? Expeditioner 0
L81 MOUNT BLANC! Expeditioner 6
mellgren Mount Blanc under v.26-28 Expeditioner 3
hemmmeder Gudbrandsdalsleden - sommaren 2020, letar vänner. Expeditioner 0
SawFlack Elbrus sommaren 2016 Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
CarlstefanRehn Dags för Elbrus sommaren 2014? Expeditioner 10
coolmarcus Segla över atlanten, sommaren 2014? Expeditioner 5
MunkenOdos Elbrus, sommaren 2013, någon som är sugen? Expeditioner 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.