250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan

Hej!

Jag och en kompis ska i vinter skida längs med hela Norge, det man kallar norge på langs. En nätt liten tur på ca 250 mil. Vi startar i Lindesnäs den 5 Januari och räknar med att nå Nordkap någon gång runt 20:e Maj.

Vi har som mål att göra turen så njutbar och lyxig som möjligt. Därför kallar vi den
Norge på langs - de Luxe.

Spana gärna in www.norgepalangsdeluxe.com för att läsa mer. Där berättar vi i stort sett dagligen om våra förberedelser och kommer under själva turen att blogga varje dag.

Ha en härlig skidvinter!

Vänliga hälsningar
Niclas Bentzer
 
Lycka till :)

Rätt tänkt från början till slut! Man ska njuta på fjället och den gamla klassiska "solgropen" är klart underskattad. Framför allt i Norge verkar det som......

Var i Jotunheimen förra året och skulle luncha i klassiskt vinterväder, snålblåst+sol. Givetvis konstuerades det en solgrop med väl tilltagna snömurar mot vinden. Så där att man med solen i ansiktet och njöt av maten, utsikten och tillvaron i perfekt lä medans den en Norrbaggen efter den andra hetsade förbi och tog en snabbfika i snålblåsten.

Det var inte förren vi lämnat våran fikaplats förrän den första norrmanen fick en vettig lunchplats...de tog vår - typ 10 minuter efter vi lämnat den :)

/ Stefan
 
Häftigt !!!

Stort lycka till. Jag tycker ni gör helt rätt i att köra De Luxe. Man ska njuta när man är ute. I alla fall i mellanåt :)

Mvh // Johannes
 
En mäktig tur planerad, kul! :)

En fundering jag har dock är hur ni planerat tidsmässigt, 250 mil på 130 dagar med var sjunde (18st) dag vilodag. Hur långt beräknar ni hinna per dag? 20km eller mer? Det låter spontant ganska slitigt, men jag kanske bara har varit lat på mina vinterturer? :)

Smart att gå söderifrån norrut, annars skulle det blivit mörkt i början ;)
 
Vad kul å se att ni tycker om konceptet. Vi är ju så klart medvetna om att det är långt att skida och ibland kommer att vara jobbigt men det känns klockrent att få fokusera på det lyxiga och njutbara. Inte lägga fokus på hur äckliga ett par kalsonger kan bli.

När det gäller längden på dagsetapper så räknar vi med att snitta ca 2 mil om dagen de dagar vi skidar. Jag skidade vita bandet 2010, självklart med de luxe tänket. Då snittade vi 23 km/dag de dagar vi skidade. Men i Norge går det inte lika mycket skoterleder, typ inga alls och är mer kuperat så därför räknar jag med att det bli ett något lägre snitt denna tur.

Hur som helst så kommer det med största sannolikhet att vara barmark både vid turens start och slut. Så vi kommer att ha en lösning så att vi kan dra pulkorna på hjul de första och sista dagarna. Det får till följd att om vi skulle snitta under 20 km/dag och komma fram 10 dagar senare än planerat så är ingen större skada skedd. Vi har bara fått vara ute på en längre tur :)

Gällande solgropar och vindskydd kan jag berätta att när jag skidade vita bandet så tog vi en tupplur på ca 15 min efter lunchen varje dag. Varm, torr, mätt och lite lagom sliten somnade vi alltid på ett ögonblick. Det kändes riktigt -de Luxe!

Vänliga hälsningar
David Erixon
 
åååå vad roligt!

jag träffade en norrman i abisko i våras som också gick norge på langs och nästan var klar (han hade bara nåra veckor kvar...). påpekandet att han var i sverige bekymrade honom inte, tydligen kan man gå lite här och där bara man kommer upp till nordkap i slutänden (kungsleden funkar alltså och där finns det ju inte sällan skoterspår). han luktade definitivt inte gott men det var kul att prata med honom och intressant att se någon äta en hel chipspåse på fem minuter.

ett par frågor: hur fixar ni med mat (depåer eller kan ni köpa nytt efter vägen) och hur mycket cash blir ni av med, tror ni?

helt klart kommer jag att följa er (fram till sista månaden, då jag själv befinner mig på grönland för en betydligt kortare tur).
 
Ja det ska verkligen bli superkul och längtan är stor att få börja turen.

Mycket riktigt är det så att de flesta som väljer att gå Norge på langs går vissa delar i Sverige och så har även vi tänkt att göra. Vi kommer att komma in i Sverige ungefär vi Sulitelma. Sedan följer vi de svenska lederna upp till Abisko. Det är ju alltid skönt att ha en förhoppningsvis lättskidad led att följa och slippa tänka på orienteringen. Samtidigt så är det en väldig frihets- och vildmarkskänsla de gånger man går helt utanför leder. Det bästa tycker jag är att växla lite mellan dessa båda sätt.

Vi kommer att fixa depåer i förväg och skicka ut till lämpliga platser. I de flesta fall till någon vi känner som möter upp då vi passerar någon väg. Jag tycker att det är skönt att under turen slippa tänka en massa på matanskaffningen. Sedan när vi väl passerar en affär så kommer det så klart bli ett nöje att shoppa loss och få variation. Men skönt att slippa vara tvungen att ständigt söka upp affärer och gå omvägar för den skull. Jag resonerar som så att jag hellre lägger den tiden på en omväg över någon vacker topp eller sitter en förmiddag i solgrop.

Grönland låter spännande! Har inte varit där någon gång men det skulle vara grymt kul. Fast det få nog bli en annan gång...

/David
 
Norges mer skrynklade terräng gör nog att det blir styft med upp och ner samt inte minst gå runtom, har endast gjort veckturer i nord-syd och vice versa. Kartplanering-verklighet möttes aldrig riktigt, även om det stundtals var rasande grannt, hoppas ni får en
go tur
 
Ja det är ju onekligen lite "skrynkligt" det där Norge. Vilket i och för sig brukar vara fantastiskt vackert. Men med en pulka på släp gäller det ju då att verkligen tänka till vilka vägar man väljer. Men som du skriver så hjälper det ibland inte hur noga man tittat på kartan. Verkligheten ter sig ibland inte alls så lättskidad som man tänkt sig och det blir till att improvisera. Fast samtidigt är det ju det som är den stora tjusningen. Att få befinna sig i en tillvaro där allt inte är statiskt utan att ibland tvingas acceptera sin litenhet och ta dagen som den kommer.

/David
 
Det är otroligt att det är så många som gjort turen. Långturer, inte minst på skidor, har verkligen ett stort intresse i Norge.

Jag har fått berättat för mig att "Norge på langs" är något som väldigt många norrmän känner till så det ska bli väldigt spännande möten. När jag skidade Vita bandet 2010 mötte vi en så klart en del folk längs med vägen. Få var de som kände till vad Vita bandet var och att det fanns folk som skidade längs med hela fjällkedjan. Visst var Vita bandet då ett helt nytt begrepp, men ändå.

Verkar för övrigt som att man slutade uppdatera den listan 2012 men att man fortsatt listan här.

/David Erixon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
mhenning Snorkel på bil Expeditioner 15
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5
Den galne enhjularen Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6 Expeditioner 11
phibe guider på Svalbard? Expeditioner 8
Noatun. På skidor över Grönland 2011 Expeditioner 6
perjessen.dk Skandinavien på langs Expeditioner 3
desmo79 Ett rop från världens tak - Nu på SVT Play Expeditioner 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...