Paddla Norska kusten utan medhavd mat eller pengar

Mitt namn är Sören Kjellkvist och jag utbildar mig just nu till proffesionell äventyrare på Peak Adventure Academy. Mitt äventyr är att paddla hela Norges kust utan medhavd mat eller pengar och starten är planerat till den 1 juni 2013. Hela äventyret är beskrivet på min hemsida för norgepaddlingen och där finner ni mer information. ]www.meningenmedlivet.nu Projektets huvudsakliga mål är att öka människors miljömedvetenhet.

Mål med projektet:
1. Visa att det är möjligt att lämna ett minimalt miljöavtryck efter sig.
2. Visa att man kan ekoturista utan pengar. Naturen är fri och tillgänglig för alla att färdas och njuta av.
3. Visa att man kan leva i samklang med ett fungerande ekosystem.
4. Visa att äventyret inte är genomförbart i ett skadat ekosystem så som Östersjöns.
5. Att förverkliga mig själv och en dröm jag länge haft.
 
Måste bara fråga kring punkt 4. Hur visar du att projektet inte är genomförbart i ett skadat ekosystem? Nu utgår jag iofs ifrån att norges kust skulle vara ett oskadat ekosystem, ska ett försök göras i ett skadat ekosystem också?
 
Kommentar

till Jabe05

Har från kajak söder om Narvik i en fjord tagit upp en torsk som var så stor att vi inte kunde vare sig äta upp den själva eller lyckas skänka bort annat än en del av den.

Finns ett norskt lycka till som p g a skrock är formulerat som följer:

God tur och skit fiske.

Thure
 
Ett tips!

Gör nu hela sträckan i ett svep, ta inte flyg tillbaka och gör om vissa sträckor, och skippa följebåt :)

God tur!
 
Mitt namn är Sören Kjellkvist och jag utbildar mig just nu till proffesionell äventyrare på Peak Adventure Academy. Mitt äventyr är att paddla hela Norges kust utan medhavd mat eller pengar och starten är planerat till den 1 juni 2013. Hela äventyret är beskrivet på min hemsida för norgepaddlingen och där finner ni mer information. ]www.meningenmedlivet.nu Projektets huvudsakliga mål är att öka människors miljömedvetenhet.

Mål med projektet:
1. Visa att det är möjligt att lämna ett minimalt miljöavtryck efter sig.
2. Visa att man kan ekoturista utan pengar. Naturen är fri och tillgänglig för alla att färdas och njuta av.
3. Visa att man kan leva i samklang med ett fungerande ekosystem.
4. Visa att äventyret inte är genomförbart i ett skadat ekosystem så som Östersjöns.
5. Att förverkliga mig själv och en dröm jag länge haft.

Jag tycker ditt projekt verkar spännande, att paddla Norges kust är ett äventyr i sig och att göra det utan pengar blir ju ytterligare en intressant twist på det hela. Punkten 5 tycker jag absolut uppfylls. Ställer mig däremot mer tveksam till de andra punkterna.

Läser din utrustningslista och räknar man in din utrustning är det knappast utan pengar att ekoturista, möjligtvis då "att färdas", däremot är det rätt mycket pengar nerplöjda i utrustning.

Miljöavtryck? Tja, jämfört med mycket annat lämnar väl vi paddlare rätt litet avtryck men allt är ju relativt. Återigen, fundera på din utrustningslista och vad som krävts för att plocka fram de prylarna. Och jämför sen med att t.ex. fotvandra. Om det nu är minimalt avtryck som är grejen.

I mina ögon förverkligar du mer än väl dig själv och genomför säkert ett kul äventyr men det andra? Nästan vilken paddlare som helst som ger sig ut på en helgtur lever lika mycket i samklang med ett ekosystem eller visar att det möjligt att lämna ett minimalt mijöavtryck efter sig. Lika mycket eller mer än vad ditt projekt visar.
 
Pungt 2 är lite oklar, att turista utan pengar kan betyda att man antingen

1: Lever av naturen

2: Tigger sig fram

3: Lever av naturen, men byter till sig andra varor
 
Måste bara fråga kring punkt 4. Hur visar du att projektet inte är genomförbart i ett skadat ekosystem? Nu utgår jag iofs ifrån att norges kust skulle vara ett oskadat ekosystem, ska ett försök göras i ett skadat ekosystem också?

Jag berättar om skillnaderna på min hemsida, resebrev och alla andra mediakanaler jag eventuellt kommer florera i...
Samt uppmärksamma skillnaderna i framtida paddlingar i Östersjön.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...