Pulksele utan hängslen?

Monica,

Låter spännande med en Grönlandstur.

Den sele som jag länkade till ovan från Dragråttan och Segebadenpulkan är samma sele. De tillverkas av Dragråttan i Vilhelmina och billigast är nog att beställa direkt från dem.

Av egen erfarenhet så skulle jag nog påstå att du med lätthet dra en pulka med vikt över 70 kg med denna sele. Denna sele är som du sett också anpassad för att användas tillsammans med hund men det är absolut INTE ett måste. Om du i framtiden vill använda en kite är den perfekt för det. Om du planerar att använda linor till pulkan istället för skacklar så är den ett ypperligt val.

Den har benslingor eller rättare sagt grenremmar dessa stör inte skidåkningen ett dugg men de ser till att dragselen hålls på plats på höften vilket är viktigt när du skall skida långt och dra tungt. Många traditionella bälten har en tendens att glida upp på ryggen/svanken vilket Dragråttans sele inte gör.

Dragråttans bälte är dessutom ergonomiskt utformat (lite tunnare och lite bredare) för att minimera skav från skacklar eller draglinor och dess form omsluter bäcken och höftkammar vilket gör att det är väldigt komfortabelt vid användning under längre etapper. Särskilt tjejer/kvinnor brukar uppskatta denna sele eftersom ni har en lite annan anatomi i höftregionen.

Jag har tidigare använt Fjellpulkens selar och de är inte ens i närheten av lika komfortabla som Dragråttans. Med Fjellpulkens standardsele får i alla fall jag skavsår från draglinorna eftersom bältet är så smalt. Har aldrig saknat hängslen faktiskt men skulle inte vilja vara utan grenremmar. Allt är ju en smaksak och allt passar inte alla men jag personligen skulle aldrig använda något annat bälte än detta. Så om du är ute efter ett bälte du kan köpa direkt utan modifiering och hemmafix så kan jag varmt rekommendera dig att titta närmare på Dragråttans sele.

Om du befinner dig i Jämtland innan du ska införskaffa en dragsele (och innan du åker till grönland) kan du gärna höra av dig här på Utsidan så kan du få testa en Dragråttansele och/eller ett bälte från Fjellpulken som jämförelse (förslagsvis när snön har kommit).

/Daniel
 
Björn: bara pga krångel, inget annat. och för att jag inte förstod vitsen med dem. men jag har förstått nu att jag kan häkta av dem om jag vill så jag är nöjd.

Daniel: OK, jag ska tänka över saken en gång till och kolla med mina guider vad de säger om dragråttan!
 
Generellt som tips till dragsele tycker jag det är suveränt med axelremmar. Mina är utrustade med öglor som jag sytt dit själv där jag med karbiner kan fästa kompass och eventuellt karta eller förstärkningsvantar. Pannlampan är utrustad med öglor så att jag kan ha den på bröstet så att inte snöfall bländar lika mycket. Axelremmarna tillåter även ett lösare midjebälte så om det är smällkallt behöver man inte komprimera sin isolering för att selen ska sitta kvar. Vid paus hänger jag selen med axelremmarna över kryssade stavar där handslingorna förbinder stavarna. Sen kan man eventuellt försiktigt (skär inte upp kapellet med stålkanterna) gränsla pulkan och sitta på den under pausandet. Jag skulle aldrig tänka tanken att ta bort mina axelremmar. De ger bra stöd när man ska över höga drivor, iskanter och annat där man verkligen får ta i för att få över pulkan.
 
tack för alla tips.

jag har förstått att jag bör ha axelremmar och dessutom att jag kan haka av dem om jag skulle vilja gå med bara bälte (som när jag drar däck som träning).

jag uppskattar verkligen alla råd. jag gillar särskilt idén med karbiner på remmarna som man kan hänga lättare grejer på. det tilltalar mig verkligen och jag ska testa det under min jultur!
 
Draglina?

Nu när det finns en tråd här om att dra pulka så tänkte jag fråga om en sak. Jag tänkte skaffa mig en draglina till pulkan som jag kan ha som reserv utifall skaklarna skulle gå sönder. Vad ska man för rep till det som håller? Räcker det med ett sådant här https://addnature.com/product.aspx?pf_id=QBEALREPSNOR4 den håller ju för 330kg, eller ska det vara nå kraftigare eller av nå annat material?
 
Ja, man vill ha semistatiskt rep eller dyneema. En del rep flexar för mycket. Tänk på slitage i infästningspunkterna. Det kan vara bra att ha "mjuka" infätningspunkter samt att flytta knoparna emellanåt. Har bäst erfarenhet av överhandsknop eller åttaknop då de inte flyttar på sig. Jag har ett minne av att det fungerar bäst att ha ett kort snöre i ett V från pulkan och sen ett till från selen samt att förbinda dessa med en karbin.
 
I skogsterräng eller när det är stark kuperat och knicksigt så använder jag helst dragrep då det är mycket lättare att ta sig runt eller över.
Jag har tillverkat ett koppel till min hund utav gummicord och tubband och det ger ryckfri gång samt att det drar ihop sig och inte släpar i backen om hunden sackar, det funkar kanon att dra pulkan med både för honom och mej.
Jag trädde i en 3mm gummicord i det här tubbandet och sydde öglor i båda ändarna och det håller kan jag lova, mitt favorit koppel när vi vandrar med klövjeväskor eller drar pulka.
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=TENDONTUBBAND19MM
Det är det bästa koppel/dragrep jag har och det kostar ca: 100:- för ett 3 meters att göra själv.
 
Ett vanligt spännband funkar bra. Det är dessutom utmärkt till att bära pulkan i om det behövs av av och på bussar och tåg, bara att spänna runt hela paketet. Själv har jag dragit pulka en vecka i ett 10 mm repsnöre, det funkade bra, men 4 mm (=tältlina) verkar i klenaste laget och ger nog som sagt lite väl mycket flex. Dessutom vill man gärna kunna hålla i linan för att styra i nedförsbackar när pulkan kör om dig och då är det skönt med nåt lite tjockare.
 
Jag tanke en nylonslinga på en 16mm eller lite större och sen ett rep i det med en dubbelåtta eller karbin. Vist en 4mm har 330kg styrka men blir svagare i knuten, och en 5mm har 550kg. Sen är det bara i skog jag kommer att använda pulkan i år, när jag ska till en tjärn och fiska och någon 2 veckor tur om jag hinner, Jag har en Fjellpulken Veteran Varepulk X-Country 144.

Det är första gången jag ska vara ute på vintern, så erfarenheten av pulka är dålig.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...