Oländig och hård grottexpedition i Sverige.

Det finns en plats i Sverige där den efterlängtade storgrottan kan finnas. Det är oländig terräng och hårt att ta sig dit. Vi ska ha med oss rep och lätt rekognoseringsutrustning. Platsen ska gås igenom och hittar vi något kanske vi kan ta en titt. Beräknar att vi får bo i fält i en månad och det är mycket hysch- pysch. Någon som är intresserad?

Om det blir av är detta mitt sista äventyr innan jag lägger av.
 
En månad i fält låter extremt länge oavsett vart man tänker ta sig i Sverige... Så långt kan det väl inte vara någonstans ens i nordligaste Sverige? Men jag kan ju ha missuppfattat hela upplägget...
 
När på året har ni tänkt göra detta? Och vilka kompetenskrav finns?

Min framtid är relativt oklar, och lite kul vore det helt klart, så passar det in tidsmässigt är jag kanske intresserad. Jag har ingen erfarenhet av grottor, men jag klättrar, så jag är bekant med rep och det och sånt.
 
Om det blir av blir det nästa höst. Betrakta det som en fjällvandring där man stannar i ett område i en månad för att kolla igenom terrängen. Just nu letar jag efter intresserade. Kvalifikationer är tålmodig och noggrann. Det är inte så kul att finkamma terräng men nog så spännande och belöningen att hitta en grotta är alltid trevlig. Med tanke på att vi ska hitta en grotta kan projektet kallas för expedition. Ett begrepp som annars brukar missbrukas. Fynd kommer eventuellt bädda för en kommersiell expedition senare.

Grottor är tidsmaskiner. Det finns ställen i våra berg som legat i princip orörda i årtusenden. Ju större grottor desto större chans att hitta gamla klimatdatabaser. Det här är ett senare arbete för geologer.
 
Det vore nog en bra idé att värva åtminstone en person som har grottvana sedan tidigare och låta den personen ansvara för er säkerhet och skydd av de grottor ni eventuellt hittar. Litet kunskap om "grottetik" skadar inte.
 
Jag har stor grottvana och väl förtrogen med grottetik. ;) Vid rekognosering behövs det inte så mycket grottvana eftersom man mest tittar efter förutsättningarna för en större grotta.

Med nästa höst menar jag hösten 2013.
 
Senast ändrad:
Tjena Janne,

En månad för hur många personer? Jag menar, den tid det tar borde bero på hur många som är med...förstår jag rätt i att du vill ha en mindre grupp, typ 4-8 pers? Med tanke på hysch-hyschet så antar jag att du inte ser det som ett läge för ett (SSF-) fjällmöte?

Som svar på din fråga Jan, så är det förstås lite lockande, men en hel månad skulle innebära större delen av semestern, och det finns ju andra grottor/områden att besöka också, och andra aktiviteter som lockar...är det tänkbart att dela upp på två år? Du säger att "vi tar oss ganska snabbt dit" samtidigt som det är "hårt att ta sig dit", så lite oklart om hur mycket effektiv tid det blir på en tvåveckorstripp?

Jag har förståelse om du inte vill säga för mycket så här, men jag måste ju fråga:)

//Kalle G
 
Jag har stor grottvana och väl förtrogen med grottetik. ;) Vid rekognosering behövs det inte så mycket grottvana eftersom man mest tittar efter förutsättningarna för en större grotta.

Med nästa höst menar jag hösten 2013.
I efterhand har jag förstått det. Jag hittade dock inte ditt namn i SSF:s medlemsmatrikel och antog felaktigt att det var fråga om ett mer romantiskt vildmarksäventyr (som det skrivs om ganska ofta på Utsidan) :)

Lycka till
 
Stiftelsen för strategisk forskning?
Svenska Seglarförbundet?
Stöldskyddsföreningen?
Svenska Scoutförbundet?
Sverige Segelfartygsförening?
Svenska Sjuksköterskeförbundet?
Svenska Skidförbundet?

Jag planerar en expedition till Sydamerika på över en månad, nu när jag blivit uppmärksammad på att medlemskap i SSF krävs för att den skall betraktas som seriös vill jag givetvis vara med?

Vilken av ovanstående uppradade föreningar som Google associerar med SSF är det jag skall lösa medlemskap i? Min expedition har en budget på över 100.000 och det vore ju förargligt att missa en sådan viktig detalj.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.