Var är vackraste leden uppe i norrland?

Tarfala är väldigt vackert.

Ahkka är nog det vackraste massiv jag sett i Sverige.

NU var iofs frågan Norra norrland, men vad gäller vackrastae massivet hatr jag en helt annan favorit än Akka (som ju tycks vara det som de flesta tycker, inklkusive den kostgjorda vattenspegeln då antar jag).

Men Helags i vinterskrud. Kompakt, majestätiskt, ensamt. Har en slags kärvhet som man inte får med alla dessa tinnar och torn massiv som det dröser av från Sylarna via sarek till Keb .
 

Bilagor

  • 003Helagsmorgon.jpg
    003Helagsmorgon.jpg
    25.2 KB · Visningar: 866
NU var iofs frågan Norra norrland, men vad gäller vackrastae massivet hatr jag en helt annan favorit än Akka (som ju tycks vara det som de flesta tycker, inklkusive den kostgjorda vattenspegeln då antar jag).

Men Helags i vinterskrud. Kompakt, majestätiskt, ensamt. Har en slags kärvhet som man inte får med alla dessa tinnar och torn massiv som det dröser av från Sylarna via sarek till Keb .

Nix. Exklusive Vattenfalls grova övergrepp.
 
Hej,
Det går ju inte att säga vad som är vackrast. Oftast är det personliga upplevelser och kanske svarigheter innan man kommer till en vacker plats som gripper tag i en inombords.
Sådana upplevelser har jag nästan vid varje vandring, till ex. förra året när jag kom av vägen genom ett stort träskområde, ramlade i någon av de många pölarna och fick slå mig igenom tätvuxna kryppelbjörkar tills jag igen stod framför en pöl med kolsvart vatten och då insåg jag att det inte går att komma igenom. Jag var rädd, det skulle bli snart mörk, vände om och till sist kom jag på rätt led igen. En halv timme efteråt möttes jag av synen på den här sjön Raisavann, stugan fanns inte långt bort. Då var det den vackraste platsen på jorden, känslan grep tag i mig helt enkelt.
Någon annan tycker det är inte märkvärdig alls.
 

Bilagor

  • 100902, Nordkalottleden 216.jpg
    100902, Nordkalottleden 216.jpg
    42.8 KB · Visningar: 819
Vilket underbart perspektiv!

HåkanF

Tack Håkan! Det är jag som tagit bilden :) Crimper är min bror och får såklart posta bilderna. Bilden är såklart tagen från höjden väster om Nallostugan.

Jag tänkte faktiskt sent omsider tipsa om precis samma platser som min bror gjorde, nämligen Nallo samt Tarfalarundan över Tarfalapakte, Tarfalatjåkka och gärna även upp på Kaskasatjåkka. Från Tarfalapakte har man ju den grymmaste utsikten över Tarfaladalen med omnejd.

Sielmatjåkka norr om Nallo är en väldigt fin topp att gå upp på. Vistasdalen känns ju som tusentals meter nedanför.
 
Padjelantaleden från Salto mot Staloluokta, utsikten över Virihaure och Sulitelma/Blåmannsisen. Eller (Abisko) Kårsavagge - Unna Allakas. Norr om Torne träsk - tex Lappjordhytta.
 
Övre Vistasdalen

Ja, övre Vistasdalen ned mot Vistasstugan och sen över mot Nallo och Sälka är nog en av de vackraste turerna man kan gå....
 
Ja, övre Vistasdalen ned mot Vistasstugan och sen över mot Nallo och Sälka är nog en av de vackraste turerna man kan gå....

Instämmer, lite trassligt i björkslogen strax norr om Vistasstugan, men annars är den sträckan helt fantastisk. Jag har gått sträckan i båda riktningar, men norr till syd tycker jag är överlägsen. Vyerna ner i Stuor Räitavagge är fina, men att vandra ner i övre Vistasdalen uppifrån är svårslaget och sedan svänga av med Nallopiken i fonden:)
 
Även om jag inte har varit där personligen (men kanske ska dit i sommar), så måste jag nog hålla med Grundsten om att Njoatsosvagge är den vackraste fjälldalen. Även Rapadalen är mycket vacker, liksom övre Vistas. Tarfala är lite kargt, och det finns i stort sett bara storblock där.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.