Var är vackraste leden uppe i norrland?

Omröstning

läste för ett antal år sedan en "omröstning" som någon, kanske STF gjort ang vackraste och fulaste platsera i den svenska fjällvärlden. Ett antal fjällvandrare fick avge sina röster...

Keb utsågs till vackraste platsen, men sen kom bla Staloluokta och Virihaure och ett antal andra platser i Jokkmokks fjällen, bla Akka.

Bland de som utsågs till fulaste platserna fanns flera inom Gällivare, bla Suorvamagasinet.... Det är ju Vattenfalls förtjänst, och inte blev det vackre sen man smällde upp vindsnurran på suorvadammen.

Perosnligen tycker jag t.ex Kaitum och Teusa ligger bra till.... :) vad gäller de vackrasteplatserna, och naturligvis Vistas och Nallo....
 
Tarfala

Jag är nyligen hemkommen från Tarfala och jag måste instämma i den rekommendationen! Absolut det vackraste stället jag varit på i Sverige (och då var det ändå dimmigt och regnigt!). Det kändes som att gå omkring på månen, sen sprack molnen upp precis när vi kom fram till glaciären och det var helt magiskt. Men det hänger lite på att man gillar det kargt och stenigt :)
 

Bilagor

  • 527.jpg
    527.jpg
    23.9 KB · Visningar: 1,544
  • 591.jpg
    591.jpg
    23.4 KB · Visningar: 1,540
  • 613.JPG
    613.JPG
    59.7 KB · Visningar: 1,532
Två platser kommer upp i huvudet. Men samtidigt är tidpunkten mycket viktig för det som är vackert. Jag kommer ihåg när vi var på väg mot Riksgränsen på väg från Unna Allakas och efter tungt grått väder, karg terräng så kom vi fram till Katterjaure. Solen sken och gräset växte så frodigt att det nästan kändes som en djungel. Vi satt där och åt en choklad i ett nästan religiöst ögonblick.

En annan gång var när vi var på väg ner för Mårma och utsikten mot Nallo var otrolig. Men då stämde allt, vädret, känslan inombords, resekamraten osv. Men den utsikten satte sig djupt inombords.
 
Två platser kommer upp i huvudet. Men samtidigt är tidpunkten mycket viktig för det som är vackert. Jag kommer ihåg när vi var på väg mot Riksgränsen på väg från Unna Allakas och efter tungt grått väder, karg terräng så kom vi fram till Katterjaure. Solen sken och gräset växte så frodigt att det nästan kändes som en djungel. Vi satt där och åt en choklad i ett nästan religiöst ögonblick.
En av mina favoritplatser! Ljuset är ofta helt magiskt där!

HåkanF
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.