Bilder på din utrustning

Här kommer tre nytagna bilder. Jag tycker som sagt den är i fint skick. Lite färgavskrap på "vevhållarskruven", vilket syns på en av bilderna. I övrigt .... inget jag kan se.
Mycket fin! Near Mint. Den kan vara värd de pengarna som du har nämnt tidigare. Den enda "nackdelen" som jag kan se är att den är tillverkad under "Garcia logon". De tidigare var värda mer.

~Paul~
 
Gör så! Mycket spännande!

Här är en annan klassiker - Mitchell 300. Många av oss lite äldre fiskegubbar kommer kanske ihåg sloganet "spinner som en katt"?

Den här rullen är från slutet av sextiotalet och är i Near Mint Condition. Originalask, extraspole i plasttub och papper finns.

MinMitchell300.jpg

~Paul~

Det här liknar en gammal Mitchell som jag började kastmeta med när man var ensiffrig, dock var det ingen trissa linan gick över på bygeln, utan bygeln var bockad som en hulling/hake som fångade upp linan. Fördelen med spöet jag använde till metet, ett gammalt Arjon, var att det var så slött/sönderkastat att det var omöjligt att kasta sönder masken vid utkast!
Men jag kom längre ut än kompisarna med toppknutet....

I morgon lägger jag in lite bilder på min första rulle, en riktig knog krossare!
Samt en som kan vara morgondagens klassiker (bara fiskad 2-3 gånger)...
 
1. Det här liknar en gammal Mitchell som jag började kastmeta med när man var ensiffrig, dock var det ingen trissa linan gick över på bygeln, utan bygeln var bockad som en hulling/hake som fångade upp linan.

2. jag kom längre ut än kompisarna med toppknutet....

3. I morgon lägger jag in lite bilder på min första rulle, en riktig knog krossare!

4. Samt en som kan vara morgondagens klassiker (bara fiskad 2-3 gånger)...
1. Ja, det var föregångaren till min rulle. Också en klassiker!

2. Det var ju det som var viktigast! ;)

3. Spännande.

4. Ännu mer spännande!
--------------------------------------------------------------------------------
Under tiden så kommer några bilder på min Cardinal 66. NOS (New Old Stock) i ask med tillbehör och extraspole, samt papper. Pricken under spolkanten är smuts som jag inte uppmärksammade i samband med fotograferingen.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Cardinal 66.jpg
    Min Cardinal 66.jpg
    43.4 KB · Visningar: 2,075
  • Min Cardinal 66, bild 2.jpg
    Min Cardinal 66, bild 2.jpg
    32.8 KB · Visningar: 2,080
  • Min Cardinal 66, bild 3.jpg
    Min Cardinal 66, bild 3.jpg
    33.5 KB · Visningar: 2,242
ABU Rekord 1800 modell C

Rullen jag lärde mig kasta med, hur många föräldrar sätter nu en sådan i händerna på sitt barn när det ska lära sig kasta? Det är en riktig ”Knuckle buster” eller knog krossare på ren svenska, den som har fiskat med en sådan rulle förstår vad jag menar!

Bromsar vid kast, dels kan man välja hur hårt man ska skruva åt om spolen med skruvmuttrarna (hittar inget bättre uttryck) vid spolaxlarna, sedan vid veven finns en inställningsmöjlighet för kast broms. Spolen är inte frikopplingsbar kommer också veven att fungera som en kast broms, ju snabbare spolen snurrar – desto mer broms! Samt tummen som används på alla multirullar…

Broms vid napp, finns en ”knarr” som kan bromsa lite, tummen bromsar också (OBS! stor fisk = skinnflådd tumme…) sedan knog bromsen… då veven roterar vid kast, det gör den när fisken rusar också, håller man inte fingrarna borta kan de bli både ömma och blåslagna…

Nu när jag har fotograferat den märker jag att oljan har tjocknat tillsammans med damm kanske så det blir att plocka isär den, hoppas jag kommer ihåg hur man gjorde…

a1.jpg


a2.jpg


a3.jpg


a4.jpg
 
ABU Suverän, en kommande klassiker?

Köpte rullen ny, kvar finns kartonger och annat i perfekt skick, tyvärr har jag fiskat med den ett par gånger. Kan bara säga att den är jätte skön, lite tung kanske då det är mycket metall på den, finish är kanon precis som passningen på delarna.

Med ringen bakom rotorn slår man på/av om man ska kunna veva baklänges och med ringen vid spolen ställer man bromsen som också funkar fantastiskt bra.

I rullfoten står det "MADE IN SWEDEN 01" så snart är det 10 år sedan den rullen tillverkades, har för mig att den modellen var bland de sista haspelrullar som tillverkades i Sverige av ABU.

b1.jpg


b2.jpg


b3.jpg


b4.jpg
 
Rullen jag lärde mig kasta med, hur många föräldrar sätter nu en sådan i händerna på sitt barn när det ska lära sig kasta? Det är en riktig ”Knuckle buster”
Ja, det är en klassiker.

För de som inte förstår vad som menas med Knuckle Buster: Det betyder helt enkelt att veven snurrar baklänges under kast. Dvs, spolen och veven är inte frikopplade från varandra.

Kul rulle trots det förhållandevis låga värdet. Det finns ju "några stycken" därute.

~Paul~
 
I rullfoten står det "MADE IN SWEDEN 01" så snart är det 10 år sedan den rullen tillverkades, har för mig att den modellen var bland de sista haspelrullar som tillverkades i Sverige av ABU.
Ja, om inte den allra sista när det gäller hasplar!! Grattis till en fin rulle! Jag funderade också ett tag på den men tyckte att priset var lite för högt för vad man får. Köpte i stället en Shimano Aero GTX.

~Paul~
 
Ja, det är en klassiker.

För de som inte förstår vad som menas med Knuckle Buster: Det betyder helt enkelt att veven snurrar baklänges under kast. Dvs, spolen och veven är inte frikopplade från varandra.

Kul rulle trots det förhållandevis låga värdet. Det finns ju "några stycken" därute.

~Paul~

Dessvärre snurrar veven baklänges också när en fisk hugger eller rusar, det var då man fick de värsta smällarna...
 
En populär rulle i slutet av 80-/början av 90-talet. Shimano Bantam Mag Plus 2500. Rullen är välanvänd men i fint skick. Den var mitt primära "vapen" för mindre öring, aborre, mindre gädda osv under ett helt decennium.

MinShimanoBantamMagPlus250bild2.jpg


MinShimanoBantamMagPlus250.jpg


MinShimanoBantamMagPlus250bild3.jpg


MinShimanoBantamMagPlus250bild4.jpg
 

Bilagor

  • Min Shimano Bantam Mag Plus 250, bild 5.jpg
    Min Shimano Bantam Mag Plus 250, bild 5.jpg
    45.3 KB · Visningar: 2,233
Jo, Shimano kom som nytt märke till Sverige under den första delen av 80-talet, innan dess så var det nästan bara växelsystem till cyklar som man kopplade till Shimanos tillverkning. Min första UL haspelrulle som jag köpte då var en Shimano X1000 Custom på ett ABU Grafit Composit spö, det gjorde ett stort hål i plånboken när kolfibern var så pass ny!

Känner igen Bantam rullen, det var en del diskussioner bland mina fiskande vänner om vilken som var den bättre Ambassadeuren eller Bantam med magnetbromsar, själv brydde jag mig inte uppfödd med Rekord- och Ambassadeurrullar...

Det sorgerliga är att nu kommer alla nya rullar från andra länder än Sverige, tänk på de fina rullar som ARJON tog fram, Malte Bloms rullar (RIVER), Radius, Victory med flera.
 
Jo, Shimano kom som nytt märke till Sverige under den första delen av 80-talet, innan dess så var det nästan bara växelsystem till cyklar som man kopplade till Shimanos tillverkning. Min första UL haspelrulle som jag köpte då var en Shimano X1000 Custom på ett ABU Grafit Composit spö, det gjorde ett stort hål i plånboken när kolfibern var så pass ny!

Känner igen Bantam rullen, det var en del diskussioner bland mina fiskande vänner om vilken som var den bättre Ambassadeuren eller Bantam med magnetbromsar, själv brydde jag mig inte uppfödd med Rekord- och Ambassadeurrullar...

Det sorgerliga är att nu kommer alla nya rullar från andra länder än Sverige, tänk på de fina rullar som ARJON tog fram, Malte Bloms rullar (RIVER), Radius, Victory med flera.
Hej broder!

Du och jag tänker mycket lika, antar att vi är av ca samma årgång ;).

Alla dessa gamla svenska mytrullar.. synd att de aldrig slog igenom. På sätt och vis så är det ABU-s fel. De konkurrerade effektivt ut alla de andra svenska småföretagen eller köpte upp dem.

Jag har haft i stort sett alla de rullar du nämner. Ett tag var jag nämligen inne på att samla på gamla svenska anrika märken. Tyvärr gav jag upp och sålde allt. Ångrar mig idag :(.

När batteriet är laddat så skall jag knäppa några bilder på ytterligare en nostalgirulle. Du kan kanske gissa vilken rulle det handlar om när jag säger: Tysk, 4 backspärrar, haspel, legendarisk?

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norgefiskaren Bilder från där du bor Fiske 76
Morgan Harrsjöstugan Bilder? Fiske 10
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1

Liknande trådar