Vad är en expedition?

Frågeställningar, liknande den trådskaparen ställer upp, brukar ofta sluta med att man tittar på ordets etymologi (ords historia/ursprung) för att hitta den "rätta" tolkningen. Jag brukar göra detta själv, och kommer även göra det här. Dock vill jag lägga in en brasklapp, och det är att ord utvecklas och kan få vidgad betydelse.

I fråga om expedition, så är faktiskt de tre huvudbetydelserna (hämtat från NE:s ordbok):
1. iordningställande eller verkställande (av ngt)
2. lokal där ngt iordningsställs
3. färd i militärt eller vetenskapligt syfte

De är alla besläktade och har i grund och botten med verkställande att göra. Ordet expedition för militära eller vetenskapliga färder, är alltså en sekundär betydelse, men idag kanske det mest använda (speciellt på Utsidan). Just denna typ av företag, kräver en hel del administration och logistik.

Måste det då finnas ett forskningssyfte för att det ska få kallas expedition? Enligt etymologin (Wessén, Hellquist, SAOB, NE) så finns det ingen sådan ursprunglig koppling. Den är alltså sekundär. Det handlar om att äldre tiders forskningsresor krävde en stor administration samt att det ingick långa färder, kanske till fots (ex pes dvs. lösgöra fötterna).

Summa summarum IMHO: alla företag som kräver en lite större logistisk apparat och innebär färd, kan kallas för expedition, forskningssyfte eller ej.

Mvh /Joel
 
Definitionsfråga beroende på sammanhang

Är det inte lite så att man får titta på sammanhanget? T ex om det är ifyllande av Utsidans medlemsprofil som gäller så finns det ju inget alternativ för expedition "light".

Tycker man kan anse att en vecka i fjällen där man klarar sig själv utan att nyttja helpension på STF kan kvalificera som expedition i detta sammanhang.

Detta speciellt om man inte är en erfaren sydpolen resenär. Det är alltså upp till en själv att sätta gränsen mellan vad som är utflykt, äventyr och expedition.
 
Sedan begreppet Expedition har vattnats ur en aning slutade jag själv kring 2007 att använda ordet till annat än resor med kommersiellt eller vetenskapligt syfte. Då detta i sig är en subjektiv definition som jag själv har mina etiska gränser för finns det fortfarande ganska fri användning för ordet.

Frågan är, i dessa tider när begreppet urvattnats en aning, hur vi ska kunna hitta på ett nytt ord för de "riktiga" äventyren?
 
Skall man definera efter upplevelser så är de fåtal tillfällena där man fått förmånen att deltaga i repatriationer av tidigare flyktingar som var absolut mesta upplevelserna. Rejäl lycka i stora mått. Inga inmarscher, bara planering, identifikation, i och för sig en pappers expedition ute i naturen oftast, hämtning med buss och så hemkomst. Avstämning och fest, en sån lycka. Men ändå ingen expedition.
Vi har det mycket, mycket bra.
 
Seobservers definition kan man likna vid att bara Patrik Sjöberg och Stefan Holm kan kalla sig höjdhoppare. Alla andra (som försöker hoppa höjd) är bara ute och handlar i en ny affär.
Även om han själv är ute på långa turer, expeditioner eller ej enl. egen def., betyder det inte att man ska/kan förringa andras äventyr/expeditioner.
Läste om en familj med 4 barn i ålder 1-7 år som besteg Kebnekaise, en tur/expedition som tog dom 12 dagar, utan att utnyttja fjällstationen. De hade med sig ca 54 kg packning. 3-åringen hade tagit ca 200 000 steg enl. hans stegräknare.
Om man ignorerar de avancerade matematiska formler som krävs för att översätta detta till vuxenvärlden och jämställer det rakt av, innebär det att han vandrat ca 170 km med nästan 18 kg packning. De 1100 höjdmeterna från Kitteldalen till toppen innebär istället 2200 höjdmeter. På mindre än 5 timmar, typ. Ta även i beräkning den energiåtgång som krävts, utan att ha gått ner det minsta i vikt under expeditionen. Fortsätt med att beräkna hans exponerade hudyta i procent med en vuxens, och beräkna därefter antalet myggbett han borde ha fått. Slutligen ta med att han antagligen är den yngsta som klarat den bedriften...ett rekord som antagligen kommer att stå sig när Nordtoppen blir högre.
3 veckor tidigare hade de bestigit Helagstoppen på 5 dagar.
Sist men inte minst bör man ta hänsyn till att 12 dagar för en 3-åring motsvarar 141 dagar för en 35-åring.
Men enl. seobservers definition klassas detta inte som en expedition eftersom det var fjuttiga Kebne på endast 12 dagar.
En expedition/äventyr är ingen Konstant, det är i relation till deltagarnas förmåga och vad de "presterat" innan. Och precis som det svenska språket: definitioner utvecklas med tiden. Hade inget ändrats skulle vi pratat och tänkt som de gjorde under Amundsens tid. Inte särskilt lockande.
 
Icke alls, envar får gärna skriva Expedition, det finns i livet en massa första som planeras och inte bara sker.
Den som trivs med expedition skall givetvis bruka det. Ungar gör expeditioner till krabbbryggan, kaninängen mm mm. Det stora lyftet är ju när de börjar gå och hela livet blir ett upptäckandets glädje.
Det jag kan tycka är ju blott mina personliga funderingar.
Ha en god tur/expedition
 
(...) repatriationer av tidigare flyktingar
(...)
Vi har det mycket, mycket bra.
Det är ju helt andra ord i seobservers inlägg än SeñorCaca, som jag fäster mig vid, och en helt annan andemening jag avläser.
Men det kan ju bero på skiftande personliga erfarenheter.
Tack för reflektionen, seobserver.
Snacka om i-landsproblem ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seobserver Säkerhet inför längre Expedition Expeditioner 8
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
robert.karlstrom.77 Vill delta i expedition!! Expeditioner 7
soderkisen Expedition Yukon 2013 Expeditioner 6
sunkenbrax Expedition Vildmark 2014 Expeditioner 2
fredrikarnell Expedition Marocko 2014 i våra 4x4 - ska du med? Expeditioner 20
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
lost_in_time Expedition Aconcagua 2014! Expeditioner 2
maah Expedition februari 2014, sugen? Expeditioner 2
Br00der Funderingar kring en expedition i Sydamerika Expeditioner 6
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
falken85 Reseberättelse från Team Lajts Aconcagua expedition 2011/2012 Expeditioner 0
fredrikarnell Expedition Tunisien 2013 i våra 4x4 – ska du med? Expeditioner 9
hannaabrahamsson cykel-expedition genom europa! Expeditioner 1
luktafotogen Expedition: Grottletning i Munkfors 9-10 Juni Expeditioner 0
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
MarkusD Expedition nagon? Expeditioner 27
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Hirvasoiva Kina Expedition Expeditioner 6
fjälltarzan Expedition Fjällkedjan 1.5 Expeditioner 3
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
fjälltarzan Expedition fjällkedjan 1.5 Expeditioner 0
Ronnie79 Expedition til Mongoliet Expeditioner 12
Spiritlight Expedition gå off-grid Expeditioner 12
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
YAsker Ledig plats Expedition Aconcagua Avresa 28/12 Expeditioner 3
A-dyk Jägare på Expedition Expeditioner 5
sanka Enkel expedition. Expeditioner 5
Mr_Climb Denali expedition? Expeditioner 73
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Expedition på hemmaplan Expeditioner 0
figgegbg Expedition ramberget Expeditioner 8
karelia off-road-expedition i Rusland Expeditioner 0
Melibea Expedition Colombia: Äventyrlig bröllopsresa Expeditioner 0
Vittfarne Expedition Vittfarne i repris på SVT 24 Expeditioner 0
GustavOh En expedition utöver det vanliga... Expeditioner 8
www.vilse.com Expedition Karpaterna Expeditioner 2
HighFriss Expedition mitt ute i stan! Expeditioner 3
albin.mansson Storskor sökes för alpinism/isklättring/expedition Expeditioner 1
majjen Vad är en expedition? Expeditioner 8
Mr Sarek Expedition Svalbard Expeditioner 4
Vittfarne Expedition Vinland Expeditioner 0
johanpettersson_82 Expedition Aconcagua 2005 Expeditioner 5
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
Vittfarne Dokumentär om Expedition Vittfarne i SVT Expeditioner 1
KackDiamond Träning inför expedition! Expeditioner 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.